Štvrtok, 15 október 2015
Po nedávnom predstavení modelu M4 GTS prichádza teraz bavorská automobilka s ďalším emkovým modelom - kupé M2. Nové BMW M2 Coupé je to najsprávnejšie "emko", keďže jeho kompaktné rozmery sa viac hodia pre rozmerovo menší a mrštný športiak. S poriadne silným motorom mu dodávajú správnu esenciu pre dynamiku, obratnosť, zábavu za volantom a radosť z jazdy.
Už na prvý pohľad je jasné, že nové BMW M2 Coupé patrí do rodiny modelov BMW radu M. Má štýlový dizajn, ktorý nefalšovane prezentuje jeho dynamické danosti a vyžaruje z neho výnimočný pretekársky potenciál. Má dravý vzhľad, čo zvýrazňujú vytiahnuté blatníky, výrazné bočné prelisy, vzadu nárazník s difúzorom a párom koncoviek výfuku a decentný spojler na veku batožinového priestoru. A samozrejme kované kolesá obuté do pneumatík Michelin Pilot Super Sport vpredu s rozmerom 245/35 R 19 a vzadu 265/35 R19.
Vpredu na novom M2 kupé upúta nízka maska s veľkými otvormi na nasávanie vzduchu, mohutné boky s charakteristickými mriežkami M, 19-palcové hliníkové disky kolies so zdvojenými lúčmi charakteristickými pre modely M. Nízka a široká zadná časť s výfukovým systémom s dvojitými koncovkami je rovnako charakteristická pre modely M.
Pod kapotou nového modelu je strojovňa s novovyvinutým radovým šesťvalcovým motorom s technológiou M TwinPower Turbo so zdvihovým objemom tri litre, ktorého výkon je naladený na 370 koní (272 kW): Dosahuje ho pri 6500 otáčkach, ale vytočiť sa dá až 7000 otáčok. Najvyšší krútiaci moment je 465 Nm, s overboostom až 500 Nm, a to od 1450 do 4750 otáčok.
Výkonný motor sa môže kombinovať s dvojspojkovou sedemstupňovou prevodovkou 0radu M, štandardne sa však bude dodávať šesťstupňový manuál. S tou prvou dokáže šprintovať z 0 na 100 km/h za 4,3 s, so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou za 4,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, s balíkom M Driver's Package až 270 km/h, ale je tiež elektronicky obmedzená.
Výkonný motor si vyžaduje silne dimenzované brzdy, preto predné kotúče majú priemer 15 palcov a štvorpiestikové strmene, vzadu sú kotúče s priemerom 14,5 palca a dvojpiestikové strmene.
Nové emko je uspôsobené tak, že sa bude môcť používať tak pre každodenné jazdenie na bežných cestách, ako aj na pretekárskej dráhe. Má ľahké športové zavesenie kolies vyrobené z hliníka, voliteľnú sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku (M DCT), resp. šesťstupňovú manuálnu, aktívny diferenciál, kompozitné brzdy a dynamický režim – to všetko z rámca radu M. Mnohé z toho pochádza z väčšieho M4.
Čo vodič ocení je, že v prípade manuálnej prevodovky bude elektronika pri podraďovaní sama dávať medziplyn a upravovať klapky výfuku a ovplyvňovať tak zvuk. Riadenie používa elektrický posilňovač a samozrejmosťou je systém stability s rôznymi asistenčnými módmi. Aj napriek použitiu ľahkých materiálov má model M2 Coupé hmotnosť 1495 kg.
Charakter modelov BMW M je zrejmý aj v dizajne interiéru. Výplne dverí sú obložené Alcantarou, na stredovej konzole sú použité uhlíkové vlákna. Spolu to vytvára atmosféru výnimočnej kvality a športového ducha, ktoré ešte zvýrazňuje kontrastné modré prešívanie a vyrazené emblémy M na vybratých detailoch, napríklad na operadlách sedadiel. Športového ducha dotvárajú športové sedadlá, športový volant a riadiaca páka M.
Svoje schopnosti preukázal nový M2 kupé na Severnej slučke pretekárskeho okruhu Nürburgring, kde dosiahol čas 7:58 minúty, ktorý je len o tri sekundy pomalší ako tu dosiahol model BMW M5.
Automobilka BMW zdôrazňuje, že nové BMW M2 Coupé nie je len priamym nasledovníkom úspešného modelu BMW radu 1 M Coupé, ale vo svojej podstate aj potomkom pôvodných modelov radu M - E30 BMW M3 a BMW 2002 turbo.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW