Pondelok, 15 marec 2010
Mníchovská automobilka BMW mieri s novou "päťkou" hodne vysoko. Model vyššej strednej triedy vyzbrojoval v mnohom z toho, čo má najnovšia "sedmička", vlajková loď BMW. Od roku 1972, kedy prišla na svet prvá generácia BMW radu 5, sa ich v piatich generáciách predalo doteraz vyše 5,5 milióna kusov. Nová päťka šiestej generácie sa predstavila koncom uplynulého roku a v týchto dňoch sa dostáva aj na náš trh.
Päťka prvej generácie začínala v roku 1972 so štvorvalcovými motormi, ale už po prvom roku ponúkala aj prvý šesťvalec. Druhá generácia prišla v roku 1982, tri roky na to aj prvá M5. Rad 5 bol vždy nositeľom významných zmien a noviniek. Prvý osemvalec v tejto triede začali v BMW vyrábať v roku 1993. Auto postupne rástlo do dĺžky i šírky, zväčšoval sa aj rázvor. Najnovšia šiesta generácia s interným označením F10 má oproti predchádzajúcej E60 predĺžený rázvor o 80 mm na 2968 mm, a tak má dostatok miesta aj na zadných sedadlách i pre batožinu.
Nová päťka stojí na novej platforme, ktorú zdieľa spoločne s radom 7 a s päťkou Gran Turismo. Nový päťkový sedan je síce spomedzi nich najmenší, ale technicky i vybavením má mnoho spoločné s 5 GT i novou sedmičkou. Okrem väčšieho rázvoru je nové BMW 5 sedan od predchodcu dlhšie o 56 mm, ale na šírke mu ubudli nepatrné 4 mm.
BMW 5 sedan prichádza v elegantnom kabáte postavenom na super vyspelom podvozku a s kultivovanými, výkonnými i úspornými pohonnými jednotkami. Už prvé kilometre za jeho volantom nás presvedčili o jeho skvelých jazdných vlastnostiach a mimoriadnom pôžitku z jazdy. Športovo-elegantný vzhľad, jazdná dynamika i hospodárna prevádzka hovoria jednoznačne o tom, že nastupujúca šiesta generácia luxusného sedana je pripravená byť lídrom vo svojej triede.
Vzhľad nového BMW 5 je vysoko elegantný, zároveň aj športový. Dizajn nesie oproti predchádzajúcej generácii zmenený dizajnérsky jazyk. Automobilka ustúpila od štýlu dizajnéra Chrisa Bangla, ktorý bol často predmetom kritiky. Nový dizajnér nastúpil cestu triezvejších a konvenčnejších tvarov. Aj preto sa vzhľad novej päťky odchyľuje od predchádzajúcej E60 a v mnohom pripomína sedmičku, ktorá je tiež dielom nového dizajnéra BMW.
Ak porovnávame dizajn päťky a sedmičky, potom päťka má vylepšené to, čo sa na sedmičke menej páčilo. Napríklad má nižšiu a širšiu masku chladiča, podobne aj predné svetlomety, pričom nárazník má takmer nezmenený tvar. Dizajnové prvky typické pre značku nájdeme vpredu, kde kraľujú typické ľadvinky a dlhá predná kapota, pri pohľade zboku zaujme štýlová a elegantná silueta, predĺžená línia okien, výrazné bočné prelisy a dynamicky ladená zadná časť.
Nový BMW 5 má s 2968 mm najväčší rázvor náprav v triede. Z konkurentov Mercedes E má vzdialenosť medzi nápravami menšiu o 93 mm (2875 mm) a Audi A6 až o 123 mm (2845 mm). To do veľkej miery vypovedá o veľkosti vnútorného priestoru, najmä o tom, koľko miesta je pre nohy cestujúcich na zadných sedadlách.
BMW 5 sedan - základné rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4899/1860/1461 |
Rázvor náprav (mm) | 2968 |
Rozchod kolies p/z (mm) | 1600/1625 |
Objem batožinového priestoru (l) | 520 |
Karoséria sedana nového radu 5 je oproti predchodcovi až o 55 % tuhšia. Aby nenabrala na hmotnosti, zvolili konštruktéri hliník – napríklad na bočných dverách tak ušetrili 23 kg, z hliníka je aj zavesenie prednej nápravy, kapota a predné blatníky. Posunutím motora viac za prednú nápravu sa rozloženie hmotnosti viac priblížilo k ideálnemu 50:50 a zmenou pozície sedadiel sa zväčšil priestor pre pasažierov.
V interiéri, ktorý je útulný a príjemný, je stredový panel a palubná doska s ovládacími prvkami mierne priklonená k vodičovi. Prístrojový štít i multifunkčný volant pochádzajú z BMW radu 7. Interiér, ktorý je celý tmavej farby, je na palubnej doske a výplniach dverí horizontálne rozdelený dekoračným pásom svetlej farby.
Vodičovi je k dispozícii nová generácia systému iDrive, v štandardnej výbave so 7,1palcovým displejom, alebo aj 10,2palcovým, najväčším v kategórii. Sedadlá sú maximálne komfortné a pohodlné, nastaviteľné tak, že vodič i spolujazdec si môžu to svoje sedadlo nastaviť tak, aby si vytvorili tú najlepšiu pozíciu počas jazdy.
Súčasťou výbavy je adaptívny tempomat s pribrzďovaním, systém denného svietenia, dvojzónová klimatizácia, na prianie aj štvorzónová, kvalitný audiosystém s CD prehrávačom, multifunkčný volant, bezkľúčové štartovanie, ale aj ďalší komfort, ako bi-xenónové svetlá so samočinným prepínaním diaľkového režimu, Head-Up displej, dovieranie dverí, samočinné parkovanie, tempomat s funkciou stop and go, varovanie pri opustení jazdného pruhu, ale napríklad aj systém na detekciu chodcov a cyklistov a monitorovanie slepého uhla.
Pod kapotou sa budú objavovať štyri zážihové pohonné jednotky - tri šesťvalcové radové a jeden V8: 523i/204 k, 528i/258 k, 535i/306 k a 550i/408 k. Špičkovou ponukou je benzínový motor V8 s objemom 4,4 litra, výnimočným výkonom 408 koní a najvyšším krútiacim momentom 600 Nm v rozsahu otáčok od 1750 do 4500, s mimoriadne spontánnymi a rýchlymi reakciami a pozoruhodný aj svojou hospodárnosťou.
Prevodovky sú 6stupňové manuálne, alebo automatické, výhradne 8stupňové, ktoré sa po prvý raz použili v lete minulého roku v modeli 760i. V ponuke bude aj variant prevodovky Sport Automatic, ktorá umožňuje voľbu prevodov ručným radením pomocou pádiel na volante.
BMW 5 – prehľad modelov so zážihovými motormi
Model | 523i | 528i | 535i | 550i |
Zdvih. objem (cm3) | 2996 | 2996 | 2979 | 4395 |
Valce/ventily | 6/24 | 6/24 | 6/24 | 8/32 |
Naj. výkon (k/ot) | 150/204/6100 | 190/258/6600 | 225/306/5800 | 300/408/6400 |
Naj. krút. m. (Nm/ot) | 270/1500-4250 | 310/2600-5000 | 400/1200-5000 | 600/1750-4500 |
Naj. rýchlosť (km/h) | 238/234 | 250 | 250 | 250-el obmedz. |
Zrých. 0-100 km/h (s) | 7,9/8,2 | 6,6/6,7 | 6,0/6,1 | 5,0 |
Prevodovka | 6M/8A | 6M/8A | 6M/8A | 8A |
Komb. spotr. (l/100km) | 7,6/7,6 | 7,8/7,6 | 8,5/8,4 | 10,4 |
Cena € | 41 900 € | 45 000 € | 49 900 € | 70 900 € |
Naftové motory sú zastúpené šesťvalcami 325d/204 k a 530d/245 k, ku ktorým sa neskôr pridá ešte ekologický štvorvalec v úprave BluePerformance 520d/184 k, ktorý vyhovie podmienkam normy Euro 6 a bude pripravený lámať rekordy v spotrebe paliva v tomto segmente.
Podobne ako pri zážihových motoroch aj tu sú prevodovky 6stupňové manuálne, alebo automatické 8stupňové. V prípade modelu 520d je to vôbec po prvý raz, čo sa 8stupňový automat objavuje vo vyššej strednej triede v kombinácii so štvorvalcovým motorom.
BMW 5 – prehľad modelov so vznetovými motormi
Model | 520d | 525d | 530d |
Zdvih. objem (cm3) | 1995 | 2993 | 2993 |
Valce/ventily | 4/16 | 6/24 | 6/24 |
Naj. výkon (k/ot) | 135/184/4000 | 150/204/4000 | 180/245/4000 |
Naj. krút. moment (Nm/ot) | 380/1900-2750 | 450/1750-2500 | 540/1750-3000 |
Naj. rýchlosť (km/h) | 227/225 | 236/236 | 250/250 |
Zrých. 0-100 km/h (s) | 8,1/8,1 | 7,2/7,2 | 6,3/6,3 |
Prevodovka | 6M/8A | 6M/8A | 6M/8A |
Komb. spotreba (l/100 km) | 5,0/5,2 | 6,2/6,1 | 6,3/6,2 |
Cena € | * | 44 900 € | 48 900 € |
* nie je ešte na trhu
Technicky sofistikovaný podvozok nového BMW 5 kombinuje výrazne športové jazdné kvality s vysokým komfortom. Vďaka prednej náprave s dvojitými priečnymi ramenami a integrálnej zadnej náprave má nová päťka výnimočné vlastnosti.
Nový BMW 5 využíva systém elektronického riadenia tlmičov Dynamic Damper Control, ktorý sa už predtým aplikoval na novom rade 7. Ním sa dá dosiahnuť unikátna kombinácia tvrdého pruženia a komfortných reakcií na nerovnostiach vozovky, ale aj stabilizácie bočného nakláňania vozidla. Vodič si navyše môže prispôsobiť tlmiče pomocou systému Dynamic Driving Control pomocou režimov Komfort, Normal a Sport.
Nový päťkový BMW sa výborne riadi pri vysokých rýchlostiach i v bežnej premávke, pri jazde priamo, ale aj v zákrutách sa správa až fantasticky isto a stabilne. Takto neuveriteľne príjemný bol aj nami skúšaný model 530d s novým 8stupňovým automatom. Automat pracuje skvele. Vždy má zaradený správny prevodový stupeň, nikdy nezaváha a neskúša iné možnosti. Idete vyrovnanou jazdou napríklad na siedmy stupeň a náhle potrebujete zrýchliť. Automat to promptne a bez váhania zariadi za vás a preradí aj o štyri stupne nižšie. Motor je tichý, kultivovaný, pružný a v každom momente akčný.
Autor: J. GoldbergerFoto: autor