Sobota, 06 apríl 2019
BMW 1 mal byť predstavený už začiatkom marca tohto roku na ženevskom autosalóne. Bavorská automobilka uvedenie novinky odsunula na neskôr a premiéra nového kompaktného modelu bude zrejme až na jeseň vo Frankfurte nad Mohanom.
To, že nové BMW radu 1 bude s pohonom predných kolies, sa vedelo už dávnejšie. Niekoľko ďalších informácií o novinke uvoľnila automobilka v predošlých dňoch. Napríklad to, že pod kapotou prémiového kompaktného BMW 1, ktorého vývoj trval päť rokov, nebude chýbať ani najsilnejší štvorvalec značky.
Snímky zamaskovaného predsériového kompaktu tretej generácie BMW radu 1 pochádzajú z testov zo skúšobného okruhu Miramas na juhu Francúzska, ktorého skúšobný okruh poskytuje ideálne podmienky na dolaďovanie ovládateľnosti a dynamiky.
BMW radu 1 stanovuje nové štandardy v oblasti jazdnej dynamiky v prémiovej kompaktnej triede a zároveň prinesie oveľa väčší vnútorný priestor. Dosiahne lepšiu ovládateľnosť, a to aj s novou konštrukciou s pohonom predných kolies, prípadne s inteligentným pohonom všetkých kolies xDrive. Najmä vďaka špičkovému nastaveniu odpruženia, inovatívnym technológiám a zabudovaniu všetkých komponentov a ovládacích systémov zameraných na dynamiku jazdy.
"Naši zákazníci chcú priamo cítiť rýchle a precízne reakcie. BMW radu 1 bude nezameniteľné BMW s individuálnym charakterom," hovorí Peter Langen, šéf oddelenia jazdnej dynamiky v spoločnosti BMW Group.
Pri modeli BMW 1 využíva bavorská automobilka skúsenosti, ktoré počas ostatných rokov získala s modelmi s pohonom predných kolies. Kľúčový prvok výnimočne vysokej ovládateľnosti vozidla predstavuje špeciálna technológia ovládania preklzu kolies ARB známa z modelu BMW i3s, ktorá sa prvý raz predstavuje vo vozidle so spaľovacím motorom. Táto technológia výrazne zlepšuje trakciu a prináša rýchlejšiu a lepšiu kontrolu nad vozidlom.
Systém kontroly preklzu ARB je integrovaný priamo do riadiacej jednotky motora a nie do riadiacej jednotky DSC (kontrola stability), ako je to bežné.
Vďaka kratším signálnym cestám je systém prenosu informácií trikrát rýchlejší a vozidlo potom rýchlejšie reaguje. Tým sa obmedzí aj nedotáčavosť, ktorá je pre predokolky typická.
Vyššiu torznú tuhosť karosérie dosiahli konštruktéri pridaním presne umiestnených výstuh a vzpier. Príkladom je štandardne dodávaná zadná vzpera v tvare bumerangu.
Pre zákazníkov, ktorí chcú mať vrcholné zážitky z jazdy, bude model BMW M135i xDrive. Dostane najvýkonnejší benzínový štvorvalec spoločnosti BMW s objemom 2 litre vybavený technológiou TwinPower Turbo s výkonom 225 kW/306k. Tento agregát má zosilnený kľukový hriadeľ, nové piesty a ojnice, väčšie turbodúchadlo a upravené vstrekovače paliva.
Vďaka novej platforme má nové BMW priestrannejší interiér. Priestor na zadných sedadlách má navyše 33 mm a nad hlavami o 19 mm. Väčší je aj vstupný otvor. Batožinový priestor je väčší o 20 litrov, teraz 380 litrov. Zmenená je silueta tohto päťdverového hatchbacku.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW