Sobota, 27 február 2021
Uvedenie nového modelu Škoda Fabia štvrtej generácie je na spadnutie. Po siluete uvoľnila automobilka snímky, na ktorých nová Fabia zostáva naďalej zamaskovaná, ale už ako reálny model.
Nová generácia prichádza po dvadsiatich dvoch rokoch od premiéry prvého modelu jedného z najobľúbenejších a najpredávanejších áut českej automobilky. Úplne nový model Fabie zaujme novými prvkami na exteriéri a modernými asistenčnými systémami, ktoré poznáme z modelov vyšších tried.
Nová Škoda Fabia je prvá Fabia postavená na platforme MQB A0. Oproti predchodcovi je väčšia, športovejšia a aj bezpečnejšia. Má výrazný vzhľad a ponúka veľkorysejší vnútorný priestor, viac komfortu a vyššiu úroveň bezpečnosti vďaka moderným asistenčným systémom.
Dvadsaťdva rokov, ktoré uplynuli od premiéry prvej Fabie, je dostatočne dlhý čas na to, aby sa preverili známe prednosti tohto malého hatchbacku, medzi ktoré patrí spoľahlivosť, ľahká obsluha a vysoká praktickosť s vyššou úrovňou bezpečnosti, komfortu a dynamiky.
Ak sa pozrieme na reč čísiel, tak nová Fabia je dlhá 4108 mm, čo je viac oproti súčasnej o 111 mm. Na šírku meria 1780 mm, takže pridala 48 mm. Vysoká je 1459 mm, a tu je zmena v tom, že je nižšia od predchodcu o osem milimetrov. Rázvor novej Fabie meria 2564 mm. Väčšia dĺžka auta však ukazuje, že autá segmentu B, do ktorého Fabia patrí, mierne prerastá.
V praxi to môže znamenať, že v kabíne bude pre posádku viac miesta vpredu i vzadu. Možno sa bude do auta aj ľahšie nastupovať a aj vystupovať. A čo kufor, teda priestor na batožiny? Má až 380 litrov, a to je pre mladoboleslavské autá typické. Pribudlo až plných 50 litrov.
Nová Fabia ponúkne tri trojvalcové motory TSI s priamym vstrekovaním a dva MPI. Základom je motor MPI vo výkonových verziách 48 kW (65k) a 59 kW (80k), ku ktorým sa viaže päťstupňová manuálna prevodovka. Výkonnejšia verzia má 70 kW (95 k), a tá sa spája rovnako s päťstupňovým manuálom.
Ešte silnejšia je verzia preplňovaného trojvalca TSI s výkonom 81 kW, čo je rovných sto konských síl. Na predné kolesá sa prenášajú cez sedemstupňovú automatickú svojspojkovú prevodovku DSG, alebo šesťstupňovú mechanickú s ručným radením.
Výkonovým stropom pre novú Fabiu je štvorvalec 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150k). Dostupná bude jedine so sedemstupňovou DSG prevodovkou. To je z ponuky motorov všetko, žiadne CNG ani hybrid vraj nová Fabia v budúcnosti ponúkať nebude.
Už v minulom článku sme o novej generácii Fabie spomenuli, že v súčasnosti sa s verziou kombi zatiaľ neráta. Fabia kombi však v ponuke automobilky Škoda chýbať nebude. Do roku 2023 bude na trhu súčasný model Combi pod menom Fabia Tour.
Autor: J. GoldbergerFoto: Škoda Auto