Utorok, 07 december 2010
Po premiére v októbri na tohtoročnom parížskom autosalóne prichádza faceliftovaná Laguna v týchto dňoch už aj do predajných priestorov slovenských dílerov. Ide najmä o menšie zmeny na vonkajšom vzhľade, o modernizovaný a luxusnejší interiér, ale aj o nové motory, ktoré spĺňajú normy Euro 5. O novej Lagune tak možno povedať, že je o krok ďalej v dizajne, technike, bezpečnosti i spoľahlivosti.
Cieľom Renaultu pri novej Lagune bolo budovať na kvalitách Laguny tretej generácie, najmä na jazdných vlastnostiach vďaka podvozku so štyrmi riadenými kolesami systémom 4Control, na kombinácii ceny, výbavy a výkonu.
Nová Laguna sa môže pochváliť atraktívnejším dizajnom prednej časti a novým vyhotovením interiéru. Exkluzívny podvozok 4Control so štyrmi riadenými kolesami je teraz dostupný v takmer všetkých ponúkaných motorizáciách, zatiaľ čo doteraz bol tento systém dostupný len vo verzii GT. Pri rýchlostiach do 60 km/h sa zadné kolesá kvôli lepšej manévrovateľnosti najmä v úzkych mestských uličkách natáčajú opačne ako predné, a to až do uhla 3,5 stupňa.
Novým prvkom Laguny je športovejší a dynamickejší predok, predné svetlomety s tmavým pozadím a "obočím" už v základnej výbave. Prepracovaný predný nárazník má novú perleťovo-čiernu mriežku chladiča, ako aj viacej chrómovaných doplnkov, ktoré majú budiť dojem väčšieho luxusu. Zmenu prináša aj obmenený dizajn diskov kolies z ľahkých zliatin.
Bočná línia liftbacku sa ťahá dozadu nad zadné dymové LED svetlá. Tieto vďaka svojej vyššej pozícii prispievajú k vyššiemu dynamickému výzoru. Dve koncovky výfuku, ktorými sú vybavené verzie so silnejšími motormi, dodávajú tušiť prítomnosť výkonnejšieho motora pod kapotou.
V interiéri sa zmeny týkajú nových kvalitnejších materiálov, variantov obloženia palubnej dosky a zmenené je aj čalúnenie sedadiel. V interiéri je tiež k dispozícii množstvo praktických a užitočných odkladacích priestorov. K zatraktívneniu novej Laguny prispievajú aj pokročilé systémy, napríklad navigácia Carminat TomTom® LIVE a audiosystém Bose® Sound System.
Motory eco2 tohto modelu sú ohľaduplnejšie k životnému prostrediu. Tak napríklad dCi 110 vyprodukuje iba 120 g CO2 na kilometer a v priemere spotrebujú o pol litra menej pohonných látok na 100 km naprieč celým modelovým radom.
Nová Laguna môže byť vybavená až piatimi naftovými motormi dCi. Najmenší 1,5 dCi má výkon 110 koní, väčší dvojliter dCi sa dodáva vo výkonových verziách 130, 150, 175 (s automatickou prevodovkou, všetky ostatné motory spolupracujú so 6stupnovými manuálnymi prevodovkami) a 180 koní, alebo benzínovým dvojlitrom s výkonmi 140 alebo 170 koní. Najvyšší krútiaci moment pri naftových motoroch sa nachádza medzi 240 a 400 Nm.
V závislosti od verzie sa spotreba pohonných hmôt pri naftových motoroch pohybuje v rozmedzí od 4,7 do 5,7 l/100 km, s automatickou prevodovkou je to 6,2 l/100 km. Emisie CO2 pri 1,5 dCi sú 120 g/km, pri 2,0 dCi sa pohybujú v rozmedzí od 136 do 163 g/km.
S Lagunou liftback prichádza súčasne aj verzia Grandtour (kombi). Charakterizuje ju výnimočne strmé zadné okno. Aj keď má Grandtour rovnaký rázvor ako verzia liftback (2.76 metra), Laguna Grandtour je o 11 cm dlhšia (4.80 metra), čo dodáva autu jedinečnú osobitosť. Dlhší zadný previs umožňuje až 501 litrov objemu batožinového priestoru, po sklopení zadných sedadiel až 1593 litrov.
Renault Laguna – technické údaje vznetových motorov
Motor | dCi 110 | dCi 130 | dCi 150 | dCi 175 | dCi 180 |
Prevodovka | 6st manuál | 6st manuál | 6st manuál | 6st aut | 6st manuál |
Zdvihový objem (cm3) | 1461 | 1995 | 1995 | 1995 | 1995 |
Počet valcov/ventilov | IV.16 | IV.16 | IV.16 | IV.16 | IV.16 |
Najvyšší výkon (kW/k) | 81/110 | 96/130 | 110/150 | 127/175 | 131/180 |
Naj. krút. mom. (Nm) | 240/1750 | 320/2000 | 340/2000 | 3600/2000 | 400/2000 |
Max. rýchlosť (km/h) | 192 | 206 | 210 | 220 | 222 |
Zrých. 0-100 (km/h / s) | 11,9 | 10,6 | 9,5 | 8,5 | |
Kom. spotr. (l/100 km) | 4,7 | 5,2 | 5,2 | 6,2 | 5,7 |
Emisie CO2 (g/100 km) | 120 | 136 | 136 | 163 | 150 |
Cena Expression | 17 190 * | 19 090 * | |||
Cena Black Edition | 21 390 * | 22 190 * | 24 790 * | ||
Cena Bose | 25 190 * | 23 790 * | |||
Cena 4Control | 23 790 * | 25 090 * | |||
Cena Initiale | 27 490 * | 26 090 * |
* - akciové ceny liftback
Aby toho od Renaultu nebolo málo, súčasne s novou Lagunou uvádza francúzsky výrobca na náš trh aj svoje MPV Espace a Grand Espace, oba po facelifte. Cena prvého sa začína na sume 23 790 eur, väčší Grand Espace má prvú cenu 25 090 eur. Pri financovaní od Renault Finance sa tieto sumy znižujú u každého o 1300 eur.
Nová Laguna sa dodáva v piatich výbavových verziách: Expression, Black Edition, Bose, 4Control a Initiale. Prvá cena začína na sume 16 790 eur (15 490 eur pri financovaní od Renault Finance) a vzťahuje sa na Lagunu 2,0 16V/140 k vo výbave Expression. Verzia Grandtour (kombi) má prvú cenu 18 090 eur, pri financovaní od Renault Finance je to 16 790 eur.
Renault Laguna – technické údaje zážihových motorov
Motor | 2,0 16V 140 | 2,0 T 170 |
Prevodovka | 6st manuál | 6st aut. |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 | 1998 |
Počet valcov/ventilov | IV.16 | IV.16 |
Najvyšší výkon (kW/k) | 103/140 | 125/170 |
Naj. krút. mom. (Nm) | 195/3750 | 270/3250 |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 | 220 |
Zrých. 0-100 (km/h / s) | 9,1 | 9,2 |
Kom. spotr. (l/100 km) | 7,5 | 8,7 |
Emisie CO2 (g/100 km) | 173 | 201 |
Cena Expression | 16 790 * | 18 090 ** |
* - akciová cena liftback
** - akciová cena Grandtour
Nový Renault Laguna prichádza s trojročnou zárukou, alebo do najazdenia 120 000 km, podľa toho, ktorá z podmienok nastane skôr. Pri financovaní od Renault Finance je záruka predĺžená na 5 rokov alebo do 150 000 kilometrov. Predaj novej Laguny sa rozbehol začiatkom decembra 2010.
Autor: J. Goldberger