Štvrtok, 15 apríl 2010
V týchto dňoch sa modernizované Fabia i Roomster po tom, čo ich Škoda Auto predstavila na autosalóne v Ženeve, začínajú predávať na Slovensku. Fabia i Roomster sa dočkali miernych zmien dizajnu a aj nových pohonných agregátov. Tak krátka Fabia ako aj verzia Combi i Roomster sú vystavené na práve prebiehajúcom bratislavskom autosalóne.
Popri dizajnových zmenách majú faceliftované modely celkom nové preplňované agregáty TSI a TDI CR. Model Škoda Fabia s motorom 1,2 TSI je k dispozícii za cenu 9 499 €, cena modelu Roomster sa začína od 10 539 €. Nový vzhľad podčiarkuje nová mriežka chladiča a trojrozmerne tvarované svetlomety, podstatne väčšie oproti doterajším, ktoré Fabiu približujú k modelom Octavia.
Pasívnu bezpečnosť modelu Fabia má na starosti systém ABS v kombinácii s elektronickou reguláciou brzdného tlaku a dvojstupňovým posilňovačom brzdného účinku Dual Rate, airbagy vodiča a spolujazdca, bočné airbagy a tri hlavové opierky na zadných sedadlách. Súčasťou základnej výbavy Classic je rádio, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, tónované sklá, delené a sklopné zadné sedadlá, Isofix na uchytenie 2 detských sedačiek, imobilizér, peľový filter, ako aj funkcia denného svietenia. Predĺženú verziu Combi získa zákazník za príplatok 390 €.
Modernizovaný Roomster ponúka v základnej výbave centrálne zamykanie, rádio s CD prehrávačom a výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča. Pocit komfortu za jazdy umocňujú tónované sklá a funkcia denného svietenia. Súčasťou tejto výbavy sú tri samostatné zadné sedadlá so systémom VarioFlex vrátane tretej hlavovej opierky a Isofix ako príprava na uchytenie dvoch detských sedačiek. O bezpečnosť jazdy sa starajú systémy ABS, MSR a Dual Rate, čelné a bočné airbagy. Modely Fabia i Roomster sú vybavené súpravou na opravu pneumatík TyreFit.
Základom technických zmien sú moderné prepĺňané motory. Pri benzínových agregátoch je výkonové spektrum od 60 do 105 koní pri modeli Fabia, resp. od 70 do 105 koní pri automobile Roomster. Všetky pohonné jednotky dodávané do krajín EU spĺňajú normu Euro 5, majú nízku spotrebu a mimoriadne nízke emisie CO2. Štvorvalec TSI je k dispozícii s výkonmi 86 a 105 koní. K nim sa dodávajú päťstupňové manuálne prevodovky. Dvojspojková sedemstupňová prevodovka DSG sa ponúka s novým zážihovým motorom 1,2 TSI s výkonom 105 koní. Tu udáva výrobca kombinovanú spotrebu 5,3 l/100 km a úroveň emisií CO2 124 g /km.
Dieselové motory s objemom 1,6 litra ponúkajú výkony od 75 do 105 koní a sú s vysokotlakovým vstrekovaním common-rail. Všetky sú s filtrom pevných častíc. Nechýbajú piezoelektrické vstrekovače s piatimi vstrekmi v jednom takte a motory majú tichší a kultivovanejší chod. Tiež nižšie emisie škodlivín. Všetky dieselové motory sa môžu pochváliť emisiami pod 110g CO2/km a kombinovanou spotrebou do 4,2 l/100 km.
Autor: J. GoldbergerFoto: autor