Piatok, 26 november 2010
Pred takmer tridsiatimi rokmi sme spoznali prvý Nissan Micra. Teraz prichádza už štvrtá generácia. Tri predchádzajúce uvádzala japonská automobilka ako štandardy mestského vozidla. V tomto duchu bola aj najnovšia Micra od samého začiatku navrhovaná. Konkrétnym cieľom konštruktérov bolo uľahčiť jazdu po meste so zámerom definovať Micru ako nový štandard európskeho mestského vozidla.
Nová Micra je založená na novej globálnej platforme "V". Navrhli ju tak, aby dobre slúžila v náročnom mestskom prostredí. Má byť jedným zo základných modelov, na ktorom automobilka stojí. Prvá Micra sa do Európy začala dovážať v roku 1983 ako 3dverový hatchback. O pár rokov pribudla aj päťdverová verzia. Druhá generácia začala písať svoju históriu v roku v roku 1993 a páčila sa tak, že získala titul európskeho Auta roka. Tretia generácia pochádza z roku 2002 a pred dvoma rokmi podstúpila exteriérový facelift.
Novú generáciu modelu Micra pripravil Nissan ako globálny model. Má sa predávať v 160 štátoch sveta a vyrábať sa bude v Indii, Číne, Mexiku a Thajsku. Nissan vypustil z programu trojdverovú verziu, takže nová Micra bude len ako päťdverový hatchback. Z redukoval sa aj počet pohonných jednotiek na dve. Ponúkať sa bude len jeden trojvalcový motor s objemom 1,2 litra v dvoch benzínových výkonových verziách. Slabší má 80 koní , výkonnejší, prepĺňaný s priamym vstrekovaním má 98 koní. Silnou stránkou oboch má byť nízka spotreba i emisie. Práve preto Nissan dieselový motor neplánuje.
Globálna platforma aliancie Nissan/Renault, na ktorej Micra stojí, je úplne nová a tak Nissan ako aj Renault plánujú na nej postaviť rad ďalších modelov. Nová platforma je ľahšia, riešenie exteriéru i interiéru je celkom nové a úplne nový je aj motor. V porovnaní s prežívajúcim modelom je nová Micra dlhá 3780 mm (+ 61 mm), široká 1665 mm (+ 5 mm) a vysoká 1520 mm (- 10 mm). Rázvor náprav narástol o 20 mm na terajších 2450 mm. Batožinový priestor má v základe 265 litrov, po sklopení zadných sedadiel ponúka 511 litrov.
Karoséria má oproti predchodcovi kompaktnejšie vonkajšie rozmery, vďaka čomu je väčší aj vnútorný priestor novej Micry. Základom k obom motorom je päťstupňová mechanická prevodovka s ručným radením, k obom verziám je voliteľná aj nová automatická bezstupňová prevodovka CVT.
Nová Micra ponúka tri stupne výbavy – od základnej Visia cez strednú Acenta po najvyššiu Tecna. Na prvý pohľad ich možno rozpoznať napríklad podľa toho, že Visia má 14palcové kolesá s oceľovými ráfikmi, Acenta 15palcové oceľové a Tecna 15palcové z hliníkovej zliatiny.
Samozrejmosťou každej výbavy sú prvky aktívnej i pasívnej bezpečnosti. Štandardom všetkých výbav sú čelné, bočné a hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, opierky hláv aj na zadných sedadlách a stabilizačný systém ESP. Ale aj palubný počítač, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané okná vpredu, výškovo nastaviteľný volant a elektrický posilňovač bŕzd.
Úroveň Acenta ponúka okrem iných prvkov vylepšený audiosystém, automatickú klimatizáciu a tempomat. Najvyššia výbava Tecna poskytuje technológie, ktoré nie sú bežné v mnohých väčších vozidlách. Okrem systému Nissan Connect, integrovaného systému satelitnej navigácie a zábavy, ponúka Micra štandardne parkovací asistent, resp. merač parkovacieho miesta. Ten automaticky meria potenciálne parkovacie miesto a ukáže na displeji vodičovi, či sa tam Micra vojde bez problémov, s problémami a či sa tam nevojde vôbec. Parkovací asistent si možno doobjednať aj k prostrednej výbave Acenta za 300 eur.
S akými cenami útočí nový Nissan Micra na zákazníka? Prvá cena základného modelu s motorom 1,2/80 k je 8600 eur, v najvyššej výbave s motorom 1,2/98 k si vypýta 12 500 eur.
Autor: J. GoldbergerFoto: autor a Nissan