Pondelok, 22 marec 2010
Nissan Leaf sa na prvý pohľad ničím nelíši od bežných päťdverových hatchbackov. Leaf však nepoháňa motor, na aké sme zvyknutí, ale elektromotor s výkonom 80 kW (109 k). Zdrojom energie sú lítiové batérie ukryté pod podlahou kabíny. Vďaka ním a výkonnému elektromotoru je Nissan Leaf schopný vyvinúť najvyššiu rýchlosť 140 km/h, na jedno nabitie prejde približne 160 kilometrov a dobitie batérie na 80 % kapacity trvá len 30 minút, na plnú kapacitu približne osem hodín. Na denné používanie sú to celkom vyhovujúce parametre.
Na praktické využitie má Leaf aj správne rozmery: dĺžku 4445 mm, šírku 1770 mm a výšku 1550 mm. Cenné na ňom bude však to, že podľa Nissana bude Leaf celosvetovo prvým cenovo dostupným sériovo vyrábaným automobilom s nulovými emisiami. Sériová výroba sa rozbehne v roku 2013 v anglickom Suderlande, kde sa vybuduje aj nový závod na výrobu pokročilých lítium-iónových batérií. Počiatočná ročná výroba má byť okolo 50 tisíc vozidiel Nissan Leaf s nulovými emisiami.
Výroba Nissanu Leaf v Sunderlande sa síce rozbehne až v roku 2013, na trh sa však prvé kusy dostanú už v priebehu tohto roka, keďže výrobu spustí závod v japonskej Oppame. V roku 2012 sa rozbehne výroba aj v americkom meste Smyrna v štáte Tennessee. Závod v Sunderlande nabehne na začiatku roka 2013 a britský závod sa tak stane tretím výrobným miestom Nissanu na výrobu bezemisných automobilov. Celková ročná výrobná kapacita Nissanu Leaf bude potom 200 000 vozidiel. Nissan Leaf sa bude uvádzať do predaja vo Veľkej Británii na začiatku roka 2011.
Autor: J. GoldbergerFoto: Nissan