Streda, 18 január 2012
Takýto crossover tu ešte nebol. S rýchlosťou 257 km/h je najrýchlejší na svete a z nuly na stovku zrýchľuje za 3,7 sekundy. Nissan Juke-R je súrodencom staršieho a silnejšieho brata, resp. skôr krížencom so superšportom GT-R. Spojením modelov Juke a GT-R tak vznikol kompaktný crossover schopný jazdiť rýchlo ako vychýrené športové autá prémiových značiek.
Spoločnosť Nissan oficiálnym zverejnením technických údajov o modeli Juke-R potvrdila, čo pred časom sľúbila a do extravagantného modelu Juke transplantovala orgány výkonného superšportu. Práca je dielom inžinierov britského technologického centra Nissanu a firmy Ray Mallock Limited, ktorá pripravuje autá rôznych značiek na pretekárske účely.
Za 22 týždňov vznikli dva modely, jeden s pravostranným riadením a druhý s riadením na ľavej strane – pre britské pomery, kde sa jazdí vľavo. Konečnú fázu vývoja projektu nazvaného Super Juke-R zavŕšilo rozsiahle testovanie oboch prototypov.
Juke-R , štúdia superšportového crossoveru, spája výkon a ovládateľnosť legendárneho modelu GT-R s odvážnym dizajnom vozidla Juke. Techniku modelu GT-R prevzal Juke-R vrátane pohonu všetkých štyroch kolies. Podobne prevzal kompletnú pohonnú jednotku, teda vidlicový šesťvalec s objemom 3,8 litra, ktorý v GT-R s dvoma turbodúchadlami produkuje 530 koní, vďaka ktorým zrýchľuje na stovku pod štyri sekundy. V Juke-R však výkon šesťvalca znížili na 485 koní a krútiaci moment na 588 Nm.
Rozmery vozidla Juke-R sú rovnaké na dĺžku (4135 mm) a výšku (1575 mm) ako má sériový Juke, rovnaký je aj rázvor (2530 mm), len šírka narástla z 1765 mm na 1910 mm a klenuté podbehy kolies skrývajú 20palcové kované zliatinové disky Rays. Napriek týmto úpravám Juke-R viac pripomína sériový Juke ako GT-R.
V interiéri sú pre vodiča a spolujazdca pripravené pretekárske sedadlá OMP a na dosah ruky majú všetky ovládacie prvky a prístroje z vozidla GT-R. V strede prístrojovej dosky sa nachádza 7palcová dotyková obrazovka, ktorú poznajú majitelia vozidla GT-R.
Testovanie ukázalo, že crossover Juke-R ponúka ovládateľnosť typickú pre superauto, a to vďaka použitiu zavesenia kolies a pohonnej sústavy z modelu Nissan GT-R, ochrannému rámu, ktorý vyhovuje bezpečnostným štandardom FIA a unikátnemu rozdeleniu zadného krídla.
V priamom porovnaní má model GT-R vyššiu maximálnu rýchlosť vďaka aerodynamickejšiemu tvaru, aj keď pohonná jednotka je rovnaká. Vozidlo GT-R je taktiež ľahšie než Juke-R kvôli ochrannému rámu a doplnkovému zosilneniu podvozku, ktoré bolo potrebné pre zabudovanie komponentov superauta do tela crossoveru Juke.
Autor: J. GoldbergerFoto: Nissan