Štvrtok, 20 október 2011
Nissan by sme mohli označiť za stvoriteľa crossoverov. Jeho model Qashqai je hitom a skvele sa predáva. Na podobnú cestu sa dostáva aj menší Juke s trošku zvláštnym dizajnom. Aby ho Nissan ešte viac ozvláštnil, pridal mu písmenko R. Najmä však novú silu, keď tento kompaktný crossover skrížil so superšportom GT-R.
Nový kompaktný crossover vznikol spojením modelov Juke a GT-R. Nissan to odôvodňuje tak, že účelom tohto jednorazového konceptu je otestovať reakciu verejnosti na čisto športovú verziu vozidla Juke. Pohonnú sústavu si Juke-R vypožičal od superšportu GT-R. Práce spojené s prestavbou malého crossovera na výkonného a rýchleho divočiaka vykonala pre Nissan britská firma RML, ktorá je popredným špecialistom na úpravy pre motoršport, v spolupráci s európskym technickým centrom Nissanu.
Unikátny crossover od Nissana je ešte stále vo fáze vývoja a prvé testovacie jazdy by mal absolvovať pravdepodobne v novembri. Juke-R už má homologizáciu pre bežnú cestnú premávku. V Nissane tak vznikol skrížením modelu Juke s GT-R najrýchlejší, najvzrušujúcejší a najodvážnejší kompaktný crossover na svete, zároveň historicky prvý superšportový crossover. Nemal by vzniknúť len v jedinom exemplári, ale vyrobiť by sa mali dva.
Aj keď je Nissan Juke-R zatiaľ len vo fáze vývoja, jeho odvážny dizajn je na ňom zjavný. Pridanie klenutých blatníkov kolies, úprava predného i zadného nárazníka a unikátne rozdelené zadné krídlo sú dôkazom, že nejde o bežný crossover. Toto je Juke so srdcom GT-R, nie je však určený do sériovej výroby. Ide o jednorazový koncept s cestnou homologizáciou.
Nissan Juke-R má pod kapotou 3,8litrový šesťvalcový motor s dvomi turbodúchadlami s výkonom približne 530 koní, ktorý zdolá stovku pod štyri sekundy. Pod podlahou batožinového priestoru je šesťstupňová prevodovka GT-R. Modifikovaný systém pohonu všetkých kolies a kardanový hriadeľ sú tiež z modelu GT-R, spájajú integrovanú prevodovku s prednou a zadnou nápravou. Podbehy kolies vypĺňajú robustné 20palcové kované zliatinové disky RAYS.
Palubná doska nového Juke-R bola upravená tak, aby vyhovovala prístrojom a nastaviteľnému sedempalcovému LCD displeju z GT-R. Stredová konzola Juke zostala zachovaná, ale ostatné časti interiéru získali vzhľad stroja, ktorý sa zrodil pre automobilový šport. Dvojica pretekárskych sedadiel je opatrená päťbodovými bezpečnostnými pásmi. Nechýba ochranný rám v súlade s predpismi FIA, ktorý zvyšuje tuhosť karosérie a prispieva tak k špičkovým jazdným vlastnostiam.
Autor: J. GoldbergerFoto: Nissan