Piatok, 28 november 2008
Nový Nissan 370Z sa predstavil minulý týždeň na americkom trhu. Nástupca je kratší, širší, nižší a výkonnejší športový automobil ako jeho predchodca 350Z. Má kvalitnejší interiér, lepšiu ovládateľnosť a sľubuje aj viac zábavy.
Nissan 370Z je dôsledným pokračovateľom pôvodného "zetka", keďže všetko zostalo tak ako u 350Z. Motor V6 vpredu, pohon kolies zadnej nápravy a dvojmiestna kabína ponúknu skvelé jazdné vlastnosti, dynamiku výkonného športiaka, vyšší výkon, lepšiu ovládateľnosť, ale aj kompaktnejšie rozmery a nižšiu hmotnosť.
Po kompletnom prepracovaní má nový model 370Z skrátený rázvor, karosériu s využitím ľahkých materiálov a nový motor s vyšším výkonom. Nissan 370Z osloví zákazníkov aj novou 7stupňovou automatickou prevodovkou s radením prostredníctvom páčok, ale aj systémom samočinného vyrovnávania otáčok s medziplynom pri použití 6stupňovej manuálnej prevodovky, čo je unikátna svetová novinka.
Model 370Z poháňa 3,7litrový motor vidlicový šesťvalec (výkon 330 koní) s technológiou VVEL (Variable Valve Event and Lift), čo je systém ventilového rozvodu s premenným zdvihom a časovaním. Okrem vyššieho zdvihového objemu sa nový motor vyznačuje lepším rozložením výkonu až k hornej hranici otáčok (7500 ot/min), lepším výkonom v nižšom pásme otáčok a vyšším krútiacim momentom v hornom pásme, čo prináša úplne nové zážitky z jazdy. V porovnaní s predchádzajúcou konštrukciou je približne 35 percent súčiastok motora nových.
K novému motoru je možné si vybrať z dvoch nových technicky vyspelých prevodoviek. Šesťstupňová manuálna prevodovka s kratším odstupňovaním je ako prvá na svete vybavená systémom "SynchroRev Match", ktorý automaticky ladí otáčky (samočinným pridaním medziplynu) pri podraďovaní.
Dizajn exteriéru pôsobí športovejším dojmom a má uhladený aerodynamický tvar. Kompaktnejšie vonkajšie rozmery a širšie využitie ľahkých materiálov pomohli znížiť hmotnosť, ale konštrukcia karosérie sa celkovo spevnila a získala aj vyššiu tuhosť. Pozornosť venovaná detailu a funkčnosti je evidentná v dizajne celého exteriéru. Oproti predchádzajúcej generácii je vylepšené aj vnútorné usporiadanie, batožinový priestor je väčší a lepšie prístupný.
Do Európy, a aj k nám na Slovensko, dorazí nový Nissan 370Z v máji 2009. Cena by sa oproti predchádzajúcemu modelu 350Z (v súčasnosti sa predáva za cenu od 1 435 000 korún) mala mierne zvýšiť.
Autor: J. Goldberger