Pondelok, 17 október 2016
Expanzia elektromobily zasiahla v skupine BMW okrem divízie BMWi aj značku Mini. Proces vývoja prvého plug-in hybridného modelu Mini je už takmer ukončený. Pod jeho kapotou je ukrytý spaľovací agregát aj elektromotor, ktorý po prvýkrát v histórii Mini umožní aj jazdu výlučne na elektrický pohon.
Novým modelom chce Mini presvedčiť svojich zákazníkov o výhodách hybridného pohonu a zapôsobiť na každého, kto už jazdil s hybridným automobilom. Aj s hybridným Mini budete mať pocit ako z jazdy na motokáre. Kľúč k tomu je v inteligentnom riadení energie, ktoré zaisťuje bezchybná spolupráca spaľovacieho a elektrického motora. Preto sa prvý plug-in hybridný model Mini nezameriava len na efektívnosť, ale aj na zábavu z jazdy.
Pohon hybridného Mini obstaráva spaľovací agregát a elektromotor. Elektromotor prenáša výkon na zadné kolesá, spaľovací agregát poháňa kolesá predné. Systém inteligentného riadenia energie je napojený na systém dynamickej kontroly stability (DSC) a tak riadiaci systém optimalizuje trakciu a stabilizuje jazdu. Ak hrozí nebezpečenstvo šmyku, aktivuje sa druhá hnacia sústava, aby vozidlo získalo lepšiu trakciu.
Skúšobné Mini na prvý pohľad ničím nepripomína hybridný model. Zásuvka na nabíjanie vysokonapäťovej batérie je diskrétne umiestnená pod viečkom v ľavom prednom blatníku. Aj v priestore pre vodiča vyzerá všetko ako v doterajších modeloch. Tlačidlo start/stop v strede prístrojovej dosky svieti nažlto namiesto načerveno. Na naštartovanie stačí iba stlačiť tlačidlo, neozve sa však žiadny zvuk, pretože hybridný model vždy štartuje v elektrickom režime.
Otáčkomer na prístrojovom paneli umiestnenom na stĺpiku riadenia nahradil displej. Vodič ho má sledovať najmä počas prvých kilometrov po štarte, pretože ho informuje o stave batérie elektromotora pred spustením spaľovacieho agregátu. Spustenie spaľovacieho motora závisí od rýchlosti vozidla a od toho ako silne sa šliape na plynový pedál.
Hybridné Mini naplno využíva maximálny krútiaci moment elektromotora, ktorý je k dispozícii ihneď po štarte. Vďaka tomu dokáže vyraziť ako strela. Aj po tom ako sa vymaní z pomalšej mestskej premávky, naďalej jazdí v elektrickom režime a zachováva si nulové emisie. Vysokonapäťová batéria pod zadnými sedadlami má dostatok energie na dlhú jazdu na čisto elektrický pohon.
Režim Auto eDrive umožňuje ísť rýchlosťou až 80 km/h a v režime Max eDrive dosiahnuť rýchlosť až 125 km/h. Spaľovací motor sa spustí až vtedy, keď vodič rázne šliapne na plynový pedál. Vďaka kombinovanému výkonu oboch pohonov sa prvé hybridné Mini môže pýšiť jedinečným zrýchlením, ktorému modely s výlučne spaľovacím pohonom nemôžu stačiť.
Systém inteligentného riadenia energie ponúka aj ďalšiu možnosť efektívnej spolupráce oboch pohonov. Pri jazde po diaľnici sa prepnutím spínača eDrive aktivuje tretí jazdný režim Save battery. V tomto režime vozidlo poháňa spaľovací motor, pričom vysokonapäťová batéria si môže udržiavať konštantnú úroveň nabitia, prípadne ju pomocou generátora ešte zvyšovať.
Autor: J. GoldbergerFoto: Mini