Pondelok, 06 august 2007
Od bavorského výrobcu bolo oživenie Mini na prelome storočí skvelým ťahom. BMW si tak s novým Mini zvýšilo svoj imidž a následne urobilo dieru do sveta. V roku 2001 debutoval u nového majiteľa prvý nový Mini a na jeseň toho istého roku Cooper S s kompresorom. Zakrátko po ich uvedení sa stali oba veľmi žiadanými, ba dokonca skromne povedané, kultovými modelmi. Neskôr sa modelová paleta ešte viac rozšírila a ponuka s benzínovými motormi sa rozrástla o dieselovú pohonnú jednotku. A aby to nebolo všetko, pred rokom prešlo Mini veľkou a zásadnou modernizáciou.
Teraz, presne po roku, prichádza nové Mini. Narástlo do dĺžky i šírky a k trom doterajším pribudli ďalšie dvere. Spolu ich má pätoro, navyše, netradične rozmiestnené. Je tu teda ďalšie Mini – s dodatkom Clubman, a značka je bohatšia o celý nový modelový rad. Tvorcovia Clubmana siahli do šesťdesiatych rokov minulého storočia a oprášili známe a v tých rokoch veľmi populárne Morris Mini Traveller, Austin Mini Countryman a Mini Clubman Estate. Terajší vlastník britskej značky tak reinkarnoval dnes už historické ostrovné miniikony na atraktívny a mimoriadne extravagantný modelový rad.
Ako nový Mini Clubman vyzerá, čo je na ňom nové? Charakteristické sú rovnako ako u predchádzajúceho radu krátke previsy karosérie vpredu i vzadu a veľký rozchod kolies. Nový Clubman má dlhšiu karosériu o takmer 24 cm, o 8 cm je väčší rázvor náprav a presne o toľko sa zväčšil priestor pre nohy pre cestujúcich na zadných sedadlách, čím sa zvýšil komfort sedenia vzadu. K dvojici bočných dverí pribudli na pravej strane tretie menšie v štýle a'la Mazda RX8 (čím sa do veľkej miery eliminoval nedostatok dvojdverových karosérií), ktoré sa otvárajú proti smeru jazdy a dvojkrídlové do strán otvárateľné dvojité dvere batožinového priestoru vzadu. Automobil je päťmiestny, batožinový priestor je väčší o 100 litrov a má 260, pri sklopení zadných operadiel až 930 litrov.
Pod kapotou je teraz nová generácia motorov naďalej s jednotným objemom 1,6 litra – benzínových prepĺňaných turbodúchadlom s technológiou twin-scroll a variabilným manažmentom ventilov Valvetronic a naftových s priamym vstrekovaním common-rail. Všetky pohonné jednotky prešli radom inovácií na zlepšenie hospodárnosti a zníženia emisií ako Start-Stop, Brake Energy Regeneration, indikátor momentu preradenia a iné.
Modelový rad teraz pozostáva z Mini Cooper Clubman, Mini Cooper D a Mini Cooper S, ktoré sa od seba líšia pohonnými jednotkami. Pod kapotou je buď zážihový atmosférický motor s objemom 1,6 l s výkonom 120 konských síl, alebo turbodiesel s rovnakým objemom 1,6 l (110 k), prípadne preplňovaný benzínový 1,6 l s výkonom 175 koní. Štandardne sa výkon u všetkých prenáša na vozovku prostredníctvom 6-stupňových prevodoviek s ručným radením, alebo na prianie šesťstupňovými automatmi. Jazdné vlastnosti by podľa výrobcu mali naďalej zostať "motokárové". V základnej bezpečnostnej výbave má Mini Clubman šesť airbagov, ABS, brzdový asistent, EBD, CBS a stabilizačný systém DSC.
Nový Mini Clubman vo všetkých troch verziách sa verejnosti predstaví na blížiacom sa septembrovom autosalóne vo Frankfurte. V Nemecku sa začne predávať už v prvej polovici novembra a krátko na to aj na ostatných trhoch Európy.
Mini Clubman
Motor | Cooper | Cooper S | Cooper D |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1560 |
Valce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Najvyšší výkon [k/ot/min] | 120/6000 | 175/5500 | 110/4000 |
Naj. krút. mom. [Nm/ot/min] | 160/4250 | 240 (260)/1600-5000 | 240 (260)/1750-2000 |
CO2 (g/km) | 132 | 150 | 109 |
Jazdné výkony | Cooper | Cooper S | Cooper D |
Naj. rýchlosť (km/h) | 201 (195)* | 224 (219)* | 193 (188)* |
Zrých. 0-100 km/h (s) | 9,8 (10,9)* | 7,6 (7,8)* | 10,4 (10,9)* |
Komb. spotreba [l/100 km] | 5,5 (6,6)* | 6,3 (7,0)* | 4,1 (5,1)* |
* s automatickou prevodovkou