Utorok, 28 október 2008
Mini má svoj elektromobil. Predstaví ho na novembrovom autosalóne v Los Angeles. Mini E, ako pomenovali nový automobil schovaný do kabáta známeho Mini, bude poháňať výlučne elektromotor z lítiovo-iónových akumulátorov, bude mať nulové emisie, výkon 204 koní a dojazd 240 km.
BMW Group ako prvý prémiový výrobca automobilov na svete pripravuje flotilu 500 automobilov na čistý elektrický pohon pre bežné použitie v dennej premávke. Mini E bude poháňať elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) napájaný z vysokovýkonných lítiovo-iónových akumulátorov, ktorého krútiaci moment sa bude prenášať na zadné kolesá cez jednostupňovú prevodovku s čelným súkolesím takmer nehlučne.
Mini E bude na začiatok v rámci pilotného programu sprístupnené pre vybrané súkromné osoby a spoločnosti v USA. Podobná ponuka pre Európu sa v súčasnosti zvažuje.
Mini E má maximálny krútiaci moment 220 Nm, dodáva autu zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,5 s a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 152 km/h. Systém pruženia je nastavený podľa nového rozloženia zaťaženia, čo značke so športovým puncom zabezpečuje agilnosť a výbornú ovládateľnosť.
Automobil bude spočiatku dvojsedadlový. Priestor zadných sedadiel sa využije na uloženie lítiovo-iónových akumulátorov. Energetická jednotka zabezpečí pre Mini nulové emisie. Akumulátory spájajú v sebe vysoký výkon s veľkou kapacitou, čo je v tomto segmente doposiaľ bezkonkurenčné. Lítiovo-iónová energetická jednotka bude mať maximálnu kapacitu 35 kWh a elektromotoru bude dodávať jednosmerný prúd s napätím 380 V.
Na plné dobitie akumulátorov je potrebných maximálne 28 kilowatthodín z elektrickej rozvodnej siete. Vychádzajúc z dojazdu, pripadá na jednu kilowatthodinu okolo 8,7 kilometrov. Okrem nulových emisii tak Mini E ponúka aj významné ekonomické výhody oproti vozidlu poháňanému konvenčným spaľovacím motorom.
Pri ubratí plynu počas jazdy funguje elektromotor ako generátor elektrickej energie, čo má za následok značnú brzdnú silu a rekuperovaná energia sa odvádza späť do akumulátorov. Zvlášť v strednom rozsahu rýchlostí poskytuje tento systém neobyčajne pokojný pohon. V mestskej premávke až 75 percent zo všetkých spomalení sa dá vykonať bez použitia bŕzd. Navyše rekuperácia elektrickej energie predlžuje dojazd automobilu o 20 percent.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW