Mini E: jazda bez emisií

Utorok, 28 október 2008

Mini má svoj elektromobil. Predstaví ho na novembrovom autosalóne v Los Angeles. Mini E, ako pomenovali nový automobil schovaný do kabáta známeho Mini, bude poháňať výlučne elektromotor z lítiovo-iónových akumulátorov, bude mať nulové emisie, výkon 204 koní a dojazd 240 km.

Mini E Mini E

BMW Group ako prvý prémiový výrobca automobilov na svete pripravuje flotilu 500 automobilov na čistý elektrický pohon pre bežné použitie v dennej premávke. Mini E bude poháňať elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) napájaný z vysokovýkonných lítiovo-iónových akumulátorov, ktorého krútiaci moment sa bude prenášať na zadné kolesá cez jednostupňovú prevodovku s čelným súkolesím takmer nehlučne.

Mini E bude na začiatok v rámci pilotného programu sprístupnené pre vybrané súkromné osoby a spoločnosti v USA. Podobná ponuka pre Európu sa v súčasnosti zvažuje.

Mini E má maximálny krútiaci moment 220 Nm, dodáva autu zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,5 s a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 152 km/h. Systém pruženia je nastavený podľa nového rozloženia zaťaženia, čo značke so športovým puncom zabezpečuje agilnosť a výbornú ovládateľnosť.

Automobil bude spočiatku dvojsedadlový. Priestor zadných sedadiel sa využije na uloženie lítiovo-iónových akumulátorov. Energetická jednotka zabezpečí pre Mini nulové emisie. Akumulátory spájajú v sebe vysoký výkon s veľkou kapacitou, čo je v tomto segmente doposiaľ bezkonkurenčné. Lítiovo-iónová energetická jednotka bude mať maximálnu kapacitu 35 kWh a elektromotoru bude dodávať jednosmerný prúd s napätím 380 V.

Na plné dobitie akumulátorov je potrebných maximálne 28 kilowatthodín z elektrickej rozvodnej siete. Vychádzajúc z dojazdu, pripadá na jednu kilowatthodinu okolo 8,7 kilometrov. Okrem nulových emisii tak Mini E ponúka aj významné ekonomické výhody oproti vozidlu poháňanému konvenčným spaľovacím motorom.

Pri ubratí plynu počas jazdy funguje elektromotor ako generátor elektrickej energie, čo má za následok značnú brzdnú silu a rekuperovaná energia sa odvádza späť do akumulátorov. Zvlášť v strednom rozsahu rýchlostí poskytuje tento systém neobyčajne pokojný pohon. V mestskej premávke až 75 percent zo všetkých spomalení sa dá vykonať bez použitia bŕzd. Navyše rekuperácia elektrickej energie predlžuje dojazd automobilu o 20 percent.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.