Nedeľa, 14 marec 2010
Mercedes predstavil v Ženeve sedany triedy C a E s kombinovanou spotrebu pod päť litrov na sto kilometrov a primerane k nej sa znížili aj emisie. Na 100 kilometrov jazdy si od jesene dodávaný Mercedes-Benz C 220 CDI má vystačiť iba s 4,5 litrami nafty a model E 250 CDI dodávaný s automatickou prevodovkou so 4,9 litrami motorovej nafty.
Príklad oboch mercedesov dokazuje, že aj pri spaľovacích motoroch sú ešte rezervy na znižovanie spotreby. Ide pritom o výkonné štvorvalcové agregáty, v prípade menšieho modelu C 220 CDI je výkon 170 koní a najvyšší krútiaci moment 400 Nm, pri väčšom modeli E 250 CDI je výkon 205 koní a krútiaci moment 500 Nm.
Kľúčom k hospodárnej a pritom temperamentnej jazde pri zachovaní trakčnej sily je vylepšený štvorvalcový turbodiesel s odľahčeným kľukovým hriadeľom, ktorý namiesto ôsmich má len štyri vyvažovacie závažia. Na menšiu spotrebu a nižšie emisie má vplyv aj optimalizovaná regulácia tlaku oleja v motore, úpravy remeňového pohonu rozvodov, ako aj vylepšené turbodúchadlo poháňané výfukovými plynmi a kompresor so samočinnou reguláciou.
Na nižšiu spotrebu vplýva aj ďalšie vylepšenie: systém automatického vypínania motora stop-štart pri státí na križovatkách alebo v kolóne. Systém sa po prvý raz použil v triede E v súčinnosti so sedemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá dostala nový menič s redukovaným preklzom, novo vyvinutý program radenia ECO s lepším rozpätím, ako aj prídavné olejové čerpadlo, ktoré pri automatickom zastavení udrží pracovný tlak.
Spotrebu znižujú tiež komponenty s nižším trením, použitý ľahkobežný olej a dlhší stály prevod v diferenciáli zadnej nápravy, keď namiesto prevodu 2,65 je teraz prevod 2,47.
Autor: J. Goldberger