Pondelok, 25 január 2010
Ak by vás Mercedes zobral medzi dvesto vybraných zákazníkov, dostali by ste na testovanie tichý, kultivovaný a veľmi úsporný automobil, navyše by z jeho pohonného agregátu nevychádzali žiadne exhaláty, ale čistá voda. Ak by ste si takýto automobil obstarali neskôr natrvalo, náš štát by to určite nepovažoval za žiadny mimoriadne prínosný počin, pretože emisie zrejme budeme považovať aj v budúcnosti za artikel vhodný na slušné speňaženie, samozrejme, prostredníctvom vybranej garážovej firmy. Najskôr americkej, prípadne švajčiarskej.
Potom by aj Mercedes-Benz B s označením F-CELL (fuel cell – palivový článok), prvý elektromobil nemeckej značky s pohonom na palivové články, iba s problémami hľadal zákazníkov. Predovšetkým preto, že zákazník ani automobilka by nemali od štátu žiadny bonus či úľavu na dani, a potom preto, že takáto vecička na elektrický pohon nebude lacná.
Tentoraz však o žiadne veľké peniaze od prvých používateľov nejde, pretože všetky náklady spojené s výrobou prvých 200 kusov elektrickým prúdom poháňaných automobilov Mercedes-Benz B F-CELL – pre Európu a Spojené štáty, ktoré sa vyrábajú v podmienkach sériovej výroby a ktoré sú pre vybraných fleetových zákazníkov – znáša výrobca.
Mercedes B F-CELL poháňa kompaktný synchrónny elektromotor s výkonom 136 koní a najvyšším krútiacim momentom 290 Nm (už od voľnobežných otáčok), pričom vyvinie rýchlosť až 170 km/h. To sú parametre na úrovni dvojlitrového benzínového motora. B F-CELL by podľa prepočtu spotreboval na 100 km iba 3,3 l motorovej nafty.
Inteligentná riadiaca jednotka pripája podľa potreby elektromotor Mercedesu B F-CELL buď na palivové články (v nich sa mení energia chemická reakciou vodíka s kyslíkom na energiu elektrickú), ktoré vyrábajú elektrický prúd zo stlačeného vodíka, alebo na výkonný lítium-iónový akumulátor s kapacitou 1,4 kWh a výkonom 35 kW. Pritom nedochádza k žiadnej emisii škodlivín. Systém rekuperuje nielen teplo vznikajúce pri brzdení na elektrickú energiu, ale aj po zložení nohy z plynového pedálu. B F.CELL prejde na jedno dotankovanie vzdialenosť do 400 km, čo prevyšuje potreby bežnej mestskej prevádzky. Navyše je schopné štartovať aj pri teplotách do mínus 25 stupňov Celzia.
Hlavné prvky pohonu sú chránené v dvojitej podlahe (výhoda: nižšie ťažisko), takže interiér má štyri plnohodnotné miesta na sedenie a batožinový priestor s objemom 416 litrov možno využívať v plnom rozsahu. Okrem toho sendvičová konštrukcia zaručuje aj vysoký stupeň ochrany, čo potvrdili i desiatky nárazových testov, ktoré už B F-CELL absolvoval.
Kedy budú automobily na palivové články bežné na cestách? Bariérami sú vysoká cena nových technológií a nedostatočná sieť staníc na plnenie vodíka. V domovskej krajine modelu Mercedes B F-CELL by masovejšie rozšírenie pohonu s palivovými článkami mohlo byť reálne do roku 2020, kedy to bude napríklad u nás, na to dnes odpoveď rozhodne nedostaneme.
Autor: J. GoldbergerFoto: Mercedes-Benz