Štvrtok, 06 jún 2019
Japonská automobilka Mazda oficiálne oznámila začiatok predaja modelu Mazda3 s revolučným motorom Skyactiv-X, ktorý kombinuje princíp benzínového a naftového motora.
Odteraz si záujemcovia o nový model s novým motorom môžu podať objednávky na novú Mazdu3 s revolučným motorom Skyactiv-X. Je to prvý motor na svete, ktorý kombinuje princíp zážihového a vznetového motora.
Motor Skyactiv-X svojou funkciou Spark Plug Controlled Compression Ignition (SPCCI) dokáže kombinovať zapálenie zmesi sviečkou ako je to pri klasických benzínových motoroch, alebo pomocí kompresného tepla vo valci ako pracujú naftové motory. Cieľom tohto konštrukčného riešenia je výkonný motor, ktorý pracuje vo vysokých otáčkach, ale pri nízkej spotrebe a nízkych emisiách.
V novej Mazde3 sedan Skyactiv-X s týmto motorom (180 koní, 224 Nm) by tak spotreba podľa merania NEDC mala mať priemernú spotrebu 4,3 l/100 km a emisie CO2 len 96 g/100 km. K tejto spotrebe výrobca poznamenáva, že podľa iného, novšieho systému merania WLTP je spotreba vyššia a činí 5,4 l/100 km.
S týmto motorom má byť nová Mazda 3 Skyactiv-X aj v ponuke s hybridnou technológiou a názvom Mazda M Hybrid. Inteligentný 24V mild-hybridný systém recykluje energiu vygenerovanú pri brzdení a posiela do elektromotora, ktorý asistuje spaľovaciemu motoru. Očakáva sa tak nižšia spotreba i emisie, a v konečnom dôsledky aj lepšia ekonomika prevádzky.
K prvým zákazníkom by sa nová Mazda3 s novým motorom Skyactiv-X mala dostať v priebehu jesene tohto roku.
Autor: J. Goldberger