Piatok, 28 máj 2021
Vyšším výkonom a lepšou jazdnou dynamikou sa budú vyznačovať budúce modely značky Lexus s novým systémom pohonu Direct4.Už ukázal prvé detaily a technické údaje nového pohonu 4x4, ktorým budú vybavené elektrické, ale aj hybridné autá tejto japonskej značky.
Systém Direct4 Wheel Drive Force Control umožňuje ovplyvňovať pohyb vozidla nezávislým riadením krútiaceho momentu, ktorý prichádza na každé zo štyroch kolies. Použitím podobných riešení chce automobilka využiť vynikajúcu odozvu elektromotorov na zvýšenie jazdnej dynamiky pri zachovaní komfortu a úrovne riadenia aké má mať prémiová trieda.
Lexus predstavil fungovanie systému v maskovanom prototype elektrického SUV. Neprezradil, aký model auta sa skrýval pod kamuflážou. Vie sa len, že auto bolo vybavené samostatnými elektromotormi nad nápravami, oba s výkonom 150 kW (204 k) a maximálnym krútiacim momentom 300 Nm.
Výhody nového pohonu budú môcť využívať aj zákazníci, ktorí si kúpia niektorý z pripravovaných hybridov Lexusu. Japonci predstavili fungovanie systému v ďalšom maskovanom aute. Išlo o hybridný sedan, pravdepodobne model ES. Automobil bol vybavený spaľovacím motorom s výkonom 177 koní a krútiacim momentom 220 Nm a dvomi elektromotormi. Oba s výkonom 109 kW, ale rozličným krútiacim momentom - predný s 330 Nm a zadný 240 Nm.
Systém Direct4 ponúka dva režimy pohonu 4x4. V prvom prípade krútiaci moment ide na obe nápravy v rovnakom pomere 50:50, v druhom prípade sa prenáša v pomere 80 % na zadné kolesá a 20 % na predné, vďaka čomu sa z auta stáva vozidlo s takmer zadným pohonom. Kombinácia troch motorov predznamenáva aj vysokú dynamiku, aj keď Lexus zatiaľ neposkytol žiadne údaje o celkovom výkone systému.
Tajomstvom hybridu so systémom Direct4 je tzv. E-náprava, ktorá spája diferenciál a elektromotor do jednej jednotky, a tá potom priamo poháňa kolesá tejto nápravy. Toto riešenie nevyžaduje použitie prídavného hriadeľa, ktorý prenáša krútiaci moment zo spaľovacieho motora. K elektrickej jednotke stačí iba priviesť energiu. Lexus podobné usporiadanie využíva aj pri pohone E-Four vo svojich hybridných SUV. Použitie sedanu ako vývojového vozidla naznačuje, že bude k dispozícii vo viacerých modeloch.
Autor: J. Goldberger, Zdroj: LexusFoto: Lexus