Utorok, 26 február 2008
Ľahký a úsporný, s hybridným pohonom a športovým dizajnom – to je crossover LRX, budúcnosť Land Roveru.
Koncept LRX je malý a ľahký Land Rover s pohonom všetkých kolies v kompaktnejšom formáte s výrazne nižšou spotrebou paliva. Samotný výrobca ho označuje ako cross-kupé a svetovú premiéru mal v januári tohto roku na autosalóne v Detroite. Crossover Land Rover LRX bude mať svoj európsky debut na 78. ženevskom autosalóne v dňoch 6.-16. marca 2008.
Nový model LRX s hybridným pohonom na báze naftového motora predstavuje výraznú evolúciu dizajnu značky Land Rover, ktorá signalizuje prienik značky do nových oblastí trhu pri súčasnom zachovaní jej základných hodnôt, ako sú neobyčajné schopnosti v teréne. Trojdverová štúdia LRX so svojim kompaktným formátom, nízkou hmotnosťou a technikou šetrnou k životnému prostrediu vyjadruje zmenu. Dôkazom je nízka produkcia emisií CO2 iba 120 g/km, čo zodpovedá spotrebe paliva 4,7 litra/100 km v kombinovanom cykle.
Oproti modelu Freelander 2 výrazne kratšia a nižšia karoséria štúdie LRX vytvára crossover prémiovej kategórie. Konštruovali ju tak, aby oslovila nových zákazníkov v sektore luxusných vozidiel, zákazníkov, ktorí očakávajú benefity automobilu s pohonom 4x4 a vlastnosti veľkého vozidla, no v oveľa kompaktnejšom formáte.
Ako prvý úplne nový model Land Roveru predstavuje LRX prirodzené rozšírenie modelovej ponuky značky. Dopĺňa existujúce modely a pomáha definovať nový segment. Dobre rozoznateľné rysy dizajnu značky Land Rover obsahujú novú interpretáciu charakteristickej trojrozmernej kapoty motora, splývajúcu strechu a energický výzor vďaka kolesám umiestneným v rohoch karosérie.
Nový model LRX využíva veľmi účinný hybridný pohon na báze turbodiesela s objemom 2,0 litra. V kombinácii s inými technológiami značky Land Rover toto pohonné ústrojenstvo môže znížiť spotrebu paliva až o 30 % v porovnaní s inými automobilmi 4x4 rovnakej veľkosti. Súčasťou pohonného ústrojenstva je elektrický pohon zadnej nápravy (od Electric Rear Axle Drive), ktorý umožňuje štúdii LRX jazdu malou rýchlosťou výlučne s elektrickým motorom a súčasne zachováva vlastnosti pohonu 4x4 v náročných podmienkach.
Land Rover LRX zatiaľ zostáva štúdiou a má zistiť reakcie verejnosti, ktoré vyvolal od svojej premiéry v januári. Všeobecne sa však očakáva, že koncept vystavený na autosalóne bude mať veľmi blízko k produkčnej verzii a do výroby by sa mohol dostať v priebehu nasledujúcich rokov. Mohlo by to byť napríklad už v roku 2010.
Autor: J. GoldbergerFoto: Land Rover