Pondelok, 03 apríl 2017
Premiéru si nový Land Rover Discovery piatej generácie odbil vlani na jeseň na autosalóne v Paríži a v týchto dňoch už vstúpil na slovenský trh. Vieme, že jeho cena sa začína na 51 698 eurách, že sa už dá objednať a do garáže si ho nový majitelia budú môcť zaparkovať v priebehu mája, kedy na Slovensko zavítajú prvé kusy tohto extrémneho SUV.
Vráťme sa krátko histórie: Prvý Discovery uviedla automobilka ešte v septembri roku 1989 na autosalóne vo Frankfurte. Rovnako na jeseň, ale v roku 1998 mal premiéru Discovery2. Začiatkom roku 2004, tentoraz v New Yorku, sa predstavil Discovery3. Potom prišiel facelift označený ako Discovery4 s novým turbodieselom 3,0 TDV6 a benzínovým 5,0 V8.
Dva roky nato pribudol naftový motor a 8stupňová automatická prevodovka a koncom roka 2013 tu bol ďalší facelift a nový benzínový motor 3,0 V8 s kompresorom. V Paríži v septembri 2016 predstavil potom Land Rover novú generáciu Discovery5/LD5, ktorú teraz uvádza do predaja.
Po 28 rokoch od uvedenia prvej generácie je tu úplne nový model, ktorý predstavuje odklon od nekompromisného off-roadu k excelentnému SUV, ktoré nemá žiadne zbytočné dizajnové kudrlinky a jeho karoséria s oblými tvarmi pôsobí čisto. Za povšimnutie stojí unikátny predný nárazník, ozdobné prvky na predných blatníkoch, úzke zvislé otvory na prívod vzduchu k predným brzdám alebo charakteristická "vlnka" strechy na prostredným B-stĺpikom. Postupne a len evolučne upravovaná karoséria novinky vyzerá veľmi dobre a auto má majestátny postoj.
Novinka svojim vzhľadom nadväzuje na predchádzajúci model, pričom si zachováva jeho charakteristické detaily ako už spomínanú vlnku či zvýšenú časť strechy nad zadnými sedadlami. Charakteristické pre nový model je riešené zadné čelo a asymetricky umiestnená registračná značka.
Nová generácia Discovery5 automobilky Land Rover je oproti predchodcovi značne zmenená. Nielen dizajnovo oblými tvarmi, ale aj novou technikou. Veľkou zmenou nového Discovery5 je, že oceľový rám nahradila hliníková samonosná karoséria a platforma prevzatá z väčších Range Roverov. Došlo aj k nárastu vonkajších rozmerov. Novinka je dlhá 4970 mm, čo je o 140 mm viac ako mal predchodca. Rázvor náprav je dlhší o 40 mm, takže teraz meria 2923 mm. Väčšia je aj svetlá výška auta, tá má teraz 283 milimetrami.
Prechodom z oceľového rámu na samonosnú karosériu ubudlo novému Discovery5 až 451 kilogramov, keď predchodca vážil 2550 kg a novinka má 2099 kg. Niektoré zdroje uvádzajú úbytok hmotnosti nového modelu až 480 kg, čo však zrejme súvisí s tým, aký motor sa použil a zvolená výbava. Zväčšenie vonkajších rozmerov prispelo k zmenám a úpravám vnútorného priestoru, ktorý je teraz väčší.
Zmeny vonkajších rozmerov umožnili konštruktérom navrhnúť interiér s dvomi i tromi radmi sedadiel. V usporiadaní s tromi radmi sedadiel je priestor pre batožiny dosť obmedzený. Prístup k tretiemu radu je však celkom dobrý. Druhý a tretí rad má elektromechanické nastavovanie a ovládať sa dajú aj unikátnym spôsobom pomocou mobilnej aplikácie Land Rover. Ovládať sedadlá je možné aj pomocou tlačidla z batožinového priestoru. Druhý a tretí rad sedadiel sa dá sklopiť do roviny.
Z pohonných jednotiek ponúka Land Rover pre nový Discovery5 benzínové i naftové, štvor- i šesťvalce a pred všetky výlučne len osemstupňový automat ZF. Samozrejmý je pohon všetkých kolies. Zo štvorvalcových motorov je na výber turbodiesel 2,0 Td4/180k (132 kW), alebo benzínový Si4/233k (177 kW). Z vidlicových šesťvalcov je v ponuke naftový Td6/258k (190 kW a 600 Nm), alebo benzínový Si6/340k (250 kW, 450 Nm). Samozrejmosťou pri všetkých modeloch a verziách je pohon všetkých kolies.
Ceny Land Rover Discovery5
Motor | Výbava S | Výbava SE | Výbava HSE | Výbava HSE |
2,0 Td4 132 kW | 51 698 € | 54 121 € | 62 566 € | 69 172 € |
2,0 Si4 177 kW | 55 638 € | 58 060 € | 66 545 € | 73 111 € |
3,0 Td6 190 kW | –- | 60 081 € | 68 566 € | 75 132 € |
3,0 Si6 250 kW | –- | 60 081 € | 68 566 € | 75 132 € |
Nový Discovery je elegantný, priestranný a moderný automobil vhodný pre rodinu aj na dobrodružné ciele. Je komfortný na asfalte, rýchly na diaľnici a spoľahlivý nielen na poľných cestách, ale v zložitom a ťažšom teréne. Už samotný údaj so svetlou výškou 283 mm (+ 43 mm oproti predchodcovi) a brodivosť 900 mm (doterajší model mal 700 mm) je rešpektovania hodný. Kabína je veľmi prakticky riešená pre piatich cestujúcich alebo siedmich dospelých cestujúcich, v tomto prípade však nie ako konfigurácia 5+2.
Autor: J. Goldberger