Piatok, 19 september 2008
Trieda automobilov SUV sa už dlhší čas teší veľkej popularite. Ich predaj z roka na rok narastá. K tradičným výrobcom pristupujú noví, pretože z boja o zákazníka nechcú vypadnúť. Pozadu nechcel zostať ani Renault a tak teraz prichádza s modelom Koleos.
Cieľom Koleosu bude odkrojiť pre Renault kus koláča v podobe čo najviac predaných exemplárov nového crossoveru, modelu, ktorý je niečím medzi SUV a minivanom. Po prvých skúsenostiach s týmto automobilom, ktorý francúzska automobilka vyslala do tvrdého súperenia na trhu aj k nám, si myslíme, že napriek preplnenému trhu ten koláč môže byť pre Francúzov celkom slušný. Koleos má k tomu všetky predpoklady. Veľmi dobre vyzerá, má vzácne gény po predkoch i solídnu továreň, v ktorej sa bude vyrábať. Kabát mu ušili návrhári Renaultu, podvozok a terénne vlohy pre pohon štyroch kolies mu vdýchol partner Nissan a výrobné kapacity nachystal ďalší spojenec Samsung.
Aby Renault nič neskrýval a odkryl všetky karty, prvé predstavenie pre slovenských novinárov nachystal do prostredia, kde sa Koleos môže predviesť v plnej paráde. Našiel ho kúsok od našich hraníc, za obcou Pachfurth v susednom Rakúsku, kde pred pár rokmi vyrástol krásny areál na tréning a výcvik vodičov tak na ceste, ako aj v náročnom teréne. Tu sme si na vlastnej koži mohli odskúšať, čo Koleos s pohonom štyroch kolies dokáže.
Automobil s rázvorom náprav 269 cm má dĺžku 452 cm, široký je 186,5 a vysoký 269 cm. Nový crossover stojí na platforme známeho Nissanu X-Trailu II. Z neho pochádza riešenie prednej nápravy so zavesením na vzperách McPherson i uchytenie viacprvkovej zadnej nápravy. Krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu rozdeľuje elektronicky riadená medzinápravová spojka. Vodič si môže ručne na stredovom tuneli voliť jeden z troch režimov jazdy – pohon iba predných kolies 2WD, pohon štyroch kolies AUTO alebo LOCK.
Režim AUTO pripája k pohonu predných kolies aj kolesá zadnej nápravy v pomere 100:0 až 50:50, čo sa deje automaticky podľa režimu jazdy a podkladu, po ktorom sa jazdí. Tretí režim LOCK prepojí obe nápravy napevno a krútiaci moment sa prenáša na nápravy v pomere 50:50. Tento režim možno aplikovať iba do rýchlosti jazdy 40 km/h, po jej prekročení sa systém automaticky sám vypne. Pre jazdu do prudkých kopcov alebo zjazd prudkého klesania má Koleos asistent rozjazdu HSA (do kopca), alebo asistent zjazdu HDC (z kopca). Svetlá výška benzínovej verzie 206 mm a naftovej 188 mm je pre ľahší terén dostatočná a Koleos by s týmito výškami mal zvládnuť prebrodenie do výšky hladiny 45 centimetrov.
Koleos ponúka pod kapotou jeden benzínový štvorvalcový agregát s objemom 2,5 litra a výkonom 170 koní alebo dve výkonové verzie turbodieselového motora s výkonmi 150 koní a 175 koní. Pohon iba predných kolies (2WD) sa ponúka s benzínovým motorom a so 6stupňovým manuálom. Slabší turbodiesel môže byť s pohonom predných kolies, ale aj všetkých štyroch (4WD) - táto verzia aj so 6 stupňovou automatickou prevodovkou. Výkonnejší turbodiesel sa dodáva iba s pohonom štyroch kolies (4WD) a 6stupňovým manuálom.
Koleos bude k dostaniu vo výbavách Expression, Dynamique a Dynamique Luxe. V základnej Expression sa Koleos dodáva s benzínovým 2,5litrovým motorom (170 k) a s pohonom predných kolies alebo s motorom 2,0 dCi (150 k). Už v tejto základnej výbave mu nechýbajú čelné, bočné a hlavové airbagy, manuálna klimatizácia, rádio s CD prehrávačom, elektronická karta namiesto kľúča, v dvoch smeroch nastaviteľný volant, predné hmlovky a 17palcové disky kolies z ľahkých zliatin. Druhý stupeň Dynamique má navyše dvojzónovú automatickú klimatizáciu, elektrické ovládanie predných o zadných okien, parkovacie senzory vpredu i vzadu, elektrické ovládanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel, kožou obšitý volant a ďalšie. Najvyšší stupeň Dynamique Luxe má okrem iného aj stabilizačný systém ESP, ASR, Bi xenónové svetlomety a vývody klimatizácie pre zadné sedadlá.
Koleos má priestranný a variabilný interiér, pohodlné sedadlá a na crossover pomerne veľký 450litrový batožinový priestor. Cestujúci na predných aj zadných sedadlách majú dosť miesta pre nohy i nad hlavou. Jazda s Koleosom je na asfalte príjemne pohodlná, vyššie položené sedadlá a väčšie zasklené plochy umožňujú dobrý výhľad dopredu i do strán. Pri cúvaní sa možno spoliehať aj na parkovacie senzory.
Prekvapením prezentácie bolo, čo Koleos dokázal na terénnych trasách, ktoré pre nás vybrali inštruktori z Pachfurthu. Trasa, ktorá by vyľakala nielen SUV, ale možno aj pravý off-road, bola pre crossover ľahko stráviteľným sústom. Bez problémov zvládal prudké stúpania, ale aj strmé klesania. Pri rozjazde sme chválili asistent rozjazdu HSA, pri zjazdoch zasa asistent HDC. Skvele zvládal aj bočné náklony. Koleos obstál ako profík vo všetkých skúškach, dokázal rozhodne viac, ako sme od neho očakávali.
Renault Koleos – parametre a ceny
Motor | 2,5 16V | 2,0 dCi | 2,0 dCi | 2,0 dCi |
Pohon | 2WD | 2WD | 4WD | 4WD |
Objem (cm³) | 2488 | 1995 | 1995 | 1995 |
Výkon (koní) | 170 | 150 | 150 | 175 |
Krút. moment (Nm) | 226/4400 | 320/2000 | 320/2000 | 360/2000 |
Max. rýchlosť (km/h) | 191 | 183 | 182 (177) | 191 |
Komb. spotr. (l/100 km) | 9,6 | 7,2 | 7,4 (8,3) | 7,9 |
Cena | ||||
Expression (Sk) | 647 408 | 695 609 | ||
Dynamique (Sk) | 764 899 | 816 113 | 861 302 | |
Dynamique Aut (Sk) | 861 302 | |||
Dynamique Luxe (Sk) | 876 365 | 921 554 | ||
Dynamique Luxe Aut (Sk) | 921 554 |
Špecificky riešené sú zadné dvere batožinového priestoru s dvojitým otváraním. Ich horná presklená časť sa otvára klasicky hore, spodná sa vyklopí dozadu dolu a znesie záťaž až 200 kg. Táto časť dverí po sklopení je 75 cm nad úrovňou terénu, čo uľahčuje nakladanie batožín. Ozdobou Koleosu je jeho príplatkový autodiosystém Bose, ktorý bol vyvinutý špeciálne pre tento model automobilu.
Renault Koleos sa na Slovensku predáva od 15. septembra
Autor: J. Goldberger