Utorok, 19 apríl 2011
Spoločnosť Kia Motors ukázala ďalšiu svetovú novinku. Predviedla ju začiatkom apríla na autosalóne v Soule. Je ňou koncept elektromobilu s názvom Kia Naimo, čo v kórejčine poukazuje na hranatý tvar automobilu. Naimo sa radí medzi elektrické crossovery a navrhol ho medzinárodný team dizajnérov Kia v Soule. Charakterizujú ho predovšetkým jednoduché línie a mohutný muskulatúrny vzhľad.
Celkovo jednoduchý dizajn zvýrazňuje niekoľko nápadných detailov. Napríklad čelné sklo zaoblené okolo A stĺpikov karosérie, asymetrické strešné okno, či predné a zadné svetlomety, dekorované bodovými LED svetlami. Jedinečnosť konceptu korunuje finálna povrchová úprava karosérie v pôsobivej nefritovej farbe.
V prípade konceptu Naimo boli v záujme zachovania čistoty dizajnu požité rôzne inovatívne technológie. Naimo napríklad nemá na prednom okne tradičné stierače. Ich funkciu zastávajú vysokotlakové vzduchové trysky, umiestnené na spodnej hrane čelného skla. Konvenčné spätné zrkadlá sú tiež minulosťou - obraz toho, čo sa odohráva za autom, majú na starosti miniatúrne kamery integrované v A-stĺpikoch karosérie.
Interiér je navrhnutý tak, aby evokoval pocit pokoja a vnútornej harmónie. Ponúka kvalitné a remeselne dokonale spracované materiály. Vo výplniach dverí a v podlahe konceptu našiel uplatnenie kórejský dub, na čalúnenie výplní stropu bol použitý kórejský papier Han-ji. S týmito tradičnými prvkami interiéru idú v ruka v ruke ultra moderné technológie, ako prístrojový panel na báze TOLED displeja – transparentný displej z organických elektroluminiscenčných diód, či plná konektivita s rôznymi externými systémami a prístrojmi.
Koncept Kia Naimo je dlhý 3 890 mm. Veľkorysý rázvor 2 647 mm, šírka 1 844 mm a výška 1 589 mm spolu s krátkymi prevismi zabezpečujú v kabíne dostatok miesta v oblasti hlavy, nôh aj ramien pre všetkých cestujúcich. Karoséria konceptu nemá B-stĺpik. Vzadu zavesené dvere sa otvárajú proti smeru jazdy, čo umožňuje ľahký a komfortný prístup do kabíny. Trikrát delené veko batožinového priestoru poskytuje jednoduchú manipuláciu s batožinou rôznej veľkosti.
Koncept poháňa elektromotor typu PMSM (Pernament Magnet Synchronous Motor) s výkonom 109 koní, maximálna hodnota krútiaceho momentu je 280 Nm, čo umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť 150 km/h.
Dvojica batérií s kapacitou 27 kWh je umiestnená pod podlahou batožinového priestoru a využíva inovatívnu LiPoly technológiu (li-Ion Polymer). Na jedno nabitie prejde Kia Naimo až 200 km. V režime rýchleho nabíjania možno batériu nabiť na 80 % svojej kapacity za 25 minút. V rámci bežného dobíjacieho cyklu sa 100 % kapacity dosiahne za päť a pol hodiny.
Autor: J. GoldbergerFoto: Kia