Nedeľa, 04 marec 2012
Praktickejší variant modelu XF britského Jaguara sa predstaví už o deň na autosalóne v Ženeve. Kombi vyššej strednej triedy menom XF Sportbrake prichádza tri roky po uvedení štvorsedadlového sedana, na začiatok len s úspornejšími turbodieslami.
Nové kombi predstavuje kombináciu elegancie a výkonu – praktického aj dynamického. Praktickou je aj zadná časť karosérie, kde sa konštruktéri nehnali za litrami objemu, skôr im išlo o funkčnosť a eleganciu. Napriek tomu 550 litrov pre batožiny a po sklopení zadných sedadiel 1675 litrov pri dĺžke priestoru 1,97 metra je úctyhodný.
Nový model XF Sportbrake je približne tak veľký ako sedan, malý rozdiel je len v dĺžke karosérie, kde kombi má o 5 mm navrch oproti sedanu. Kombi má tiež väčší batožinový priestor, ale iba o 10 litrov. Rázvor náprav je zhodný, sedan i kombi majú po 2909 mm. Rovnaká je aj šírka oboch modelov – 1877 mm. Pre kompletnosť uvádzame aj výšku, tá je 1460 mm.
Jaguar sa pri novom kombi chváli jeho vzhľadom a dizajn iba potvrdzuje, že značka sa v oblasti dizajnu vydáva novým smerom v snahe vytvoriť prémiový model. Nové kombi sa môže pýšiť aj automatickou reguláciou svetlej výšky pri preprave nákladu bez vplyvu na zaťaženie vďaka novému vzduchovému odpruženiu zadnej nápravy.
Nové kombi Sportbrake má päť plnohodnotných sedadiel a nad hlavami cestujúcich na zadných sedadlách až o 48 mm viac priestoru. Vysokokvalitné interiérové materiály má Sportbrake aj v kabíne batožinového priestoru.
Súčasťou všetkých verzií XF Sportbrake je adaptívny podvozok, ktorý až 500krát za sekundu monitoruje pohyby kolies pri pružení a zvyšuje tuhosť tlmenia keď sa koleso približuje na koniec svojej dráhy pruženia. Za príplatok budú v ponuke tiež adaptívne tlmiče Adaptive Dynamics, radarový tempomat, adaptívne svetlomety, navigácia s dotykovým displejom a iné.
Pohon zabezpečuje rad zdokonalených, výkonných a účinných štvorvalcových a šesťvalcových turbodieselových motorov. Poháňajú zadnú nápravu prostredníctvom osemstupňovej automatickej prevodovky. Motor s objemom 2,2 litra je vybavený systémom Stop-Start. Vidlicový šesťvalec s objemom 3,0 litra a dvomi turbodúchadlami sa dodáva v dvoch výkonových verziách, výkonnejší Diesel S disponuje výkonom 275 koní.
"XF Sportbrake sa limuzíne vyrovná po stránke aerodynamiky aj torznej tuhosti. Použitím vzduchového odpruženia sme vytvorili automobil, v ktorom sa bez ohľadu na prepravovaný náklad spájajú kultivovanosť a výnimočné dynamické vlastnosti spôsobom, ktorý je jedinečný pre značku Jaguar," – hodnotí nové kombi XF Sportbrake hlavný inžinier oddelenie Vehicle Integrity Jaguaru Mike Cross.
Autor: J. GoldbergerFoto: Jaguar