Utorok, 05 august 2008
Honda predstavila na britskej medzinárodnej automobilovej výstave v Londýne koncept svojho ekologického a pritom športového otvoreného automobilu – model nazvaný OSM. Aj na ňom uplatňuje základné princípy, ktoré japonská automobilka preferuje – elegantný dizajn a zároveň ohľaduplnosť voči životnému prostrediu.
Dvojsedadlový koncept Open Study Model v expozícii londýnskeho autosalónu dopĺňal športový hybrid CR-Z, ktorého výroba bola už schválená, i ďalší nový model FCX Clarity poháňaný vodíkovými palivovými článkami. Honda s novými modelmi chce demonštrovať, že aj automobily s nízkymi emisiami môžu byť atraktívne. Nie je žiadny dôvod, prečo by vozidlo ohľaduplnejšie k životnému prostrediu nemohlo vyzerať skvele, malo športový charakter a zároveň poskytovalo aj radosť z jazdy.
Vonkajší dizajn je tvorený rovnováhou jemných, zaoblených kriviek a ostrých línií. Zjavný je klinovitý profil karosérie, pričom prednej časti dominujú svetlomety s LED diódami, ktoré sú citlivo včlenené do karosérie vozidla a tiahnu sa od úrovne prednej masky až k hornému okraju blatníkov. Takto riešený exteriér pôsobí efektne.
Veľmi elegantne až futuristicky je riešený aj interiér konceptu OSM. Palubná doska je rozdelená do niekoľkých častí, pričom najdôležitejšie prístroje ležia priamo v zornom poli vodiča. Ovládacie prvky sú koncentrované do jedného ovládacieho miesta vpravo od vodiča. Kľúčové informácie sú zobrazované na zaoblenej strednej prístrojovej doske, úrovne a čísla sú v žiarivo modrej farbe na čiernom pozadí. To je v súlade s čalúnením vozidla, ktorého sedadlá a obloženie dverí sú potiahnuté novým modrým koženým materiálom s lesklým efektom a iné časti bielou kožou, v harmónii s farbou karosérie.
V strede umiestnená polosekvenčná radiaca páka ovláda prevodovku naladenú tak, aby poskytovala radosť z jazdy, rovnako tak i ovládače radenia umiestnené na oboch stranách volantu. Priamo do radiacej páky je integrované červené tlačidlo zapaľovania Start-stop, ktoré podtrhuje športový imidž automobilu. Automobilka neprezradila, čo koncept poháňa. Mohla by to byť konvenčná jednotka so spaľovacím motorom, ale aj hybridná jednotka so štvorvalcovým benzínovým motorom a elektromotorom.
Hondu OSM navrhovali vo vývojovom centre Hondy v nemeckom Offenbachu, rovnako ako predtým koncept malého hybridného športového vozidla Honda a koncept Accord Tourer. V súčasnosti je model Honda OSM dizajnérskou štúdiou a podľa automobilky sa neráta s jej zaradením do výroby. Špekuluje sa však, že produkcia konceptu OSM je reálnejšia ako sériová výroba konceptu CR-Z, ktorý Honda predstavila v minulom roku v Tokiu.
Autor: J. GoldbergerFoto: Honda