Honda CRF 1000L Africa Twin: Návrat legendy

Streda, 05 august 2015

Honda hlási návrat k legendárnemu modelu Africa Twin (XRV 750), ktorý prestala vyrábať pred dvanástimi rokmi. Úplne nový model ponesie teraz meno CRF 1000L Africa Twin a v Európe sa začne predávať už pred koncom tohto roku.

1 Honda CRF 1000L Africa Twin
Honda CRF 1000L Africa Twin, nové cestovné enduro, prichádza znovu na scénu

Predchádzajúci model Africa Twin XRV750 sa prestal vyrábať a mnohým bolo za ním veľmi smutno. Označenie Africa Twin mal už model XRV 650 z rokov 1988 a 1989, keď mu potom Honda pridala na objeme sto kubických centimetrov, vznikol tak silnejší stroj a využíval sa ako športové cestovné enduro, ktoré vychádzalo zo známeho a úspešného dakarského špeciálu NXR.

Legendárne cestovné enduro poháňal vidlicový trojventilový dvojvalec s objemom 742 cm3a výkonom 63 koní, pričom sa predávali aj slabšie verzie. Charakteristické pre tento motocykel bola dvojica hlavných svetiel. Bol vhodný nielen na asfalt, ale zvládal s veľkou ľahkosťou aj nespevnené cesty. Nenáročný a spoľahlivý stroj si obľúbili najmä cestovatelia. V roku 2003 sa však jeho výroba dosť nepochopiteľne skončila.

Prototyp označený ako True Adventure, z ktorého Honda nový model vyvinula, predstavili Japonci už v závere minulého roka na výstave motocyklov EICMA v Milane. V týchto dňoch už v sériovej podobe, takže teraz je už isté, že následník slávnej Twin Africa je tu.

2 Honda CRF 1000L Africa Twin
Nová Honda má tak ako predchodca dva reflektory a veľkú, až 18,8 litrovú palivovú nádrž. Kapotáž a plexištít chránia jazdca pred vetrom i nepriazňou počasia.

Nové cestovné enduro Honda bude poháňať úplne nový kompaktný radový dvojvalec s objemom 998 cm3, výkonom 95 koní (70 kW) a najvyšším krútiacim momentom 98 Nm. Upevnený je v kompaktnom a ľahkom ráme a ponúkne mimoriadne vlastnosti pre jazdu v teréne, cestovný komfort i agilnú ovládateľnosť pre každodenné používanie.

Africa Twin do veľkej miery konštrukčne čerpá zo skúseností Hondy z motoristického športu, predovšetkým z pretekárskych strojov CRF 250R/450R a CRF 450R Rally. Má napríklad rovnakú konštrukciu štvorventilovej hlavy Unicam, ktorá prispieva ku kompaktným celkovým rozmerom agregátu. Ľahký odlievaný vačkový hriadeľ, ktorý je vyrobený z rovnakého materiálu ako v CBR 1000 RR Fireblade, ovláda ventilový rozvod. O zážih sa v každej spaľovacej komore starajú dve zapaľovacie sviečky.

Prenos výkonu motora na cestu obstaráva šesťstupňová prevodovka s priamym radením. Za príplatok môže byť aj dvojspojková DCT spolu so systémom kontroly trakcie HSTC s viacerými režimami pre optimálnu trakciu na asfalte i v teréne. Na bezpečné spomalenie a zastavenie poslúžia brzdy s vypínateľným systémom ABS.

Nastaviteľná predná vidlica Showa s dlhým zdvihom je vybavená dvoma radiálne umiestnenými štvorpiestikovými brzdovými strmeňmi Nissin a 310 mm "vlnovitými" plávajúcimi kotúčmi. Zadný tlmič Showa disponuje hydraulickou reguláciou predpätia. Model CRF 1000L Africa Twin využíva vpredu 21 palcové a vzadu 18palcové kolesá s drôteným výpletom a pneumatiky s rozmerom 90/90-21 a 150/70-18.

3 Honda CRF 1000L Africa Twin
Nové Enduro Africa Twin v mnohom pripomína svojho predchodcu, pôsobí však štíhlejšie

Honda Africa Twin je vybavený minimom kapotáže a vyznačuje sa robustným, ale súčasne ľahkým vyhotovením, ktoré jazdcovi poskytuje ochranu pred poveternostnými vplyvmi, zároveň však zachováva štíhle a agilné proporcie stroja. Dva predné svetlomety majú charakteristický tvar a výšku sedla je možné nastaviť na 870 alebo 850 mm. Palivová nádrž s 18,8 litrami benzínu umožňuje s úsporným motorom prejsť viac ako 450 km.

Nový Africa Twin bude k dispozícii v štyroch farebných vyhotoveniach: CRF Dakar Rally, trikolóra, strieborná a čierna.

Hlavné technické parametre

Typ motoraKvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec s 8 ventilmi, 270° predsadením ojničných čapov a hlavou uni-cam
Zdvihový objem998 cm3
Najvyšší výkon70 kW/95 k pri 7500 ot/min (95/1/ES)
Max. krútiaci moment98 Nm pri 6 000 ot/min (95/1/ES)
Vŕtanie/zdvih92,0 a 75,1 mm
SpojkaLamelová s vinutými pružinami v olejovom kúpeli
Sekundárny prevodReťaz s tesniacimi O-krúžkami
Prevodovka/typ6-stupňová manuálna so stálym záberom/6-stupňová DCT s režimom jazdy pre cestu a terén
Systém nastaviteľnej kontroly trakcie (HSTC)* HSTC – 3 úrovne +vypnutie (* iba modely s ABS a DCT, nie je možné pri štandardnom modeli)
Typ rámuOceľový dvojitý kolískový rám so zadným pomocným rámom z vysokopevnostnej ocele
Polomer otáčania2,5m
Hmotnosť bez náplní208 kg (STD), 212 kg (ABS), 222 kg (DCT)
Pohotovostná hmotnosť228kg (STD), 232 kg (ABS), 242kg (DCT)
Objem palivovej nádrže18,8 litra
Dĺžka × šírka × výška2335 × 875 × 1475mm (STD), 2 335×930×1475 mm (ABS/DCT)
Rázvor kolies1575mm
Výška sedla (STD poloha/nízka poloha)870/850mm
Svetlá výška250mm
Systém ABS, typABS* 2-kanálový systém s možnosťou vypnutia pre zadné koleso (* iba modely ABS a DCT, nie je možné pri štandardnom modeli)
Brzdy vpreduHydraulické, dva 310mm vlnovité kotúče s plávajúcimi strmeňmi, hliníkovou hlavou a radiálnymi 4-piestovými strmeňmi (*ABS) so sintrovanými doštičkami
Brzdy vzaduHydraulické, 256mm kotúč s 2-piestikovým strmeňom (*ABS) a doštičkami zo sintrovaného materiálu. Parkovacia brzda ovládaná pákou pri modeli DCT.
Predné kolesoLiaty hliníkový ráfik s drôteným výpletom
Zadné kolesoLiaty hliníkový ráfik s drôteným výpletom
Veľkosť ráfika vpredu21M/C × MT2,15
Veľkosť ráfika vzadu18M/C × MT4,00
Pneumatika vpredu90/90-R21 dušová
Pneumatika vzadu150/70-R18 dušová

1 Honda CRF 1000L Africa Twin 2 Honda CRF 1000L Africa Twin 3 Honda CRF 1000L Africa Twin 4 Honda CRF 1000L Africa Twin 5 Honda CRF 1000L Africa Twin
Autor: J. Goldberger
Foto: Honda
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.