Streda, 05 august 2015
Honda hlási návrat k legendárnemu modelu Africa Twin (XRV 750), ktorý prestala vyrábať pred dvanástimi rokmi. Úplne nový model ponesie teraz meno CRF 1000L Africa Twin a v Európe sa začne predávať už pred koncom tohto roku.
Predchádzajúci model Africa Twin XRV750 sa prestal vyrábať a mnohým bolo za ním veľmi smutno. Označenie Africa Twin mal už model XRV 650 z rokov 1988 a 1989, keď mu potom Honda pridala na objeme sto kubických centimetrov, vznikol tak silnejší stroj a využíval sa ako športové cestovné enduro, ktoré vychádzalo zo známeho a úspešného dakarského špeciálu NXR.
Legendárne cestovné enduro poháňal vidlicový trojventilový dvojvalec s objemom 742 cm3a výkonom 63 koní, pričom sa predávali aj slabšie verzie. Charakteristické pre tento motocykel bola dvojica hlavných svetiel. Bol vhodný nielen na asfalt, ale zvládal s veľkou ľahkosťou aj nespevnené cesty. Nenáročný a spoľahlivý stroj si obľúbili najmä cestovatelia. V roku 2003 sa však jeho výroba dosť nepochopiteľne skončila.
Prototyp označený ako True Adventure, z ktorého Honda nový model vyvinula, predstavili Japonci už v závere minulého roka na výstave motocyklov EICMA v Milane. V týchto dňoch už v sériovej podobe, takže teraz je už isté, že následník slávnej Twin Africa je tu.
Nové cestovné enduro Honda bude poháňať úplne nový kompaktný radový dvojvalec s objemom 998 cm3, výkonom 95 koní (70 kW) a najvyšším krútiacim momentom 98 Nm. Upevnený je v kompaktnom a ľahkom ráme a ponúkne mimoriadne vlastnosti pre jazdu v teréne, cestovný komfort i agilnú ovládateľnosť pre každodenné používanie.
Africa Twin do veľkej miery konštrukčne čerpá zo skúseností Hondy z motoristického športu, predovšetkým z pretekárskych strojov CRF 250R/450R a CRF 450R Rally. Má napríklad rovnakú konštrukciu štvorventilovej hlavy Unicam, ktorá prispieva ku kompaktným celkovým rozmerom agregátu. Ľahký odlievaný vačkový hriadeľ, ktorý je vyrobený z rovnakého materiálu ako v CBR 1000 RR Fireblade, ovláda ventilový rozvod. O zážih sa v každej spaľovacej komore starajú dve zapaľovacie sviečky.
Prenos výkonu motora na cestu obstaráva šesťstupňová prevodovka s priamym radením. Za príplatok môže byť aj dvojspojková DCT spolu so systémom kontroly trakcie HSTC s viacerými režimami pre optimálnu trakciu na asfalte i v teréne. Na bezpečné spomalenie a zastavenie poslúžia brzdy s vypínateľným systémom ABS.
Nastaviteľná predná vidlica Showa s dlhým zdvihom je vybavená dvoma radiálne umiestnenými štvorpiestikovými brzdovými strmeňmi Nissin a 310 mm "vlnovitými" plávajúcimi kotúčmi. Zadný tlmič Showa disponuje hydraulickou reguláciou predpätia. Model CRF 1000L Africa Twin využíva vpredu 21 palcové a vzadu 18palcové kolesá s drôteným výpletom a pneumatiky s rozmerom 90/90-21 a 150/70-18.
Honda Africa Twin je vybavený minimom kapotáže a vyznačuje sa robustným, ale súčasne ľahkým vyhotovením, ktoré jazdcovi poskytuje ochranu pred poveternostnými vplyvmi, zároveň však zachováva štíhle a agilné proporcie stroja. Dva predné svetlomety majú charakteristický tvar a výšku sedla je možné nastaviť na 870 alebo 850 mm. Palivová nádrž s 18,8 litrami benzínu umožňuje s úsporným motorom prejsť viac ako 450 km.
Nový Africa Twin bude k dispozícii v štyroch farebných vyhotoveniach: CRF Dakar Rally, trikolóra, strieborná a čierna.
Hlavné technické parametre
Typ motora | Kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec s 8 ventilmi, 270° predsadením ojničných čapov a hlavou uni-cam |
Zdvihový objem | 998 cm3 |
Najvyšší výkon | 70 kW/95 k pri 7500 ot/min (95/1/ES) |
Max. krútiaci moment | 98 Nm pri 6 000 ot/min (95/1/ES) |
Vŕtanie/zdvih | 92,0 a 75,1 mm |
Spojka | Lamelová s vinutými pružinami v olejovom kúpeli |
Sekundárny prevod | Reťaz s tesniacimi O-krúžkami |
Prevodovka/typ | 6-stupňová manuálna so stálym záberom/6-stupňová DCT s režimom jazdy pre cestu a terén |
Systém nastaviteľnej kontroly trakcie (HSTC) | * HSTC – 3 úrovne +vypnutie (* iba modely s ABS a DCT, nie je možné pri štandardnom modeli) |
Typ rámu | Oceľový dvojitý kolískový rám so zadným pomocným rámom z vysokopevnostnej ocele |
Polomer otáčania | 2,5m |
Hmotnosť bez náplní | 208 kg (STD), 212 kg (ABS), 222 kg (DCT) |
Pohotovostná hmotnosť | 228kg (STD), 232 kg (ABS), 242kg (DCT) |
Objem palivovej nádrže | 18,8 litra |
Dĺžka × šírka × výška | 2335 × 875 × 1475mm (STD), 2 335×930×1475 mm (ABS/DCT) |
Rázvor kolies | 1575mm |
Výška sedla (STD poloha/nízka poloha) | 870/850mm |
Svetlá výška | 250mm |
Systém ABS, typ | ABS* 2-kanálový systém s možnosťou vypnutia pre zadné koleso (* iba modely ABS a DCT, nie je možné pri štandardnom modeli) |
Brzdy vpredu | Hydraulické, dva 310mm vlnovité kotúče s plávajúcimi strmeňmi, hliníkovou hlavou a radiálnymi 4-piestovými strmeňmi (*ABS) so sintrovanými doštičkami |
Brzdy vzadu | Hydraulické, 256mm kotúč s 2-piestikovým strmeňom (*ABS) a doštičkami zo sintrovaného materiálu. Parkovacia brzda ovládaná pákou pri modeli DCT. |
Predné koleso | Liaty hliníkový ráfik s drôteným výpletom |
Zadné koleso | Liaty hliníkový ráfik s drôteným výpletom |
Veľkosť ráfika vpredu | 21M/C × MT2,15 |
Veľkosť ráfika vzadu | 18M/C × MT4,00 |
Pneumatika vpredu | 90/90-R21 dušová |
Pneumatika vzadu | 150/70-R18 dušová |
Foto: Honda