Utorok, 26 január 2010
Na autosalóne v americkom Detroite predstavila Honda vo svetovej premiére produkčný, úplne nový unikátny model CR-Z, ktorý spája výhody benzínového a elektrického hybridného pohonu so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a štýlovou karosériou typu kupé 2+2. Európska verzia modelu CR-Z sa predstaví na autosalóne v Ženeve začiatkom marca tohto roku.
Honda CR-Z je prvým hybridným automobilom so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, má unikátny pohonný systém s troma režimami, ktoré upravujú charakteristiku riadenia, škrtiacej klapky a systému IMA podľa požiadaviek vodiča. Motor 1,5 i-VTEC, spojený paralelne s hybridným systémom Honda IMA, vypúšťa do vzduchu len 117 g/km CO2 a spotrebuje len 5,0 litrov benzínu na 100 km.
Karoséria modelu CR-Z vychádza z koncepcie "dynamického klinu", ktorá sa vyznačuje nízkou líniou kapoty a výraznou šírkou karosérie, dodáva automobilu sebavedomý a atletický výraz. Dizajn tohto elegantného kupé obsahuje charakteristické dizajnové prvky značky, ako delené sklo dverí batožinového priestoru alebo aerodynamickú, mierne sa zvažujúcu líniu strechy, ktoré dopĺňajú zakrivené a atraktívne tvarované línie exteriéru.
U novej Hondy CR-Z sa po prvýkrát kombinuje úsporný hybridný systém s benzínovo-elektrickou pohonnou jednotkou s nízkymi emisiami s bežnou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tá je spojená s 1,5litrovým štvorvalcovým motorom, ktorý bude v európskom portfóliu Hondy novinkou a je jedným z prvkov unikátneho charakteru modelu CR-Z. Elektromotor umiestnený medzi motorom a prevodovkou dopĺňa svojim výkonom 19 koní celkový výkon pohonnej sústavy na 124 koní. Najvyšší krútiaci moment činí 174 Nm, čo je práve toľko ako má bežný motor 1,8 i-VTEC, ibaže tu sa dosahuje už pri 1500 otáčkach. Pritom emisie CO2 sú o 35 g/km nižšie.
Honda CR-Z je vybavená systémom pohonu s troma režimami, ktoré poskytujú vodičovi viac možností používania na každodenné jazdenie. Tento unikátny prvok umožňuje vodičovi zvoliť si jeden z troch režimov jazdy, ktoré sa líšia rôznym nastavením škrtiacej klapky, riadenia, dobou do vypnutia motora pri voľnobehu, riadením klimatizácie a pod. Vďaka tomuto systému si môže vodič zvoliť, či si praje väčšiu radosť z jazdy, či najnižšiu spotrebu, alebo či požaduje rovnováhu medzi oboma faktormi.
Európska verzia modelu CR-Z bude vybavená svetlami pre denné svietenie, pri ktorom LED diódy budú rozmiestnené v spodnej línii predných svetlometov. Je to po prvýkrát, kedy je sériový model značky Honda vybavený týmto druhom svetiel. Vďaka nim a predným hmlovým svetlám, ktoré sú tiež k dispozícii len pri európskej verzii, sa model CR-Z pre Európu vyznačuje mierne odlišným vzhľadom.
Skrátená platforma Hondy CR-Z zdieľa niektoré komponenty s modelom Insight, avšak rázvor náprav, rozchod kolies a priestorové usporiadanie sú u tohto nového hybridu iné. Model CR-Z má o 115 mm menší rázvor náprav a je o 295 mm kratší ako Honda Insight. Kvôli zníženiu hmotnosti a zvýšeniu pevnosti sa použili kované hliníkové vzpery McPherson. To tiež prispelo k zníženiu hmotnosti o 44 kg na 1194 kg v porovnaní s päťdverovou a päťmiestnou Hondou Insight. Systém zavesenia kolies pri modeli CR-Z obsahuje aj nové nastavenie pružín a tlmičov.
Honda CR-Z pre európsky trh bude vybavená flexibilným usporiadaním sedadiel 2+2 . Ponúkať sa bude v troch stupňoch výbav, pričom už v základnom stupni S bude šesť airbagov, rádio a automatická klimatizácia. Druhým stupňom je Sport a najvyšším GT – ten už s koženým čalúnením interiéru a xenónovými svetlometmi. Na európsky trh má Honda CR-Z doraziť začiatkom druhého polroka 2010.
Autor: J. GoldbergerFoto: Honda