Piatok, 23 november 2007
Honda je uznávaným špecialistom na motory. CR-V má však aj dizajn akoby ušitý dvorným krajčírom japonského cisára.
TEST Honda CR-V 2,0 Elegance
Už na autosalóne v Tokiu v roku 1995, kde Honda predstavila svoje prvé SUV, sa jej model CR-V, určený hlavne pre spevnené cesty, stretol s veľkým záujmom. Aj druhá generácia Hondy CR-V z roku 2002 mala znaky nastúpeného trendu klasického terénneho automobilu. Tretia z konca roku 2006 sa od predchádzajúcich dvoch už výrazne líši najmä odvážnym dizajnom, ale aj vyššou kvalitou materiálov a spracovania interiéru.
Honda, ktorá dlho odolávala zavádzaniu dieselových motorov do svojich modelov, uviedla v roku 2005 skvelý turbodiesel 2,2 i-CTDi, ktorý najmä v Európe veľmi prispel k úspešnosti modelu CR-V. Aby japonský výrobca nestratil nič zo svojho úspešného kreditu, poponáhľal sa s modelom CR-V tretej generácie, ktorý nekopíruje nastúpené cesty pseudo off-roadov , ale určuje nové, vlastné trendy.
Cieľom Hondy pri novom modeli nebola hra na terénny automobil, ale vylepšenie vlastností na bežné cesty, pre ktoré bol model CR-V určený. Tomu zodpovedá aj dizajn karosérie, ktorej spodná časť má typické črty mohutného SUV a horná pripomína najmä v zadnej partii kupé. Zmeny tretej generácie CR-V sú aj na prednej časti karosérie, kde je novým prvkom dvojitá mriežka chladiča a pretiahnuté "usmievavé" svetlomety. V zadnej časti je ešte zásadná zmena v nových zadných dverách, ktoré sa teraz otvárajú smerom hore. Štylisticky zaujímavým detailom zadnej partie je pomerne prudké klesanie hornej línie okien, zatiaľ čo strecha sa zvažuje omnoho pomalšie.
Dosť úvah o novej CR-V, ktorá ponúka na výber dva motory. Benzínový dvojliter a 2,2 litrový turbodiesel. Oba s rovnakým výkonom 150 koní. My sme celý týždeň jazdili s CR-V s dvojlitrovým benzínovým motorom a šesťstupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením, ktorej schopnosti sme si chceli overiť najmä na ceste, ale vyskúšať ju aj v menej náročnom teréne.
Nová Honda CR-V s novým dizajnom a výrazne kvalitnejším interiérom zaujme už vo chvíli, keď sa k nej priblížite na pár metrov. Ešte viac potom, čo otvoríte dvere na strane vodiča, nastúpite a otočíte kľúčikom v zapaľovaní. Ešte predtým nemo vnímate v priestrannom interiéri prehľadnú palubnú dosku z kvalitných materiálov a dobre rozmiestnené ovládače, trojramenný multifunkčný volant a pohodlné dobre tvarované sedadlá. Po naštartovaní a prvom pridaní plynu oceníte kultivovaný a tichý chod benzínového štvorvalca.
Stačí sa pohodlne usadiť do kresiel a potom si už len užívať príjemnú jazdu. O nič menej pohody ako vpredu majú aj cestujúci na zadných sedadlách. Aj keď CR-V tretej generácie nejde v nastúpenom trende (nový model – väčšie rozmery) – nový model je kratší o 105 mm (4530 mm), nižší o 30 mm (1810 mm), má menší rázvor náprav o 10 mm (2620 mm), ale je širší o 35 mm (1820 mm), zato ponuka priestoru na zadných je bohatá. Zadná lavica je delená 60:40, operadlá v pomere 40:20:40, samostatne sklápateľné, uprostred s otvorom pre lyže a dlhšie predmety.
Tým, že zadné sedadlá sú vyššie, dobre podopierajú stehná pasažierov a ani pri dlhších cestách neunavujú. Navyše sú pozdĺžne posuvné, čo dovoľuje zväčšiť priestor pre nohy, alebo, naopak, zväčšiť batožinový priestor (524/955 litrov). Praktickosť interiéru podčiarkuje celá rovná bezbariérová podlaha, veľmi ľahko sklápateľné zadné sedadlá a množstvo odkladacích priestorov a držiakov pre fľaše a poháre a dve skrinky pred spolujazdcom.
Komfort je to ďalšie, na čo honda netrpí. Časť z bohatého zoznamu prinášame v ďalšom texte. Spomenieme aspoň to, že v CR-V sa posádka vďaka bohatej výbave môže cítiť naozaj ako vo vatičke. Kvalitné sedadlá dodávajú komfort sedeniu, dvojzónová automatická klimatizácia požadovanú teplotnú klímu a audiosústava dobrú náladu na cestu. Zabudli sme na niečo? To ostatné sú systémy a prvky chrániace bezpečnosť posádky – a Honda CR-V ich má dostatok.
Jazde dominujú motor a podvozok. Zážihový dvojliter i-VTEC s variabilným časovaním a zdvihom ventilov s výkonom 150 koní nerobí síce z Hondy CR-V trhača asfaltu, ale to od neho v tomto aute ani nikto nečaká. Ochotne sa vytáča, má tichý chod a záťah už od nižších otáčok. Dodáva však pomerne robustnému automobilu dostatočnú chuť a živosť do dynamickej jazdy.
A nepýta za to ani príliš veľa – vystačí aj pri športovej jazde so spotrebou okolo osem a pol litra benzínu, pri extrémnom štýle do desať litrov. Pri skromnejšom pridávaní plynu, ale ešte vždy dostatočnej dynamike stačí tomuto es-ú-véčku aj sedem a pol litra, a to je na automobil vážiaci takmer 1,7 tony štvorhviezdičková spotreba. Skúšali sme dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu s ľahkou nohou. Odmenou na 150 kilometrovom okruhu mesto – diaľnica – okresné cesty bola spotrebu 7,1 l/100 km, čo je presne o liter benzínu menej ako udáva kombinovanú spotrebu výrobca!
Skvelý a vyvážený podvozok je dobre odpružený a utlmený. Vďačí za to najmä zaveseniu kolies typu McPherson vpredu a zadnej viacprvkovej náprave so zväčšenými kotviacimi puzdrami. Stlmí všetky rany od vozovky, takže hluk od vozovky a jám na ceste nepreniká do kabíny. Výborné kotúčové brzdy na všetkých kolesách, s rýchlym a okamžitým nástupom, nestrácajú účinnosť ani po viacnásobnom intenzívnom brzdení. Šesťstupňová prevodovka s ručným radením a jej skvelé odstupňovanie a hladké radenie je podľa nás tou najlepšou voľbou pre tento automobil.
Vyspelý elektronický stabilizačný systém, trakčný systém, protiblokovací systém ABS a aktívny systém pohonu štyroch kolies 4WD – trvale poháňa len predné kolesá, zadné len v prípade straty adhézie – sa starajú o bezpečné jazdné vlastnosti Hondy CR-V a jazdný komfort aj na mokrých, zasnežených alebo zľadovatených cestách. K bezpečnosti veľkou mierou prispieva aj aktívny tempomat ACC (majú ho však len vyššie výbavy, testovaný automobil mal bežný tempomat s ovládaním na volante), ktorý sleduje vzdialenosť vpredu idúceho vozidla a na jeho spomalenie reaguje ubratím plynu alebo pribrzdením.
Honda CR-V je predovšetkým automobil na asfalt, až v prípade potreby alebo nevyhnutnosti aj na nespevnené cesty. Nižšia svetlá výška nedovoľuje ísť s ňou do ťažšieho terénu. Najmä vzhľadom na bežne používané pneumatiky s cestným dezénom. So zimným obutím však nesklame ani v ľahšie premočenom teréne a zdolá aj nehlboké bahno. A tak si myslíme, že môže byť dobrým pomocníkom aj pre rybárov, ale aj chalupárov.
Páčilo sa
- dizajn karosérie
- priestranný interiér
- kvalitné materiály a spracovanie interiéru
- kultivovaný a pomerne úsporný motor
- variabilný interiér
- veľký batožinový priestor
- jazdné vlastnosti na ceste
- presné radenie a riadenie
- dobrý výhľad z automobilu
Mohlo by byť lepšie
Určite sa niečo nájde, nám sa to však nepodarilo.
Najdôležitejšie údaje:
- Motor: radový štvorvalec, benzín, 1997 cm3
- Výkon: 150 k (110 kW) pri 6200 ot/min
- Krút. moment: 192 Nm pri 4200 ot/min
- Spotreba: komb. 8,1 l/100 km
- Emisie CO2: 192 g/km
- Prevodovka: 6stup. manuál
- Naj. rýchlosť: 190 km/h
- Zrých. 0-100 km/h: 10,2 s
- Hmotnosť: 1644 kg
- Cena: 1 077 000 Sk
Pre bezpečnosť
- ABS + EBD (rozdeľovač brzdnej sily)
- VSA + TSA (Trailer Stability Assist)
- 6 x airbag (vodiča a spolujazdca, bočné a hlavové airbagy)
- Predpínače bezpečnostných pásov
- Kotúčové brzdy vpredu i vzadu
- Predné svetlá do hmly
- Imobilizér + alarm
- Uchytenie detskej sedačky ISO FIX vzadu
Z komfortu
- Multifunkčný volant s koženým vencom
- Automatická dvojzónová klimatizácia
- Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
- Imobilizér
- Palubný počítač
- Držiak nápojov vpredu i vzadu
- Tempomat s ovládaním na volante
- Elektrické ovládanie predných a zadných okien
- Elektrické ovládanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel
- Lampička na čítanie
- Dažďový senzor
- Autorádio s CD+MP3 prehrávačom
- Ráfky kolies z ľahkej zliatiny
- Snímač vonkajšej teploty
- Výškovo nastaviteľný volant
- Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
Namerané hodnoty
Prevod. stupeň | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
60 – 90 km/h | 5,5 | 6,7 | |||
80 – 120 km/h | 9,6 | 14,5 | |||
60 km/h | 2900 | 2300 | 1900 | ||
90 km/h | 3500 | 2800 | 2300 | ||
130 km/h | 3400 | ||||
Max. rých. km/h | 92 | 143 |
Spotreba počas celého testu l/100 km: 8,4