Utorok, 28 apríl 2009
Na slovenský trh sa v týchto dňoch dostáva najľudovejšia Honda – štvordverový sedan City novej generácie. Oproti predchodcovi ide o úplne nový model, ktorý výrobca hodnotí ako progresívny, výkonný a komfortný automobil pre širší okruh záujemcov, na ktorý bude jeho majiteľ hrdý.
Nový City prichádza v novom na mieru ušitom kabáte. Rozumie sa tým dizajn šitý podľa väčších modelov značky ako Civic a Accord, z ktorých prebral niektoré prvky. S novou trojpriestorovou štylisticky vyváženou päťmiestnou karosériou sedan má nový model dĺžku 439,5 cm, široký je 169,5 cm a vysoký 147 cm. Rázvor náprav oproti predošlému modelu je väčší až o 10 cm (255 cm), čo umožnilo zväčšiť vnútorný priestor najmä na zadných sedadlách.
Za modernizovaným športovo pôsobiacim exteriérom nezaostáva ani interiér, ktorý je vyzretejší, priestrannejší i komfortnejší ako mal predchodca a ktorý ponúka dostatočne veľký a pohodlný priestor pre piatich cestujúcich. Elegantne pôsobí prístrojový panel za trojramenným volantom s trojicou kruhových analógových prístrojov, práve tak ako na stredovej konzole umiestnené ovládanie automatickej klimatizácie a autorádia.
Batožinový priestor je nielen veľký (500 litrov), ale aj variabilný s unikátnym jednodotykovým systémom ľahkého sklápania zadných sedadiel. Prepojením interiéru s batožinovým priestorom s rovnou podlahou dĺžky až 1,7 metra vznikne objem 1323 litrov. S touto veľkosťou môže City konkurovať aj malým minivanom a hatchbackom. Iným variantom je možnosť vyklopenia samostatných sedákov zadných sedadiel smerom k operadlám, čím sa vytvorí medzi prednými a zadnými sedadlami priestor na prevážanie vyšších predmetov v kabíne auta, napríklad aj bicyklov.
Nový model má pod kapotou jedinú pohonnú jednotku – benzínový motor so zdvihovým objemom valcov 1,4 litra a výkonom rovných 100 koní (pri 6000 ot/min), v súčasnosti používaný aj v Honde Jazz a najvyšší krútiaci moment 127 Nm dosahuje pri 4800 otáčkach. Stokilometrovú rýchlosť s ním dosiahne za 11,5 sekundy, dokáže ísť rýchlosťou 182 km/h a kombinovanú spotrebu má rovných 6,0 l/100 km.
Moderný, kultivovaný a úsporný motor s variabilným otváraním a časovaním ventilov i-VTEC prenáša svoj výkon na kolesá prednej nápravy cez päťstupňovú mechanickú prevodovku s ručným radením. Vďaka tichému motoru má City aj mimoriadne tichý interiér, ktorý je "dospelejší" a komfortnejší. A v ňom kvalitnejšie a aj na vzhľad lepšie materiály, ako mal model predchádzajúcej generácie.
Honda City ponúka bohatú výbavu. Už v základnej má ABS+EBD, airbagy vodiča a spolujazdca, kotúčové brzdy na oboch nápravách, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, imobilizér, elektrické ovládanie okien vpredu i vzadu, výškovo nastaviteľný volant i sedadlo vodiča, elektricky ovládané vonkajšie zrkadlá, metalický lak karosérie, autorádio s ovládaním na volante, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, konektor vstupu AUX a USB a manuálne ovládanú klimatizáciu. Najvyššia výbava má navyše 4 ďalšie airbagy, kolesá z ľahkých zliatin, predné hmlové svetlá, automatickú digitálne nastaviteľnú klimatizáciu a iné.
Na slovenskom trhu sa Honda City začína predávať v troch rôznych výbavách. V najnižšej označovanej S je cena modelu City 13 350 eur (408 207 Sk), v strednej ES 14 680 eur (442 250 Sk) a v najvyššej LS sa Honda City ponúka za cenu 15 800 eur (475 991 Sk).
Autor: J. GoldbergerFoto: autor