Pondelok, 21 júl 2008
Na začiatku bol koncept Verve, predstavený pred necelým rokom na autosalóne vo Frankfurte. Trojdverový automobil bol základom pre Ford Fiestu novej generácie. Na jar tohto roku už Ford uviedol hotový troj- i päťdverový sériový model. A v týchto dňoch poskytla automobilka kompletné informácie o novom modeli.
Po debute na jarnom ženevskom autosalóne bude na jeseň tohto roku nový model Fiesta už v sieti všetkých európskych predajcov tak v trojdverovom ako aj päťdverovom vyhotovení. Do roku 2010 sa bude nový model Fiesta predávať aj na trhoch v Ázii, južnej Afrike, Austrálii a severnej Amerike.
Nový Ford Fiesta má byť pre spoločnosť Ford medzníkom, najvýznamnejším automobilom určeným pre celý svet od čias Modelu T – povedal šéf vývoja malých automobilov Fordu. Od začiatku bol vraj model Fiesta navrhovaný a vyvíjaný tak, aby vyhovoval rozličným potrebám zákazníkov na celom svete. I Z toho vidieť, aký veľký význam pripisuje automobilka novému modelu v segmente malých automobilov.
Nová Fiesta je podľa jej tvorcov malým Fordom pre novú generáciu, vytvorená je v novom štýle fordovho kinetického dizajnu - je osobitý a odvážny. Prednej partii nového modelu dominuje veľká mriežka v tvare obráteného lichobežníka v strede s oválnym znakom Ford a nový tvar svetlometov. Líniu strechy, spodnú hranu okien a bočný prelis kopíruje Fiesta z konceptu Verve.
Nová Fiesta je dlhá 3950 mm (trojdverová verzia, 3953 mm päťdverová), široká 1722 mm a vysoká 1481 mm, rázvor má 2489 mm. Batožinový priestor má objem 295 litrov. Fiesta prichádza podobne ako príbuzný model Mazda2 s odľahčenou konštrukciou oproti predošlému modelu, čo prináša viacero výhod – nižšiu spotrebu, lepšiu akceleráciu a menej škodlivých splodín. Trojdverová verzia má zredukovanú hmotnosť na 979 - 1044 kg (podľa výbavy), päťdverová 961 – 1025 kg.
Zásadnou novinkou novej Fiesty je elektrický posilňovač riadenia, z bezpečnostných prvkov okrem čelných, bočných a hlavových airbagov aj kolenný airbag pre vodiča.
Na výber ponúkne Fiesta päť verzií výbav – Ambiente, Trend, Ghia, Sport a Titanium a 20 rôznych kombinácií farieb. Každá alternatíva interiéru obsahuje dvojfarebný prístrojový panel s rozličnými kontrastmi, ktoré sú prispôsobené tak, aby ladili s paletou exteriéru – jasnejšie pri športových modeloch a tlmené pri tradičnejších interiéroch Ghia.
V ponuke pohonných jednotiek budú tri benzínové s objemom 1,25 litra (60 k, 109/114 Nm), 1,4 litra (96 k, 128 Nm) a 1,6 litra (120 k, 152 Nm). Z naftových si budúci zákazník môže vybrať turbodiesel 1,4 TDCi Duratorq (68 k, 160 Nm), 1,6 TDCi Duratorq s filtrom pevných častíc DPF (90 k, 204 Nm) a ekologický 1,6 ECOnetic Duratorq s DPF (90 k, 204 Nm) s CO2 99 g/km (!). Všetky tieto motory spĺňajú normu Euro 4. Navyše všetky majú skvelú spotrebu. Benzínové 5,4 – 5,7 l/100 km (6,5 l/100 km s automatickou prevodovkou), turbodiesely 4,2 l/100 km a Duratorq ECOtenic má mať dokonca len 3,7 l/100 km. Výkon motorov na predné kolesá budú prenášať päťstupňové manuálne alebo štvorstupňové automatické prevodovky.
Výroba novej Fiesty sa rozbehne už na jeseň tohto roku v Kolíne nad Rýnom a predaj v Európe, vrátane Slovensku, sa začne koncom roka.
Autor: J. GoldbergerFoto: Ford