Sobota, 07 júl 2012
A je to tu. Litrový trojvalec v aute nižšej strednej triedy je skutočnosťou. Má ho pod kapotou Ford Focus a v týchto dňoch sa začal predávať aj na Slovensku. Je to dobrý, alebo šialený nápad? Môže to fungovať?
Tí, ktorí ho pri rôznych prezentáciách mali možnosť vyskúšať tvrdia, že nový 1,0-litrový motor EcoBoost spoločnosti Ford, ktorý získal ocenenie "Medzinárodný motor roka" za rok 2012, funguje perfektne. Do redakcie nášho internetového portálu pozvánka na žiadnu prezentáciu nedorazila, a tak môžeme toto konštatovanie len prebrať bez bližšieho komentára.
EcoBoost kombinuje preplňovanie, priame vstrekovanie paliva a variabilné časovanie nasávacích i výfukových ventilov a tak dosahuje výkon ako väčšie motory a spotrebu paliva má ako menšie agregáty. Ford Focus je prvý automobil vybavený trojvalcovým 1,0-litrovým motorom EcoBoost. Navyše; motor sa bude v tomto roku v Európe montovať aj do modelov Ford C-Max a B-Max.
"Keď sme sa rozhodli skonštruovať tento motor, latku sme nastavili neuveriteľne vysoko. Chceli sme poskytnúť prekvapujúcu spotrebu paliva, výkon, tichosť a kultivovanosť – a to všetko vo veľmi malom, 3valcovom motore," povedal Joe Bakaj, viceprezident pre konštrukciu globálnych pohonných sústav spoločnosti Ford.
Nový litrový motor EcoBoost debutuje tento rok v modeli Focus v Európe a neskôr v tomto roku ho nájdeme aj v modeloch C-Max a B-Max. 1,0-litrový motor EcoBoost bude dostupný v modeloch Ford aj v USA, v ázijsko-pacifickom regióne a v Afrike na budúci rok.
Litrový motor EcoBoost využíva turbodúchadlo s malou zotrvačnosťou na rýchle dodanie výkonu, keď sa škrtiaca klapka otvára pri nízkych otáčkach motora. Na dodanie vysokého výkonu sa lopatky turbodúchala roztočia až do 248 000 otáčok za minútu.
Nový Focus s 1,0-litrovým motorom EcoBoost s výkonom 100 k poskytuje podľa výrobcu najnižšiu spotrebu paliva v triede, a to 4,8 l/100 km a emisie CO2 s hodnotou 109 g/km. Model s výkonom 125 k má spotrebu 5,0 l/100 km a emisie CO2 114 g/km.
Ceny Focus 1,0 EcoBoost začínajú od 12 990 eur.
Autor: J. GoldbergerFoto: Ford