Streda, 05 apríl 2023
Len prednedávnom sa začalo hovoriť o prvom MINI s označením výrobcu Made in Germany, aj keď jeho domovskou krajinou je veľká Británia. Nový MINI Countryman sa v plne elektrifikovanej podobe začne vyrábať v Lipsku už v novembri tohto roku.
Značka MINI rozšírila v roku 2010 svoj modelový rad o kompaktné SUV s pohonom všetkých kolies, piatimi dverami a po prvý raz v histórii britskej značky s dĺžkou vozidla presahujúcou štyri metre. Okrem dĺžky zväčšenej na 4429 mm narástol aj batožinový priestor a flexibilne sa dá zväčšiť vďaka posuvným a sklopným zadným sedadlám z 370 litrov na 1170 litrov.
Už od roku 2017 rozšírila značka MINI ponuku druhej generácie modelu Mini Countryman po prvý raz aj o elektrifikovanú verziu Mini Cooper SE Countryman ALL4, čo bol prvý plug-in hybridný model značky. Používal na zadnej náprave dodatočný elektromotor s výkonom 65 kW/88 k.
Teraz bavorskou automobilkou ohlasovaná nová generácia najväčšieho Mini je plne elektrická, jazdí bez lokálnych emisií, nesie označenie Mini Countryman E, má výkon 140 kW/191 k, zatiaľ čo Mini Countryman SE ALL4 je prvým plne elektrickým vozidlom značky s pohonom všetkých kolies.
"Štvorkolka" má pohonné jednotky na prednej i zadnej náprave, ktoré spolu generujú výkon 230 kW/313 k vrátane dočasného zvýšenia výkonu.Kapacita batérie je 64,7 kWh. Odhadovaný dojazdom je približne 450 kilometrov.
Nový Mini Countryman s dĺžkou zväčšenou oproti predchodcovi o 13 centimetrov meria 4429 mm a ponúka pasažierom ešte viac priestoru a pohodlia. Výška má 1613 mm, čo znamená ešte viac miesta nad hlavou.
Nový model Mini Countryman spája elektromobilitu bez vypúšťania lokálnych emisií s čo možno najmenším dopadom na životné prostredie, a to už aj vo fáze výroby. Zahŕňa to aj upustenie od všetkých dekoratívnych prvkov v exteriéri a interiéri.
Napríklad na výrobu diskov kolies z ľahkých zliatin sa používa až 70 percent sekundárneho hliníka. V kombinácii s využívaním zelenej elektriny pri výrobe to vytvára priestor na výrazné zníženie emisií CO2 v porovnaní s konvenčnými výrobnými procesmi.
Do roku 2024 BMW rozšíri výrobnú kapacitu e-komponentov o osem výrobných liniek a do výroby elektrických áut investuje viac ako 800 miliónov eur.
Čo potom? Nič menej, len nahradenie fosílnych palív vodíkom je už teraz v bavorskej automobilke stredobodom snaženia jedného z najmodernejších automobilových výrobných závodov na svete.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW