Sobota, 17 apríl 2021
Mini je novým bezpečnostným vozidlom známym ako Safety Car pre preteky seriálu majstrovstiev sveta elektrickej formuly E.
Bohatá pretekárska minulosť automobilov Mini JWC nadväzuje teraz na elektrifikovanú budúcnosť značky. Nové Mini safety car pre formulu E vzniklo na báze nového elektrického modelu Mini Cooper SE v rámci spolupráce medzi spoločnosťami Mini Design a BMW Motorsport na jednej strane a medzinárodnou automobilovou federáciou FIA a formulou E na strane druhej.
Na vývoji bezpečnostného vozidla Mini pre preteky formuly E sa podieľalo konštruktérov mini aj divízia BMW Motorsport. Spoločne vytvorili vizuálne príťažlivý a technicky precízny dizajnový jazyk a vzrušujúci vzhľad a predstavuje doteraz najdynamickejšie stvárnenie modelu Mini s elektrickým pohonom.
Znakom toho, že ide o elektrický safety car, vozidlo má zaslepenú mriežku chladiča s logom Mini Electric. Keďže jeho pohon v podstate nepotrebuje chladenie, predná časť je plne zameraná na podporu aerodynamiky. Výnimkou je oblasť pod mriežkou chladiča so štvorcovými otvormi na vstup vzduchu na chladenie bŕzd. Do kapoty sú zabudované biele stroboskopy potrebné pre safety car.
Hlavnou farbou vozidla je matná strieborná, ktorá sa dostáva až za stred vozidla. Zvyšok karosérie smerom dozadu potom pokrýva vysoko lesklý polep dvoch prelínajúcich sa farieb, od oranžovej po červenú metalízu. Mini safety car má okrem toho na sebe aj potrebné riadiace zariadenia a grafiku sponzorov.
Interiér je bez nadbytočných prvkov. Zostali iba predné sedadlá so šesťbodovými bezpečnostnými pásmi a volant s minimalistickým dizajnom tlmiča nárazov. Na stredovej konzole je radiaca páka, ručná brzda a ovládače svetelnej rampy. Bezpečnosť posádky chráni zváraná klietka.
Safety car má hmotnosť približne 1230 kg, čo je o 130 kg menej, ako má bežný Mini Cooper SE. Pohonná jednotka z Mini Coopera SE má výkon 135 kW/184 k a 280 Nm. Mini Electric Pacesetter inspired by JCW zrýchli z muly na stovku za 6,7 sekundy a na 60 km/h za 3,6 sekundy. Pre safety car je však dôležitejšie dynamické zrýchlenie, napríklad z 80 na 120 km/h za 4,3 sekundy.
Mini safety car používa hydraulické odpruženie, v troch smeroch nastaviteľný odskok, útlm, výšku aj odklon, ktoré dodávajú jazde motokárový pocit. Podvozok má navyše pretekárske silentbloky, väčší rozchod kolies, štvorpiestikové brzdy a disky kolies z modelu Mini John Cooper Works GP s pneumatikami Michelin Pilot Sport 245/40 R18.
Safety Car Mini sa po prvý raz predstavil 10. apríla tohto roku na druhom podujatí pretekov Formula E. Pilotoval ho Bruno Correia, oficiálny pilot FIA Formula E Safety Car. "Obratnosť, výkon a dobre vyzerajúci automobil zdobia nový Mini safety car. Jazdí veľmi zábavne, za jeho volantom sa cítim ako v motokáre,” komentuje Correia jazdu v Mini safety car.
Autor: J. GoldbergerFoto: Mini