Pondelok, 10 apríl 2023
Fiat predstavil vo veľkej virtuálnej premiére v závere minulého roka nový elektrický škorpión Abarth 500e. Elektrický hot-tach ponúka 155 koní a vrčí ako auto so spaľovacím motorom.
Abarth vstupuje do elektrickej éry premiérou nového modelu Abarth 500e, ktorý vychádza z klasického elektrického Fiata 500e. Oproti tomuto slabšiemu súrodencovi však model so škorpiónom v znaku ponúkne o dosť vyšší výkon, odlišný a zaujímavejší vzhľad, ale aj zvuk, ktorý napodobňuje spaľovací motor.
Elektrický pohon modelu Abarth 500e je vhodnou technológiou na zvýšenie pôžitku z jazdy, zlepšenie akcelerácie a lepšie vyváženie vozidla, ktoré zvyšuje stabilitu a zlepšuje jazdné vlastnosti. Elektrický Abarth predstavuje tiež väčší zážitok z jazdy, navyše ide o ekologickejší pohon.
Fiat potreboval elektrický Abarth, pretože slovo abarth je synonymom výkonu, akcelerácie a rýchlosti. Zmeny robí výrobca v podstate kvôli výkonnosti, pretože každá zmena je zameraná na čo najlepší jazdný výkon, v duchu zakladateľa značky Carlo Abartha. Abarth znamená lepšiu akceleráciu, ovládateľnosť i väčší pôžitok z jazdy. A tiež podmanivo športový zvuk.
Pohon nového elektrického Abartha je vybavený batériou s kapacitou 42 kWh a elektromotorom s výkonom 113,7 kW/155k a krútiacim momentom 235 Nm. S ním stihne zvládnuť akceleráciu z nuly na 100 km/h na rovných 7 sekúnd. Pre porovnanie je to o dve sekundy menej ako to trvá modelu Abarth 595 so spaľovacím motorom, aj keď tento má približne o 10 koní vyšší výkon ako Abarth 500e.
Nový elektrický Abarth 500e ponúka tri voliteľné jazdné režimy. Základný Turismo obmedzí výkon elektromotora na 100 kW/136 k ( - 19 k) a krútiaci moment na 200 Nm ( - 35 Nm), čo by sa malo prejaviť v úspore elektriny a dlhšom dojazde.
V režime Street ide elektromotor na plný výkon, energiu batérie však šetrí rekuperácia pri brzdení a spomaľovaní. Tretí režim Scorpion Truck ponúka tiež plný výkon, akceleráciu i rýchlosť, ale na úkor dojazdu.
Batéria s kapacitou 42 kWh pochádza z Fiata 500e, je teda staršia, má však lepšiu podporu pri nabíjaní, ktoré je možné až do 85 kW. S ním sa dá nabiť z 0 na 80 % už za 35 minút. Celkový dojazd Abartha 500e nevieme, mohol by však byť do 320 kilometrov.
Elektrický Abarth "vrčí", akoby išlo o naozajstný spaľovák. Zvukový zážitok modelu Abarth 500e je vraj fascinujúci, čo je pre značku Abarth vždy dôležitý faktor. Svoj pôvod má v športovom tlmiči výfuku benzínového motora, ktorý znížením prietokového odporu výfukových plynov prispieva k zvýšeniu výkonu spaľovacieho motora. V prípade elektrického Abartha výfukové potrubie zastupuje zvukový generátor.
Nový Abarth 500e je prvým a jediným mestským automobilom, ktorý je vybavený zvukovým generátorom. Je určený pre tých, ktorí sa ani v elektrickom vozidle nechcú vzdať charakteristického "vrčania" Abartha, aký vydáva model s benzínovým motorom.
Na trh nový Abarth 500e uvádza verziu Scorpionissima. S ňou sa začne predávať ako exkluzívna, bohato vybavená limitovaná verzia s vizuálne atraktívnymi prvkami na karosérii. Bude v nej vyrobených len 1949 kusov. Toto číslo vyjadruje rok vzniku značky.
Uvádzacia verzia Abarth 500e Scorpionissima bude na výber ako hatchback aj ako kabriolet v nových nápadných odtieňoch laku karosérie Acid Green alebo Poison Blue. Špičkovú verziu bude na prvý pohľad prezrádzať grafika Abarth na bokoch karosérie. Scorpionissima má exkluzívne 18-palcové disky z ľahkej zliatiny sivej farby Titanium Grey s lesklo sústruženými plochami, pevné strešné okno a stmavené okná v zadnej časti kabíny.
Autor: J. GoldbergerFoto: Abarth