Pondelok, 22 november 2010
Spoločnosť Honda predstavuje na autosalóne v Los Angeles úplne nový elektromobil Fit EV Concept a platformu pre plug-in hybridný automobil strednej veľkosti. Obe vozidlá sú súčasťou siete Honda Electric Mobility Network, ktorá predstavuje komplexný prístup značky Honda k znižovaniu emisií CO2.
Svojim vzhľadom sa koncept Fit EV Concept veľmi blíži charakteru a štýlu pripravovaného produkčného elektromobilu Honda Fit EV, ktorý bude na japonský a americký trh uvedený v roku 2012. Druhý koncept vystavovaný teraz v Los Angeles, nová platforma pre plug-in hybridný automobil, predstavuje novú generáciu dvojmotorovej hybridnej technológie Honda. V produkčnej verzii sa predstaví v roku 2012 a mali by sme sa jej dočkať aj v Európe.
Model Fit EV bol skonštruovaný tak, aby spĺňal bežné požiadavky bežného užívateľa, ktorý denne dochádza do zamestnania. Vozidlo využíva rovnaké priestorové usporiadanie pre 5 cestujúcich ako obľúbený hatchback Fit, v Európe známy pod názvom Jazz. V dobe svojho uvedenia na trh bude produkčný model Fit EV poháňaný lithium-iontovými batériami a koaxiálnym elektromotorom.
Pohonná jednotka vychádza z agregátu použitého u vodíkového modelu FCX Clarity a vyznačuje sa vysokou účinnosťou a výkonom. Pritom zostáva tichá aj pri vysokých rýchlostiach. Maximálna rýchlosť modelu Fit EV bude 144 km/h.
Dojazd modelu Fit EV sa bude pohybovať okolo 160 km na jedno nabitie. Možno ho predĺžiť pomocou inovatívneho elektrického pohonného systému s tromi režimami, ktoré sú známe zo športového hybridného kupé Honda CR-Z. Systém umožňuje vodičovi vybrať si niektorý z režimov Econ, Normal a Sport s ohľadom na maximálnu úsporu energie alebo na lepšiu akceleráciu. Pri ekonomickom režime jazdy sa akčný rádius oproti športovému predĺži približne o štvrtinu.
Model Fit EV bude štandardne vybavený systémom, ktorý umožní vodičovi zostať prostredníctvom inteligentného telefónu, osobného počítača alebo exkluzívneho interaktívneho diaľkového ovládača v spojení s vozidlom i vtedy, keď ho nepoužíva. Takto potom môže na diaľku sledovať úroveň nabitia batérie, spustiť nabíjanie či zapnúť klimatizáciu. Mobilné aplikácie a webová stránka umožnia vodičovi nastaviť si zasielanie informácií o úrovni nabitia batérií.
Vozidlo Fit EV bude vybavené štandardným satelitným navigačným systémom Honda Satellite Linked Navigation System™, ktorý ponúkne funkciu pre vyhľadávanie verejných nabíjacích staníc. Nabitie batérie z bežnej 120 V zásuvky bude trvať necelých 12 hodín. Pri použití zásuvky s napätím 240 V sa táto doba skracuje na menej než šesť hodín.
Karoséria konceptu Fit EV vystaveného na autosalóne v Los Angeles má modrú perleťovú farbu a špeciálne päťlúčové kolesá z ľahkých zliatin s modrými prvkami. Koncept sa vyznačuje unikátnymi svetlometmi z LED diód, chrómovanou prednou mriežkou, aerodynamickým nárazníkom, čírymi zadnými svetlami z LED. Interiéru prototypu Fit EV Concept dominujú sedadlá čalúnené ekologickou sivou biotkaninou.
Pri modeli Fit EV Concept je na autosalóne vystavený tiež prototyp dobíjacieho stojanu. K nabitiu vozidla musí vodič len priložiť k obrazovke zvláštnu kartu a potom už stačí iba pripojiť nabíjačku k vozidlu. Nabíjací stojan Honda ukazuje, ako by v budúcnosti mohla vyzerať intuitívna a ľahko použiteľná infraštruktúra pre nabíjanie elektromobilov.
Autor: J. GoldbergerFoto: Honda