Duster - nové SUV Dacie

Pondelok, 14 december 2009

Z oficiálnych fotografií už vieme, aká je definitívna podoba nového SUV rumunsko-francúzskej automobilky Dacie Duster. Ako koncept sa Duster predstavil na jar tohto roku na autosalóne v Ženeve. Vyrábať sa bude vo verziách s pohonom len predných kolies, alebo všetkých štyroch a do predaja, vrátane na slovenský trh, príde už na jar budúceho roku.

Dacia Duster

Duster je šiestym modelom Dacie, ktorý opúšťa brány rumunskej továrne. V tomto prípade však ide o neveľké SUV – päťdverový automobil dlhý 4,31 metra a široký až 1,82 metra. Šili ho tak, aby vyhovoval väčšine záujemcov o tento typ automobilu, mal široké možnosti použitia a predával sa za rozumnú cenu. Duster svojou menšou veľkosťou a nižšou cenou bude dobrým protipólom väčších a drahších SUV.

Už pohľad na Daciu Duster prezrádza, že pred nami stojí automobil s pohonom 4x4. Predná časť pôsobí robustným dojmom, čo podčiarkujú aj rozšírené blatníky, impozantná chrómovaná mriežka chladiča i rozmerné ochranné prvky. To jednoznačne nasvedčuje, že Duster je plnohodnotný automobil s pohonom 4x4. Pohľadu z profilu neunikne vyššia svetlá výška a postranné ochranné lišty, vďaka ktorým si vodič bez problémov môže dovoliť aj výlet mimo spevnených ciest.

V niektorých štátoch bude mať Duster k dispozícii iba pohon prednej nápravy. Vlastník takto využije jeho vyššiu svetlú výšku, bezpečnejšiu a vyššiu pozíciu sedenia, no pohon štyroch kolies je mu nepotrebný. A naopak, tam kde je to nevyhnuté, nebude chýbať ani pohon 4x4 od aliančného partnera Nissan so zosilneným podvozkom, ktorý bez problémov zvládne aj terénne nároky. Aj vďaka zvýšenej svetlej výške viac ako 200 mm, ale aj výrazným nájazdovým uhlom 30° vpredu a 35° vzadu.

Pri pohone 4x4 si vodič Dacie Duster môže vybrať jeden z troch režimov. V režime Auto sa krútiaci moment rozdeľuje medzi prednú a zadnú nápravu v závislosti od adhéznych podmienok. Za bežných podmienok smeruje krútiaci moment na kolesá prednej nápravy. Pri strate priľnavosti smeruje časť krútiaceho momentu na kolesá zadnej nápravy a v extrémnych podmienkach na obe nápravy v pomere 50:50. V režime Lock sa elektronicky uzavrie elektromagnetická spojka a krútiaci moment sa permanentne rozdeľuje na obe nápravy v pomere 50:50. V režime 4x2 smeruje krútiaci moment iba na kolesá prednej nápravy.

Vonkajšími i vnútornými rozmermi sa Duster radí na horný okraj triedy kompaktných automobilov. Na predných aj zadných sedadlách je pre cestujúcich slušná priestorová ponuka. Konkurencieschopný je aj objem batožinového priestoru, keď v základnom usporiadaní má 475 litrov a po sklopení operadiel zadných sedadiel sa zväčší až na 1600 litrov (!).

Pod kapotu môže mať Duster jeden z trojice motorov – benzínový 1,6 16V s výkonom 110 koní, alebo jeden z dvojice naftových motorov 1,5 dCi s výkonmi 85 koní alebo 105 koní. Všetky zodpovedajú požiadavkám na nízke prevádzkové náklady a jednoduchú údržbu. V kombinácii s nízkou pohotovostnou hmotnosťou má Duster veľmi slušnú dynamiku, nízku spotrebu (s motorom 1,5 dCi/85 k 5,3 l/100 km, resp. 5,7 l/100 km pri verzii 4x4) a aj nízke emisie – menej jako 140 g CO2/km v prípade verzie 4x2 a menej ako 150 g CO2/km pri verzii 4x4.

Dacia Duster Dacia Duster Dacia Duster
Autor: J. Goldberger
Foto: Renault
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.