Nedeľa, 21 február 2016
Citroën svoj nový model SpaceTourer predstavil už koncom minulého roku, takže jeho podoba je už dávnejšie známa, ale automobilka podrobnejšie informácie o novom modeli zverejnila len nedávno, krátko pred jeho oficiálnou premiérou, ktorá bude už o niekoľko dní na autosalóne v Ženeve.
Citroën pri modeli SpaceTour uprednostnil jednoduchý a nekomplikovaný dizajn s plynulými líniami a v konečnom dôsledku pôsobí elegantne a robustne, pričom je zameraný najmä na funkčnosť a využiteľnosť. Na prednej časti karosérie upúta krátka horizontálne spracovaná kapota s veľkými a vysoko umiestnenými svetlometmi s LED diódami na denné svietenie. Vysoká predná časť podčiarkuje charakter vozidla. Pri pohľade z profilu upútajú veľké presklené plochy priestornej kabíny.
Citroën SpaceTourer prichádza s tromi druhmi karosérie, variabilným usporiadaním interiéru, novými schopnosťami, ktoré spĺňajú potreby rodín, ale aj živnostníkov a podnikateľov. Zameriava sa na komfort, variabilitu a estetiku. SpaceTourer využíva nový variant modulárnej platformy EMP2 ako majú modely C4 Picsaso a Grand C4 Picasso. Vďaka nej má výborné dynamické i jazdné vlastnosti a spotrebu, ktorá ho radí medzi najúspornejšie v triede. Prináša technológie, ktoré zaručujú vysokú mieru bezpečnosti a každodenného využitia.
Novinka Citroënu má spevnenú konštrukciu, na ktorú je upevnená nová špecifická predná a zadná náprava, ktorá znesie užitočné zaťaženie do 1400 kg. Ponúkne dva rázvory náprav, ten s hodnotou 327 cm je určený pre karosérie XS s dĺžkou 460 cm, kým druhý s rázvorom 392 cm pre väčšie karosérie M a XL s dĺžkou 495 cm alebo 530 cm. Zadný previs je potom dlhý 80 cm alebo 115 cm. Celková výška modelu SpaceTourer je 190 cm.
Verzia s dĺžkou 4,6 metra uvezie až deväť pasažierov a stáva sa tak ideálnym každodenným spoločníkom pre premávku v meste. K prednosti tejto verzie patria posuvné bočné dvere a množstvo odkladacích priestorov. Dobrý prístup k sedadlám tretieho radu umožňujú až 93 cm široké posuvné dvere. Cestujúci ocenia tiež pohodlný interiér, zvýšenú pozíciu sedenia, posuvné a otočné sedadlá i presklenú strechu. Komfort zvyšuje nová akustická izolácia a nižší valivý hluk od kolies.
SpaceTourer oplýva špičkovými technológiami ako head-up displej a online navigáciou 3D Citroën Connect Nav, ale aj technológiami na zvýšenie bezpečnosti premávky, napríklad Coffee Break Alert, ktorá vyzýva na prestávku po dvoch hodinách nepretržitej jazdy. Ďalej Asistent pozornosti vodiča, ktorý umožňuje odhaliť znížené sústredenie vodiča a Predkolízny systém. Ide o súbor technológií a prvkov, aj vďaka ktorým SpaceTourer získal ešte predtým ako sa dostal do sériovej výroby v nárazových testoch Euro NCAP päťhviezdičkové ohodnotenie.
Po kapotou SpaceTour sa objaví paleta piatich pohonných jednotiek preplňovaných vznetových štvorvalcov radu BlueHDi s objemom 1,6 l a 2,0 l. Základom je motor BlueHDi 95 s manuálnou prevodovkou. Jeho spotreba je len 5,5 l/100 km, emisie CO2 144 g/km. Ďalej je tu BlueHDi S&S s robotizovanou 6stupňovou prevodovkou. Ten má spotrebu 5,2 l/100 km a emisie CO2 135 g/km. Potom sú tu BlueHDi 115 S&S a BlueHDi 150 S&S s manuálnou 6stupňovou prevodovkou a so spotrebou 5,1 l/100 km, resp. 5,3 l/100 km. Vrcholnou ponukou je model s motorom BlueHDi 180 S&S s krútiacim momentom 400 Nm, automatickou 6stupňovou prevodovkou so spotrebou nafty 5,8 l/100 km a emisiami 151 g/km.
Výborné hodnoty má batožinový priestor. Tak verzia XS sa môže pochváliť objemom 1978 litrov, verzia M má objem 2381 litrov a XS až 2932 litrov. Ide o 5miestne usporiadanie interiéru, keď druhý rad sedadiel je posunutý do zadnej polohy.
Pri uvedení na trh ponúkne SpaceTourer deväť odtieňov farby karosérie, ktorými sú čierna Onyx, modrá Impérial, hnedá Rich Oak, sivé Platinium a Aluminium, žiarivo oranžová Tourmaline, modrá Lagoon, piesková a biela Banquise. Na vylepšenie vzhľadu sú v ponuke aj 17-palcové kolesá z ľahkých zliatin Curve.
Citroën popri sériovom modeli SpaceTourer vo výstavnej premiére predstaví v Ženeve aj koncept SpaceTourer Hyphen, ktorý sa od sériového modelu odlišuje tak dizajnom karosérie ako aj zmeneným interiérom.
Z konceptu by sa v budúcnosti mal stať funkčný model s motorom BlueHDi 150 S&S, so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom všetkých kolies.
Autor: J. GoldbergerFoto: Citroën