Nedeľa, 16 február 2014
Automobilky hľadajú nové cesty a dizajnéri potom naplno rozvíjajú svoju fantáziu. Veľmi kreatívne, najmä vo francúzskom Citroëne. Pred piatimi rokmi vyšiel Citroën s novým prémiovým radom DS, ktorý sa svojim dizajnom dosť odlišuje od bežných áut. Dosť futuristicky vyzeral aj koncept Cactus, ktorý teraz pretvorili do podoby takmer produkčného automobilu a ktorý Citroën predstavil 5. februára tohto roku v Paríži.
Piaty február nebol náhodne vybraný. V tento februárový deň pred 136 rokmi sa narodil André Citroën, zakladateľ značky, ale tiež presne pred piatimi rokmi predstavil Citroën svoj nový rad DS. Dôvodom, ktorý Francúzi uvádzajú ako vznik nového modelu Cactus sú, že svet sa mení a s ním aj predstavy spotrebiteľov. A tak automobilka postavila model Citroën C4 Cactus, ktorý je plnohodnotnou alternatívou ku kompaktným autám.
Cactus prináša čerstvý vietor v podobe jedinečného dizajnu, ktorý spája funkciu a estetické cítenie. Toto jedinečné spojenie má priniesť budúcim užívateľom viac výhod, ako by vraj od tohto modelu mohli očakávať. To najmä v oblasti dizajnu, komfortu a v oblasti nových technológií. A to všetko za dostupné ceny. Má priniesť budúcim užívateľom to, čo naozaj potrebujú. Citroën prispôsobil technologické inovácie a prednosti potrebám dizajnu, komfortu a jednoduchému používaniu, no zároveň udržal náklady pod kontrolou.
Veľkosťou nový Cactus zodpovedá hatchbacku C4, má rovnaký rázvor náprav 2608 mm ako C4, čo je na prospech veľkosti vnútorného priestoru a na pohodlie posádky. Rozmery sú porovnateľné s kompaktnými vozidlami: dĺžka je 4,16 m; šírka 1,73 m. Výška len 1,48 m prospieva aerodynamike. Ideálny je štýlový profil s 1/3 presklených plôch a 2/3 plných plôch. Minimalizované previsy vpredu i vzadu posúvajú kolesá viac do rohov karosérie. Kufor má 385 litrov
Cactus má ľahší podvozok i nižšiu hmotnosť karosérie. Nízkej hmotnosti pomohla jednoduchšia výbava, napríklad vyklápacie zadné okno a nedelené zadná lavica, ale aj použitie pokrokových materiálov ako oceľ s veľmi vysokou mierou pružnosti či hliník na kapote alebo predných a zadných nosníkoch. Cactus má hmotnosť len 965 k, čo je až o 200 kg menej ako má C4, emisie CO2 iba 89 g/km a spotrebu pri naftovej verzie len 3,12 l/100 km.
Sedem palcový dotykový displej na prístrojovom paneli so siedmimi dotykovými tlačidlami umožňuje prístup k všetkým funkciám. Napríklad k automatickej klimatizácii, autorádiu, navigácii, asistenčným systémom (obrazovka parkovacej kamery, parkovací asistent, tempomat a obmedzovač rýchlosti), telefónu s Bluetooth, doplnkovým službám a nastaveniu vozidla. Všetky ovládače sú takto združené na jednej obrazovke a tak sú stále dostupné.
Do výroby sa Citroën C4 Cactus má dostať v apríli tohto roku a na trh v letných mesiacoch, v júli alebo auguste.
Autor: J. GoldbergerFoto: Citroën