Streda, 11 november 2009
Nulová spotreba benzínu či nafty, nulové emisie CO2 a takmer nulová hlučnosť – s týmito vlastnosťami prichádza nový model Citroën C-ZERO a rozšíri tak ponuku malých vozidiel s plne elektrickým pohonom. Nový C-ZERO bude ako stvorený do mesta, k čomu ho predurčujú malé rozmery, batérie, ktoré sa dokážu rýchlo nabiť i dostatočne veľký dojazd na uspokojenie každodenných potrieb užívateľov, a to všetko takmer v absolútnom tichu. Navyše Citroën C-ZERO je skutočnou koncentráciou technológií a kreativity.
Plne elektrické vozidlo Citroën C-ZERO poháňa synchrónny motor s permanentnými magnetmi s výkonom 47 kW/64 k medzi 3 000 až 6 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment 180 Nm je k dispozícii medzi 0 až 2 000 ot./min. Výkon prenáša na zadné kolesá jednostupňový reduktor.
Napájanie motora obstarávajú lítium-iónové batérie ostatnej generácie, ktoré sú uložené v strede vozidla. Zdroj pozostáva z 88 batérií s kapacitou 50 Ah, ktoré dodávajú celkovú energiu 16 kWh pod napätím 330 V. Lítium-iónová technológia umožnila znížiť hmotnosť batérií oproti konvenčným batériám s rovnakým výkonom. Rovnako ich neohrozuje čiastočné nabíjanie, ktoré bežne skracuje životnosť konvenčných batérií.
Na nabíjanie batérií Citroën C-ZERO stačí pripojiť napájací kábel do bežnej zásuvky 220-voltovej elektrickej siete. Na plné nabitie treba 6 hodín. Môže to byť však aj zdroj jednosmerného 125-ampérového prúdu s napätím 400 V. Na nabitie batérií na 80 percent kapacity stačí iba 30 minút.
Používanie vozidla je tiež jednoduché: stačí otočiť kontaktným kľúčom a zvukové znamenie oznámi, že vozidlo je pripravené na jazdu. Citroën C-ZERO sa riadi rovnako ako bežný automobil s automatickou prevodovkou. Tradičnú ručičku ukazovateľa stavu paliva však nahrádza monitor stavu kapacity batérie.
Elektrické vozidlo Citroën C-ZERO poskytne posádke štyri plnohodnotné miesta, má rázvor 255 centimetrov a batožinový priestor s objemom 166 litrov. Okrem toho ťaží z úplne tichej prevádzky a širokej bezpečnostnej a komfortnej výbavy, ktorá okrem iného obsahuje aj posilňovač riadenia, ABS, ASR, ESP, má elektrické ovládanie okien, 6 airbagov, zariadenie na automatické privolanie pomoci, nechýba ani klimatizácia.
Citroën C-ZERO je s dĺžkou 3,48 metra a polomerom otáčania 9 metrov ideálnym dopravným prostriedkom do mestskej premávky. Maximálna rýchlosť 130 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za približne 15 sekúnd a zrýchlenie z 60 na 90 km/h za 6 sekúnd a dojazd približne 130 km (v normalizovanom cykle) mu umožňujú plné využitie ako v meste, tak aj za jeho hranicami. Až 70 percent všetkých denných jázd počas týždňa sa vo Francúzsku v priemere pohybuje okolo 30 km, pričom celkový priemer je na hranici 40 km.
Citroën C-ZERO príde do predaja v poslednom štvrťroku 2010. Vzniká v spolupráci so spoločnosťou Mitsubishi a je popri modeli Berlingo First Electrique druhým elektrickým vozidlom v ponuke Citroënu. Obidva modely budú stáť na francúzskom trhu vďaka vládnemu bonusu len 5000 eur.
Autor: J. GoldbergerFoto: Citroën