Citroën C-ZERO: plne elektrický pohon

Streda, 11 november 2009

Nulová spotreba benzínu či nafty, nulové emisie CO2 a takmer nulová hlučnosť – s týmito vlastnosťami prichádza nový model Citroën C-ZERO a rozšíri tak ponuku malých vozidiel s plne elektrickým pohonom. Nový C-ZERO bude ako stvorený do mesta, k čomu ho predurčujú malé rozmery, batérie, ktoré sa dokážu rýchlo nabiť i dostatočne veľký dojazd na uspokojenie každodenných potrieb užívateľov, a to všetko takmer v absolútnom tichu. Navyše Citroën C-ZERO je skutočnou koncentráciou technológií a kreativity.

Citroën C-ZERO
Žiadny benzín či nafta, žiadne emisie, žiadny hluk od motora – to je Citroën C-ZERO

Plne elektrické vozidlo Citroën C-ZERO poháňa synchrónny motor s permanentnými magnetmi s výkonom 47 kW/64 k medzi 3 000 až 6 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment 180 Nm je k dispozícii medzi 0 až 2 000 ot./min. Výkon prenáša na zadné kolesá jednostupňový reduktor.

Napájanie motora obstarávajú lítium-iónové batérie ostatnej generácie, ktoré sú uložené v strede vozidla. Zdroj pozostáva z 88 batérií s kapacitou 50 Ah, ktoré dodávajú celkovú energiu 16 kWh pod napätím 330 V. Lítium-iónová technológia umožnila znížiť hmotnosť batérií oproti konvenčným batériám s rovnakým výkonom. Rovnako ich neohrozuje čiastočné nabíjanie, ktoré bežne skracuje životnosť konvenčných batérií.

Na nabíjanie batérií Citroën C-ZERO stačí pripojiť napájací kábel do bežnej zásuvky 220-voltovej elektrickej siete. Na plné nabitie treba 6 hodín. Môže to byť však aj zdroj jednosmerného 125-ampérového prúdu s napätím 400 V. Na nabitie batérií na 80 percent kapacity stačí iba 30 minút.

Používanie vozidla je tiež jednoduché: stačí otočiť kontaktným kľúčom a zvukové znamenie oznámi, že vozidlo je pripravené na jazdu. Citroën C-ZERO sa riadi rovnako ako bežný automobil s automatickou prevodovkou. Tradičnú ručičku ukazovateľa stavu paliva však nahrádza monitor stavu kapacity batérie.

Elektrické vozidlo Citroën C-ZERO poskytne posádke štyri plnohodnotné miesta, má rázvor 255 centimetrov a batožinový priestor s objemom 166 litrov. Okrem toho ťaží z úplne tichej prevádzky a širokej bezpečnostnej a komfortnej výbavy, ktorá okrem iného obsahuje aj posilňovač riadenia, ABS, ASR, ESP, má elektrické ovládanie okien, 6 airbagov, zariadenie na automatické privolanie pomoci, nechýba ani klimatizácia.

Citroën C-ZERO je s dĺžkou 3,48 metra a polomerom otáčania 9 metrov ideálnym dopravným prostriedkom do mestskej premávky. Maximálna rýchlosť 130 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za približne 15 sekúnd a zrýchlenie z 60 na 90 km/h za 6 sekúnd a dojazd približne 130 km (v normalizovanom cykle) mu umožňujú plné využitie ako v meste, tak aj za jeho hranicami. Až 70 percent všetkých denných jázd počas týždňa sa vo Francúzsku v priemere pohybuje okolo 30 km, pričom celkový priemer je na hranici 40 km.

Citroën C-ZERO príde do predaja v poslednom štvrťroku 2010. Vzniká v spolupráci so spoločnosťou Mitsubishi a je popri modeli Berlingo First Electrique druhým elektrickým vozidlom v ponuke Citroënu. Obidva modely budú stáť na francúzskom trhu vďaka vládnemu bonusu len 5000 eur.

Autor: J. Goldberger
Foto: Citroën
Komentáre
Ta posledna veta je totalny nezmysel ("obidva modely budú stáť na francúzskom trhu vďaka vládnemu bonusu len 5000 eur") a bez rozmyslu sa kopiruje z prveho vadneho prekladu z francuzstiny. Zle bol prelozeny vyraz “ekologicky bonus 5000 € francuzskej vlady” a to ako cena vozidla. Je to samozrejme blbost – len sada li-ion baterii stoji dvakrat viac. V Japonsku ma povodna cena Mitsubishi MiEV (30.000 eur) po podobnej inciative vlady klesnut na cca 24.000 €. V EU, kde auto podstupi mierny facelift (trochu sirsia zadna naprava) nemozno cenu ocakavat velmi pod 25.000 €, pokial vobec budu vlady podobne ustretove k elektromobilom tak ako francuzska.
Pridal Longy v sobotu 05 decembra 2009 o 10:57
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.