Štvrtok, 13 august 2009
Chevrolet Volt, elektromobil s predĺženým jazdným dosahom, by mal dosiahnuť spotrebu v mestskej premávke 1,2 l/100 km. Vyplýva to z vývojových testov merania spotreby paliva podľa metodológie vypracovanej U.S. Environmental Protection Agency (EPA).
Od elektromobilu Volt s plánovaným začiatkom výroby v USA od konca roka 2010 ako model pre rok 2011 sa očakáva schopnosť prejsť v čisto elektrickom režime pohonu až 64 kilometrov na jedno nabitie batérií a prostredníctvom svojho vstavaného motora/generátora poháňaného systémom flex fuel predĺžiť celkový dojazd na vyše 480 km.
Chevrolet Volt využíva dva prevádzkové módy: elektrický a predĺžený dojazd. V elektrickom móde jazdy Volt nepoužíva palivo a neprodukuje žiadne výfukové splodiny. V tomto primárnom móde ho poháňa len elektrická energia uložená v sústave líthium-ionových batérií. Keď batérie počas jazdy dosiahnu najnižšiu dovolenú úroveň nabitia, Volt sa automaticky prepne do módu predĺženého dojazdu. V tomto móde produkuje elektrickú energiu potrebnú na pohon vozidla spaľovací motor, ktorý tak funguje ako generátor. Energia z batérií vtedy podporuje motor/generátor v prípade jej zvýšenej potreby, napríklad pri plnom zrýchľovaní, alebo v prudkých stúpaniach.
Z elektrickej zásuvky dobíjané elektromobily jazdiace v čisto elektrickom móde pohonu sú podľa vyvíjanej metodológie EPA vhodnejšie do mesta než mimo neho. Táto metodológia meria množstvo kilowatthodín (kWh) spotrebovaných vozidlom pri prejdení vzdialenosti 161 km (100 míľ), čím definuje elektrickú účinnosť vozidla. GM od aplikovania tejto metodológie očakáva, že Volt bude mať spotrebu len 25 kWh na 161 km (15,5 kWh na 100 km) v mestskej prevádzke. Pri priemernej cene elektriny v USA by typický vodič Chevroleta Volt platil približne 1,95 eura za elektrinu potrebnú na prejdenie 161 km, resp. 0,01 eura (jeden cent) na kilometer.
Podľa vedúceho manažéra pre Volt spotreba v meste 1,2 l/100 km je vynikajúcou indikáciou možností elektrického pohonu automobilu Volt a jeho schopností nahradiť palivo. Podobne aj spotreba 1,6 l/100 km v kombinácii mesto/mimo mesta. Testy s produkčnými vozidlami sa uskutočnia na budúci rok, keď sa priblíži uvedenie vozidla na trh.
Autor: J. GoldbergerFoto: GM