Štvrtok, 11 február 2010
BMW X5 má za sebou veľkú modernizáciu a posilňuje svoje vedúce postavenie v kategórii veľkých SUV, aj keď bavorská automobilka stále zaraďuje svoj model X5 do kategórie SAV (Sports Activity Vehicle). Model X5 prináša oproti predchodcovi ešte vyššie štandardy športovej dynamiky a hospodárnosti prevádzky, estetiky a exkluzivity. Je sebavedomejšie aj po stránke pôžitku z jazdy.
Pripomeňme, že prvá generácia BMW X5 prišla v roku 1999, druhá sa predstavila v septembri roku 2006 a predáva sa od februára nasledujúceho roku. Teraz, po troch rokoch, prichádza BMW X5 s novými motormi, decentnou modifikáciou dizajnu a inovatívnymi asistenčnými systémami pre vodiča. Nová X5 je päťmiestna, za príplatok sa však bude ponúkať aj v sedemmiestnej konfigurácii, pričom posledný rad sedadiel možno jednoducho zložiť do podlahy. Flexibilný batožinový priestor sa dá zväčšiť zo základných 620 na maximálnych 1750 litrov. Vďaka tretiemu radu sedadiel pojme kabína BMW X5 až sedem osôb.
Dizajn BMW X5 charakterizujú vyvážené proporcie, vďaka ktorým pôsobí mimoriadne dynamicky a elegantne. V prednej časti je nový nárazník a väčšie vstupy vzduchu. Svetlá zostali nezmenené, pribudol však pruh svetelných diód pre denné svietenie v kombinácii s doplnkovými xenónovými jednotkami. Hmlové svetlá zmenili polohu, teraz sú bližšie k stredu.
Vysoká pozícia sedenia prispieva k dokonalému výhľadu. Súčasťou štandardnej výbavy je nová generácia systému iDrive, ktorá prináša nové možnosti pohodlného a intuitívneho ovládania funkcií štandardných aj doplnkových systémov – audiosystému, navigácie a telefónu, DVD systém, pripojenie USB a pod.
Zmeny sú aj vzadu. Dynamickejší charakter BMW X5 umocňuje nový tvar zadného nárazníka a koncovky výfukov – už nie elipsovité, ale kruhové. Pribudli tiež nové lakované časti na karosérii. Nový dizajn zadných svetiel s dvoma homogénnymi radmi LED diód prináša pre značku BMW typický nočný vzhľad zadnej časti vozidla. K modernej štylistike vozidla prispejú aj nové exteriérové farby karosérie a nový dizajn diskov kolies z ľahkej zliatiny.
Interiér BMW X5 má vyššiu mieru variability a luxusnej atmosféry. Vyniká kvalitnými materiálmi, spracovaním a už v štandardnej výbave ho charakterizuje luxusný štýl. Štvorzónová automatická klimatizácia je k dispozícii ako alternatíva k štandardnej automatickej klimatizácii. Súčasťou navigačného systému Professional je pevný disk na uloženie navigačných máp, ale aj hudby. Základný audiosystém obsahuje CD a MP3 prehrávač a prípojku AUX-IN. Doplnkovými možnosťami sú USB prípojka, audiosystém BMW Individual high-end, DVD-menič a DVD zábavný systém.
Vďaka BMW EfficientDynamics dosahujú všetky verzie nového BMW X5 optimálny pomer medzi jazdnou dynamikou a spotrebou paliva. Špičkovým modelom je BMW X5 xDrive50i, ktorého agregát V8 s prepĺňaním TwinPower Turbo a priamym vstrekovaním benzínu High Precision Injection disponuje výkonom 407 koní.
Radový benzínový šesťvalec v novom BMW X5 xDrive35i pracuje s technológiami TwinPower Turbo, High Precision Injection a najnovšie aj s variabilným manažmentom ventilov VALVETRONIC. Jeho maximálny výkon je 306 koní. Celohliníkový radový naftový šesťvalec s technológiami Variable Twin Turbo a common-rail v modeli BMW X5 xDrive40d disponuje takým istým výkonom, pri maximálnom krútiacom momente až 600 Nm. Špičkové hodnoty hospodárnosti prevádzky dosahuje BMW X5 xDrive30d s výkonom 245 koní.
Všetky verzie modernizovaného BMW X5 sú štandardne vybavené osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá prináša kombináciu výnimočnej dynamiky radenia, optimalizovanej hospodárnosti prevádzky a maximálnej miery komfortu. Vyšší počet prevodových stupňov sa nijako negatívne neprejavil na veľkosti, hmotnosti a vnútornej efektivite v porovnaní so šesťstupňovou automatickou prevodovkou predchodcu. Osemstupňová automatická prevodovka tak prispieva k celkovému zvýšeniu dynamiky jazdy, a to pri zníženej spotrebe a emisiách. Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 5.
Mechanika aj elektronika podvozka je v základe dokonalým predpokladom na maximálne dynamickú jazdu hlavne po asfalte. Nové BMW X5 má vpredu dvojité priečne ramená a vzadu odľahčenú viacprvkovú nápravu. Vzduchové pruženie zadnej nápravy disponuje funkciou udržiavania stabilnej svetlej výšky v každej jazdnej situácii, nezávisle od zaťaženia vozidla.
Inteligentný systém pohonu všetkých kolies BMW xDrive rozdeľuje krútiaci moment motora plynulo variabilne medzi prednú a zadnú nápravu pomocou elektronicky riadenej viaclamelovej spojky. V základe je pohon rozdelený v pomere 40 % na prednú a 60 % na zadnú nápravu. Nová konfigurácia systému ešte výraznejšie podporuje jazdnú dynamiku. Dokonca aj pri stabilnom prejazde zákrutou sa až 80 % pohonu prenáša na zadnú nápravu, pričom po výjazde sa pomer s cieľom zabezpečenia čo najlepšej trakcie opäť vráti do spomenutého základného rozdelenia.
Dynamická kontrola stability DSC je zárukou rýchlej reakcie smerujúcej k zvýšeniu dynamiky jazdy, trakcie aj bezpečnosti. Široká paleta funkcií obsahuje okrem ABS aj automatickú kontrolu stability (ASC), kontrolu stability prívesu, asistenciu pre zjazd z kopca (HDC) a rozjazd do svahu, automatickú uzávierku diferenciálu (ADB), dynamickú kontrolu brzdenia (DBC), kontrolu brzdenia v zákrutách (CBC), osúšanie bŕzd v mokrom počasí, kompenzáciu slabnutia účinku pri prehriatí bŕzd, ako aj tempomat s funkciou brzdenia.
Modernizovaný BMW X5 by mal byť uvedený na trh približne v polovici tohto roku.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW