Utorok, 20 február 2018
Ubehli len štyri roky od uvedenia modelu X4 a už sa pripravuje na odchod . Mníchovská automobilka totiž práve sprístupnila nástupcu, nové BMW X4 druhej generácie, ktoré ho po premiére na autosalóne v Ženeve začiatkom marca nahradí.
Po nedávnom uvedení rovnako športovo ladeného modelu X3 má BMW nachystané druhé o niečo väčšie SUV, model X4. Zatiaľ čo BMW X3 je klasickým SUV, nové X4 je skôr športovým kupé, ale rovnako s vlastnosťami klasického SUV. Potom ako sa prvá generácia X4 vynikajúco zhostila úlohy priekopníka medzi Sports Activity Coupé v prémiovom segmente strednej triedy, nový model BMW X4 nadväzuje na jeho úspešný príbeh.
Už koncept BMW X4 spojil typické prvky rodiny BMW X so športovou eleganciou karosérie typu kupé. Od uvedenia prvej generácie modelu X4 v roku 2014 sa ho vo svete predalo viac ako 200 tisíc kusov, čo svedčí o tom, že X4 zákazníci prijali s nadšením.
Nové "športovo-aktívne kupé" si naďalej zachováva koncepciu predchodcu. Predok prešiel len malými zmenami, vzadu má nový model X4 nové koncové svetlá. Pridáva však k svojej výnimočnosti aj výraznejšiu dynamiku. Dizajn exteriéru má športový charakter, interiér prémiový nádych. Nechýbajú najnovšie asistenčné systémy pre vodiča (adaptívny tempomat s funkciou stop/start, rozpoznávanie dopravných značiek, varovanie pred vozidlami v mŕtvych uhloch, parkovací asistent a iné) a technológie na prepojenie s okolitým svetom. Dynamické vlastnosti nového X4 umocnia dva modely s označením M Performance –M40i (260 kW/354 k) a M40d (240 kW/326 k).
Oproti predchádzajúcej generácii je nové X4 o málo väčšie. Na dĺžku meria 4752 mm (väčšie o 81 mm), rázvor je väčší o 54 mm a má 2864 mm a široký je 1918 mm (+ 37 mm). Dynamickejšie proporcie X4 umocňuje zníženie celkovej výšky o 3 mm na 1621 milimetrov. Svetlá výška 204 mm nezaprie vhodnosť na jazdu mimo spevnenú cesty. Poteší aj brodivosť 500 mm. Jazdné vlastnosti vylepší dokonalé vyváženie vozidla 50 : 50 medzi prednou a zadnou nápravou.
Interiér nového BMW X4 sa vyznačuje hodnotnou eleganciou. Ovládacie prvky majú jasnú štruktúru. Pre modely BMW X typické mierne zvýšená pozícia sedenia znamená aj pre posádku X4 optimálny prehľad nad dianím na ceste. Typická je aj na vodiča orientovaný kokpit, čo podčiarkuje športový zážitok z jazdy. Nové športové sedadlá s výraznými bočnicami zvyšujú bočnú oporu pri dynamickej jazde. Významné sú aj opierky na kolená na bokoch stredovej konzoly.
Na začiatku predaja sa počíta s piatimi pohonnými jednotkami, ktoré sa budú kombinovať s osemstupňovými automatickými prevodovkami Steptronic. Z benzínových to budú dva dvojlitrové štvorvalce – xDrive20i (136 kW/184 k) a xDrive30i (185 kW/252 k). Využívajú technológiu BMW TwinPower Turbo, ktorá prispieva k športovému výkonu a nízkym hodnotách spotreby a emisií. Naftu zatupujú dva štvorvalce xDrive20d (140 kW/190 k) a xDrive25d (170 kW/231 k). Piatou jednotkou je trojlitrový radový šesťvalec M40d (240 kW/326 k).
Ponuku doplnia na jeseň tohto roku dva modely BMW M Performance so šesťvalcovými motormi - s benzínovým M40i (260 kW/354 k) a naftovým M40d (240 kW/326 k). Svoj výkon prenášajú cez 8stupňovú automatickú prevodovku Steptronic na zadné kolesá, pri pohone všetkých kolies cez inteligentný pohon BMW xDrive.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW