Pondelok, 13 október 2008
BMW má ďalšie X. Oproti doterajším trom najmenšie - BMW Concept X1. Premiéru zaujímavej štúdie nachystala bavorská automobilka na práve prebiehajúci parížsky autosalón. Rozširuje tak svoj rad X smerom dole. Nejde pritom o terénny, ale, podľa automobilky o nový segment kompaktných prémiových automobilov.
V segmente SUV debutoval BMW X5 v roku 1999 na autosalóne v Detroite, o štyri roky neskôr prišiel na svet menší X3, potom v januári tohto roku X6 a teraz predstavila mníchovská automobilka koncept najmenšieho automobilu z radu X – BMW Concept X1. Terén však automobilka v súvislosti s X1 nespomína, aj keď nový najmenší X má zvýšený podvozok.
Nové modely kategórií SUV, SAV, SAC uvádzala automobilka BMW ako na bežiacom páse. Cestu hore vytýčili modely X5 a X6, smerom dolu X3 a teraz X1. Aby toho nebolo málo, model X5 prišiel v závere roka 2006 s druhou generáciou a X3 absolvoval modernizáciu a dostal aj nové motory. BMW prichádza s novou kategóriou nielen preto, že v doterajších je husto. Zákazník žiada zmenu, pestrejší výber, nové kategórie aj v prémiovom segmente, tak prečo mu nevyhovieť. Aj preto je tu prvý Sports Activity Vehicle v prémiových kompaktoch – BMW Concept X1.
Aj keď ide zatiaľ len ako koncept, BMW Concept X1 je pravdepodobne dosť blízko svojej sériovej podobe. Tento koncept dáva pre BMW dobré vyhliadky na celosvetové prvenstvo v segmente prémiových kompaktov v kategórii SAV. Plní ním želania modernej cieľovej skupiny na súčasný automobil, ktorý by zodpovedal aktívnemu životnému štýlu a jazde pre radosť. BMW Concept X1 prináša pre modely BMW X typické jazdné vlastnosti a vysokú mieru funkčnosti. Práve tieto vlastnosti sú prvýkrát v segmente prémiových kompaktných vozidiel.
Typické vonkajšie znaky modelov BMW X sú kombinované s elegantne pretiahnutými proporciami. BMW Concept X1 tak získal svojský charakter v rámci rodiny modelov BMW X. Robustné čelo zdôrazňuje energickú povahu vozidla, farebne zvýraznená ochrana spodku zasa opticky podčiarkuje široký rozchod. Concept X1 disponuje typickými svetlometmi s dvojitými kruhmi hore pristrihnutými a prekrytým nabielo zafarbeným okrajom. Pozícia svetlometov a hmlových svetiel zodpovedá umiestneniu na iných modeloch BMW X.
Koncept X1 svojou dĺžkou 4457 milimetrov je oproti BMW X3 menší o 108 milimetrov. Rázvor kolies má uctyhodných 2760 milimetrov. Veľký rázvor naznačuje, že s terénom sa pre X1 príliš neráta, aj keď systém 4x4 a asistent na zjazd kopcov preberá z väčšieho X3. Ostatná technika je z najmenšieho BMW 1.
Silueta päťdverového kompaktu pôsobí nápadne pretiahnuto. Z toho vyrastá športovo agilná forma. Šikmo uložené piate dvere sa dodatočne starajú o dojem pripomínajúci kupé. Štúdia sľubuje veľkorysú ponuku vnútorného priestoru orientovanú na využiteľnosť v každodennej premávke.
Sériový BMW X1 by sa mal predstaviť na autosalóne vo Frankfurte v roku 2009 a výroba by sa mala začať koncom toho istého roka.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW