Piatok, 24 február 2023
Divízia BMW M mníchovskej automobilky sa pochválila modernizovanými verziami luxusných vysokovýkonných modelov SUV X5 Competition a X6 M Competition. Je to krátko po modernizácii základných modelov X5 a X6. Tentoraz sa však modernizácia viac zamerala na dizajn, techniku i vynovené technológie.
Divízia BMW M sa pustila do zdokonaľovania svojich vysokovýkonných automobilov SUV X5 a X6 (podľa BMW Sports Activity Vehicle – SAV a Sports Activity Coupé- SAC) s rozsiahlymi úpravami výkonu, vzhľadu a digitalizácie.
Zdokonalili vlastnosti svojich luxusných SUV rozsiahlymi úpravami motora (výkon sa oproti základným X5 a X6 nezmenil), vzhľadu a digitalizácie.
Nové modely X5 M Competition a X6 M Competition sa môžu pochváliť prepracovaným motorom V8 s technológiou 48V a maximálnym výkonom 460 kW/625 k, vynoveným dizajnom exteriéru a najnovšou generáciou ovládacieho a obslužného systému iDrive so zakriveným displejom a operačným systémom BMW Operating System 8.
Dizajn nových modernizovaných vrcholných modelov radu M je teraz oproti základným modelom X5 a X6 výraznejší. Spoločné pre základné modely X5 a X6 a nové vrcholové X5 M a X6 M sú nové svetlomety nižšie o 35 milimetrov už v základnej výbave s technológiou Matrix LED, na želanie aj zatmavené.
Nová generácia pohonu modelov M Competition debutuje so 48V technológiou. Princíp je v tom, že elektromotor integrovaný do kompaktného telesa osemstupňovej automatickej prevodovky M Steptronic poskytuje dodatočný výkon 9 kW/12 k a zvyšuje krútiaci moment o 200 Nm. Funguje aj ako štartovací generátor umiestnený priamo na kľukovom hriadeli.
Pod kapotou oboch nových modelov je vynovený 4,4litrový motor V8 s technológiou M TwinPower, ktorá umožňuje ostrejšie reakcie a má lepšiu spotrebu. Nová 48V technológia spája svoju silu s novým motorom. Motor so zlepšeným preplňovaním dvomi turbodúchadlami dosahuje maximálny výkon pri 6000 otáčkach a krútiaci moment 750 Nm v rozmedzí od 1800 do 5800 otáčok.
Nové modely M Competition zrýchľujú z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy. Charakter pohonného systému sa prejavuje aj pri zrýchľovaní. Štandardný výfukový systém M Sport s elektronicky ovládanými klapkami pridáva nový zážitok z výkonu. K zlepšeniu výkonu prispievajú aj nové katalyzátory.
Výkon motora sa prenáša do novej verzie osemstupňovej prevodovky M Steptronic so softvérom Drivelogic, ktorá v automatizovanom aj manuálnom režime ponúka výber z troch nastavení radenia.
Novo upravený je systém pohonu všetkých kolies M xDrive, ktorý spolupracuje s aktívnym M diferenciálom na zadnej náprave. Vodič môže prepnúť zo základného nastavenia 4WD do režimu 4WD Sport, čo umožňuje zažívať kontrolované drifty rozdelením výkonu s výrazným uprednostňovaním zadných kolies.
Karoséria a podvozok majú výnimočne tuhú konštrukciu, ktorá zaisťuje, že oba modely zvládajú dynamiku i obratnosť a nechýba ani precíznosť. Systémy pruženia a tlmenia ponúkajú výnimočnú športovú schopnosť až po maximálny komfort na dlhé vzdialenosti.
Brzdy M Compound spolupracujú s najnovšou generáciou integrovaného brzdového systému v konfigurácii špecifickej pre modely M, ktorá dáva vodičovi možnosť nastavenia dvoch úrovní prejavov brzdového pedála.
Oba modely M Competition sa štandardne dodávajú s 21-palcovými M kovanými diskami kolies z ľahkých zliatin vpredu a 22-palcovými vzadu. Kované M disky sú ako voliteľná výbava.
Za nový výraznejší vzhľad vďačia nové modely novému dizajnuz tak prednej i zadnej časti auta. Oba majú nové adaptívne matricové LED svetlomety a diaľkové svetlá BMW Selective Beam, ktoré zabraňujú oslňovaniu protiidúcich vozidiel.
Ľadvinky dostali čiernu farbu. Medzi vizuálne príťažlivé prvky patria aj horizontálne mriežky ľadvinky chladiča a zväčšené označenie modelu. Ľadvinky mriežky chladiča BMW a stredový spodný otvor na prívod vzduchu teraz tvoria jednu čiernu oblasť v tvare X.
Kryty vonkajších spätných zrkadiel a zadný spojler modelu BMW X6 M Competition sa na prianie zákazníka dodávajú aj v karbónovom vyhotovení. Na oboch modeloch sa výrazná stredová časť difúzora tiahne smerom nadol k spodnému okraju zadného nárazníka.
Vzadu upútajú dva páry dvojitých koncoviek výfuku známe aj z iných modelov M. Model BMW X5 M Competition odteraz vo svojich koncových i brzdových svetlách využíva prvky z optických vlákien v tvare X, ktoré zvyšujú príťažlivosť zadnej časti.
Podstatnou dizajnovou inováciou interiéru nových modelov M Competition je zakrivený displej, ktorý dodáva kokpitu moderný a exkluzívny nádych. Tvorí ho 12,3-palcový informačný displej prístrojovej dosky a stredový ovládací displej s uhlopriečkou s veľkosťou 14,9 palca, pričom obe obrazovky využívajú jeden spoločný sklenený povrch.
Dotykový displej stredového ovládacieho displeja umožňuje digitálne ovládanie mnohých funkcií, čo viedlo k výraznému zníženiu počtu tlačidiel a ovládacích prvkov.
Množstvo obsahu zobrazovaného na displejoch možno individuálne upravovať. Tlačidlom M Mode na stredovej konzole si vodič môže vybrať medzi nastaveniami Road, Sport a Track.
Medzi nové prvky interiéru patrí M kožený volant s karbónovými radiacimi páčkami. V štandardnej výbavy sú M multifunkčné sedadlá, čalúnené jemnou kožou Merino a audiosystém Harman Kardon.
Exteriér aj interiér oboch vozidiel možno obohatiť o prvky zo širokého výberu doplnkov z ponuky BMW M, špecificky vytvorených pre každý z oboch nových modelov.
Komfort a bezpečnosť zvyšuje široký výber automatizovaných systémov zameraných na jazdu a parkovanie. Funkciu varovania pred opustením jazdného pruhu zlepšilo udržanie sa v jazdnom pruhu vrátane aktívnych zásahov do riadenia, aktívna navigácia a ďalšie.
Nový za príplatok je parkovací asistent, ktorý umožňuje ovládať automatizované parkovanie zo vzdialenosti až 200 metrov. Vodič parkovanie môže ovládať pomocou aplikácie na mobilnom telefóne iPhone.
Ovládať modely M môže vodič pomocou tlačidla Setup, s ktorým má priamy prístup k možnostiam nastavenia motora, podvozku, riadenia, brzdového systému a pohonu všetkých kolies M xDrive.
Technické údaje BMW X5 M Competition a BMW X6 M Competition
BMW X5 M BMW X6 M
Competition Competition
Motor V8 V8
Zdvih. objem (cm³) 4395 4395
Najvyšší výkon (kW/k) 460/625 460/625
Naj. krút. moment (Nm/min) 750/1800-5800 750/1800-5800
Prevodovka 8stup. aut. 8stup. aut
Zrých. 0-100 km/h (s) 3,9 3,9
Komb. spotreba (l/100 km) 12,9 12,7
Emise CO2 (g/km) 295 292
Prevádz. hmotnosť (kg) 2475 2445
Obj. batož. priestoru (l) 650 580
Rozmery d/š/v (mm) 4948x2015x1762 4948x2015x1695
Rázvor (mm) 2972 2972
Cena (euro) od 147 500 150 500
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW