Sobota, 22 marec 2014
Aj najvýkonnejšie autá najrenomovanejších výrobcov možno ešte vylepšovať – napríklad pridať na výkone alebo vylepšiť jazdné vlastnosti. Potom je z toho špeciál, aký z brán automobiliek nečakajte. To je práca od tuningových úpravcov. Tých máme pár aj na Slovensko. Jedným zo špičkových je spoločnosť Petersport. Práve v jeho dielňach vznikol na báze kupé BMW M3 E 92 špeciál BMW M500 GTR.
Spomínaným špeciálom je výtvor spoločnosti Petersport, ktorá nie je žiadnym nováčikom medzi tuningovými úpravcami. Je to tmavomodré BMW M500 GTR. Petersport dokázal, že aj na Slovensku vieme vyrábať rýchle autá. Špeciál BMW M500 GTR je automobilovým krásavcom, ktorý vďaka precíznej úprave poteší každého fanúšika športovo upravovaných vozidiel.
Jeho srdcom je štvorlitrový benzínový agregát V8 s výkonom 309 kW (420 k), ktorý vyvinie pri 8300 otáčkach. Výmenou vačkových hriadeľov za ostrejšie (284°/292°) a preprogramovaním riadiacej jednotky motora stúpol výkon na rovných 500 koní (367 kW). Zvýšil sa aj maximálny krútiaci moment zo 400 Nm (pri 3900 min-1) na 475 Nm pri 4000 min-1. To všetko dopomohlo vylepšiť dynamické parametre. BMW M500 GTR akceleruje teraz z 0-100 km/h nie za 4,3 sekundy, ako pôvodný model, ale za 3,9 sekundy. Vyššia je aj maximálna rýchlosť, ktorá z elektronicky blokovaných 250 km/h sa posunulo na 340 km/h.
Zmenami prešiel aj podvozok, ktorý dostal precízne odladenie so športovou charakteristikou. Špecialisti spoločnosti Petersport zvolili jednoduchú úpravu implantovaním športových pružín. Zníženie svetlej výšky však zachovalo potrebný komfort jazdy. Aj túto charakteristiku však možno zmeniť a naladiť M500 GTR na tvrdšie odpruženie.
Vysoký výkon a rýchlosť treba aj krotiť kvalitnými a účinnými brzdami. O maximálny brzdný účinok sa preto starajú mohutné kotúče so 6-piestikovými brzdovými strmeňmi vpredu a 4-piestikovými vzadu. Pancierové brzdové hadičky sú samozrejmosťou.
Úpravami prešiel tiež výfukový systém, keď sériový výfuk so štyrmi katalyzátormi nahradil nerezový s dvoma priepustnejšími WRC katalyzátormi a štvoricou koncoviek s priemerom 83 mm.
Unikátnu tmavomodrú metalízu dodalo BMW Individual. Dopĺňa ju strieborno-zlaté lakovanie viacerých detailov. Výborne ladí s originálnymi trojdielnymi zlatými diskami Le Mans od BBS obutými do pneumatík Pirelli PZero s rozmermi 245/30 R20 a 275/30 R20. Masku chladiča zdobí znak spoločnosti Petersport, kapotu odvetrávacie otvory. Karosériu zasa karbónové aerodynamické doplnky.
BMW M500 GTR Petersport – vybrané technické parametre
Základný model | M3 Coupé E92 |
Motor | V84.0i |
Zdvihový objem | 3999 cm3 |
Max. výkon | 367 kW/500 k pri 8300 min-1 |
Max. krút. moment | 475 Nm pri 4000 |
Typ prevodovky | 7-stupňová robotizovaná dvojspojková DKG |
Max. rýchlosť | 340 km/h |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 3,9 s |
Typ karosérie | kupé |
Dĺžka | 4615 mm |
Šírka | 1817 mm |
Výška | 1418 mm |
Rázvor | 2760 mm |
Rozchod vpredu | 1538 mm |
Rozchod vzadu | 1539 mm |
Poháňaná náprava | zadná |
Prevádzková hmotnosť | 1590 kg |
Rozmery pneumatík | 245/30 R20, 275/30 R20 |
Foto: Petersport