BMW na slovenský (tuningový) spôsob

Sobota, 22 marec 2014

Aj najvýkonnejšie autá najrenomovanejších výrobcov možno ešte vylepšovať – napríklad pridať na výkone alebo vylepšiť jazdné vlastnosti. Potom je z toho špeciál, aký z brán automobiliek nečakajte. To je práca od tuningových úpravcov. Tých máme pár aj na Slovensko. Jedným zo špičkových je spoločnosť Petersport. Práve v jeho dielňach vznikol na báze kupé BMW M3 E 92 špeciál BMW M500 GTR.

1 BMW 500 GTR
BMW M500 GTR, 500 koňové kupé na báze BMW M3. Tuning: Petersport. Niektoré parametre: Z nuly na 100 km/h za 3,9 sekundy, najvyššia rýchlosť 340 km/h.

Spomínaným špeciálom je výtvor spoločnosti Petersport, ktorá nie je žiadnym nováčikom medzi tuningovými úpravcami. Je to tmavomodré BMW M500 GTR. Petersport dokázal, že aj na Slovensku vieme vyrábať rýchle autá. Špeciál BMW M500 GTR je automobilovým krásavcom, ktorý vďaka precíznej úprave poteší každého fanúšika športovo upravovaných vozidiel.

Jeho srdcom je štvorlitrový benzínový agregát V8 s výkonom 309 kW (420 k), ktorý vyvinie pri 8300 otáčkach. Výmenou vačkových hriadeľov za ostrejšie (284°/292°) a preprogramovaním riadiacej jednotky motora stúpol výkon na rovných 500 koní (367 kW). Zvýšil sa aj maximálny krútiaci moment zo 400 Nm (pri 3900 min-1) na 475 Nm pri 4000 min-1. To všetko dopomohlo vylepšiť dynamické parametre. BMW M500 GTR akceleruje teraz z 0-100 km/h nie za 4,3 sekundy, ako pôvodný model, ale za 3,9 sekundy. Vyššia je aj maximálna rýchlosť, ktorá z elektronicky blokovaných 250 km/h sa posunulo na 340 km/h.

Zmenami prešiel aj podvozok, ktorý dostal precízne odladenie so športovou charakteristikou. Špecialisti spoločnosti Petersport zvolili jednoduchú úpravu implantovaním športových pružín. Zníženie svetlej výšky však zachovalo potrebný komfort jazdy. Aj túto charakteristiku však možno zmeniť a naladiť M500 GTR na tvrdšie odpruženie.

Vysoký výkon a rýchlosť treba aj krotiť kvalitnými a účinnými brzdami. O maximálny brzdný účinok sa preto starajú mohutné kotúče so 6-piestikovými brzdovými strmeňmi vpredu a 4-piestikovými vzadu. Pancierové brzdové hadičky sú samozrejmosťou.

Úpravami prešiel tiež výfukový systém, keď sériový výfuk so štyrmi katalyzátormi nahradil nerezový s dvoma priepustnejšími WRC katalyzátormi a štvoricou koncoviek s priemerom 83 mm.

Unikátnu tmavomodrú metalízu dodalo BMW Individual. Dopĺňa ju strieborno-zlaté lakovanie viacerých detailov. Výborne ladí s originálnymi trojdielnymi zlatými diskami Le Mans od BBS obutými do pneumatík Pirelli PZero s rozmermi 245/30 R20 a 275/30 R20. Masku chladiča zdobí znak spoločnosti Petersport, kapotu odvetrávacie otvory. Karosériu zasa karbónové aerodynamické doplnky.

BMW M500 GTR Petersport – vybrané technické parametre

Základný modelM3 Coupé E92
MotorV84.0i
Zdvihový objem3999 cm3
Max. výkon367 kW/500 k pri 8300 min-1
Max. krút. moment475 Nm pri 4000
Typ prevodovky7-stupňová robotizovaná dvojspojková DKG
Max. rýchlosť340 km/h
Zrýchlenie z 0-100 km/h3,9 s
Typ karosériekupé
Dĺžka4615 mm
Šírka1817 mm
Výška1418 mm
Rázvor2760 mm
Rozchod vpredu1538 mm
Rozchod vzadu1539 mm
Poháňaná nápravazadná
Prevádzková hmotnosť1590 kg
Rozmery pneumatík245/30 R20, 275/30 R20

1 BMW 500 GTR 2 BMW 500 GTR 3 BMW 500 GTR 4 BMW 500 GTR 5 BMW 500 GTR
Autor: jGold
Foto: Petersport
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.