Pondelok, 17 december 2012
Aj tretí karosársky variant BMW radu 6 bude mať po modeloch Coupé a Cabrio vysokovýkonnú športovú verziu, keď k dvom už existujúcim verziám pridáva teraz automobilky aj M6 Gran Coupé. Aj nový člen rodiny M6 má pre BMW typické charakteristiky divízie M a aj extra porciu luxusu. Výkonný vysokootáčkový motor V8 s technológiou M TwinPower Turbo má výkon 560 koní a katapultuje nový M6 Gran Coupé z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy.
BMW po prvý raz predstavilo svoje nové štvordverové štvor- až päťmiestne Gran Coupé na autosalóne v Ženeve na jar tohto roku. Mohlo to vzbudzovať dojem, že ide o protimodel pre Audi A7 alebo Mercedes-Benz CLS. BMW však už pri vývoji radu 6 rátalo s tým, že kupé a kabriolet modelového radu 6 doplní štvordverovým modelom. Už model Concept Gran Coupé v roku 2010 naznačil krok, ktorý BMW urobil v Ženeve, keď predstavil štvordverové kupé. Teraz ho odel do "emkového" hávu a pridal mu všetko to, čo M6 musí mať.
Prednej časti M6 Gran Coupé dominujú rozľahlé veľké vstupy, štandardné adaptívne LED svetlá a M obličky dvojitej mrežky chladiča, vytvorené špeciálne pre tento model. Pri pohľade zboku je štvordverové kupé z produkcie BMW M jasne odlíšiteľné od M6 Coupé vďaka druhej dvojici dverí a rázvoru dlhšiemu o 113 mm. Nízka línia strechy plynulo prechádza do zadných partií, línia lemu na úrovni kľučiek dverí a bočné okná, zasahujúce hlboko do C-stĺpikov, zdôrazňujú dynamicky natiahnutú siluetu.
Elegantné športové línie štvordverového kupé dopĺňajú špecifické prvky, napríklad strecha z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami. Väčší vnútorný priestor BMW M6 Gran Coupé dopriava aj dvom zadným pasažierom veľkorysý komfort, pričom pre krátke cesty je k dispozícii aj miesto pre tretieho cestujúceho.
Na exteriéri nájdeme charakteristické M "žiabre", aerodynamicky optimalizované vonkajšie spätné zrkadlá, štandardný balík BMW Individual High-gloss Shadow Line a exkluzívne 20palcové M zliatinové disky kolies spolu s ďalším typickým M prvkom – dvojitými koncovkami výfukov. V zadnom nástavci je pod podlahou vozidla difúzor vyrobený z karbónu.
"Emkový" špecifický kokpit kombinuje športový štýl s veľkorysým priestorom a luxusom. Vodič a spolujazdec na prednom sedadle majú M športové sedadlá s integrovanými držiakmi bezpečnostných pásov. K štandardnej špecifikácii patrí aj čalúnenie z kože Merino. Zadný rad ponúka dve alebo tri miesta na sedenie, operadlo delené v pomere 40:60 je možné sklopiť pri zväčšovaní batožinového priestoru zo 460 na 1265 litrov.
Pohon obstaráva dvojicou turbodúchadiel twin-scroll preplňovaný motor V8 M TwinPower Turbo s objemom 4395 cm3, ktorý má výkon 560 koní pri 6000 až 7000 otáčkach, maximálny krútiaci moment 680 Nm dosahuje od 1500 do 5750 otáčok a využíva priame vstrekovanie, premenlivý zdvih a variabilné časovanie ventilov. Šprintuje z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy a najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, prípadne 305 km/h, ak M6 Gran Coupé má pridaný balík M Driver's Package. Priemerná spotreba paliva je 9,9 l/100 km a emisie CO2 sú na úrovni 232 g/km.
Silu na kolesá zadnej nápravy prenáša sedemstupňová M dvojspojková prevodovka Drivelogic. Voľbu správneho prevodu z hľadiska optimálnej trakcie riadi elektronický manažment vybavený funkciou Launch Control pre maximálnu akceleráciu, asistentom nízkej rýchlosti pre extra komfort a funkciou Auto Stop/Start. Pri mimoriadne dynamickej akcelerácii zo zákrut, ako aj v zlom počasí, pomáha maximálnu trakciu dosiahnuť aj aktívny M diferenciál. Jeho viaclamelová konštrukcia pracuje v koordinácii so systémom dynamickej kontroly stability DSC a reguluje distribúciu pohonu medzi ľavým a pravým zadným kolesom.
Podvozok M6 Gran Coupé je konštruovaný s cieľom usmerniť výkon do špičkovej dynamiky vozidla. Tak ako integrálna zadná náprava, aj predná náprava s dvojitými priečnymi ramenami má špecifickú kinematiku a komponenty z kovaného hliníka. M6 Gran Coupé je štandardne vybavené M špecifickou verziou dynamického riadenia tlmičov a hydraulického posilňovača riadenia s premenlivým účinkom. Brzdy sú z nového typu karbónovo-keramickej kombinácie, ktorá je viac odolná voči prehriatiu, má nižšiu hmotnosť a výnimočne vzdoruje opotrebovaniu.
BMW M6 Gran Coupé má obuté 20palcové M zliatinové disky kolies, kožené čalúnenie, vyhrievané predné sedadlá, automatické stmievanie všetkých spätných zrkadiel, alarm a rádio BMW Professional s hi-fi reproduktormi – to všetko už v štandardnej výbave. Alternatívou k automatickej dvojzónovej klimatizácie je štvorzónová s ovládacím panelom aj vzadu. K doplnkovej výbave je možné si prikúpiť M multifunkčné sedadlá, vyhrievané zadné sedadlá, komfortný vstup, vyhrievaný volant, automatické dovieranie dverí, elektrické interiérové roletky alebo novú generáciu navigačného systému Professional a Bang&Olufsen High End Surround Sound systém.
Kupé M6 Gran Coupé je dlhé 5011 mm, na šírku meria 1899 mm, na výšku 1393 mm a rázvor náprav má 2964 mm. Vo výbave má aj viacero prvkov BMW ConnectedDrive, napríklad M-špecifický Head-Up displej, parkovacie senzory Park Distance Control, cúvaciu kameru, Asistenta diaľkových svetiel, Speed Limit Info, varovné systémy zmeny a opustenia jazdného pruhu, Surround View a BMW Night Vision s rozoznávaním chodcov. Zákazníci si budú môcť integrovať do vozidla svoj iPhone alebo iné smartfóny a využiť palubné funkcie na báze internetu.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW