Utorok, 22 august 2017
Mníchovská automobilka odhalila nové BMW M5, rýchly sedan novej generácie, ktorý po prvý raz bude mať pohon všetkých kolies. Do predaja sa nové M5 dostane v Nemecku v septembri, limitovanú sériu v tmavočervenej farbe si do garáže nový majitelia budú môcť odstaviť na jar budúceho roka.
Bavorský rýchlik so štvordverovou trojpriestorovou karosériou vychádza z novej generácie päťkového modelu, takže rozdiely v karosérii oboch áut sú malé. Nové M5 má napríklad väčšie otvory v prednom nárazníku a vzadu nový difúzor. BMW pokračuje novým modelom v tradícii konceptu M5 s pretekárskymi ambíciami, ktorý automobilka predstavila ešte v roku 1984 a ktorý dostal do vienka silu a rýchlosť.
Pod kapotou bude mať nové BMW M5 preplňovaný osemvalcový motor s objemom 4,4 litra, ktorý nahrádza po modifikovaných úpravách predchádzajúci motor M5. Má nové turbodúchadlá, upravené chladenie a vstrekovanie paliva pracuje so zvýšeným tlakom. Výkon stúpol na 441 kW, čo je rovných 600 konských síl. Najvyšší výkon je dostupný v rozsahu otáčok od 5600 do 6700. Najvyšší krútiaci moment 750 Nm sa dosahuje od 1800 do 5600 otáčok.
Nové BMW M5 už nepoužíva mechanickú prevodovku s ručným radením, ale výlučne osemstupňovú samočinnú M Steptronic so sekvenčným radením voliacou pákou na stredovej konzole alebo páčkami pod volantom. Pohon všetkých kolies značený ako M xDrive zabezpečuje elektronika prostredníctvom centrálnej viaclamelovej spojky, pričom krútiaci moment na predné kolesá posiela podľa potreby. Uzávierka aktívneho zadného diferenciálu sa dá regulovať v rozmedzí od 0 po 100 %. Elektronický stabilizačný systém je možné vypnúť, v bežnej premávke sa to však neodporúča. Vodič si môže zvoliť z jazdných módov 4WD, 4WD Sport a 2WD, mód M Dynamics je vhodný na driftovanie.
BMW M5 novej generácie meria na dĺžku 4975 mm, má hmotnosť 1885 kg, je teda ľahšie ako predchodca. Vďačí za to okrem iných hliníkovej kapote a streche, ktorá je z plastov vystužených uhlíkovými vláknami. K zníženiu hmotnosti až o 23 kg môžu prispieť aj karbón-keramické brzdové kotúče so strmeňmi v zlatej farbe, keď sa za príplatok vymenia za štandardné vŕtané. Štandardne je nové M5 obuté pneumatikami na 19palcové disky kolies, za príplatok môže mať dvadsaťpalcové.
Z nuly na stovku zrýchľuje nové M5 za 3,4 sekundy, na dvojnásobnú rýchlosť 200 km/h za 11,1 sekúnd. Maximálna rýchlosť obmedzená na 250 km/h sa dá zmeniť na 305 km/h. Kde sa takto rýchlo dá jazdiť? Možno na nejakom pretekárskom okruhu s dlhou rovinkou, pretože ani nemecké predpisy na diaľniciach ju nepovoľujú. Kombinovaná spotreba je podľa výrobcu 10,5 l/100 km, čo bude pre nových majiteľov asi iba ťažko dosiahnuteľný cieľ.
Aké vrecko peňazí by si kupujúci mal vziať do showroomu so sebou? Vraj také, do ktorého sa vojde 117 900 eur. O voľačo viac, 137 400 eur, má stáť 400kusová limitované séria First Edition, ktorá príde na jar budúceho roku.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW