Utorok, 17 december 2013
BMW oficiálne predstavilo v týchto dňoch celkom netradične dva "emkové" modely naraz: BMW M3 sedan i BMW M4 Coupé. Coupé M4 ešte ako koncept BMW oficiálne odhalilo na súťaži vzácnych exemplárov v Pebble Beach v lete tohto roku, pričom teraz predstavený produkčný model sa od konceptu líši iba veľmi málo. Sedan M3 sa teraz predstavuje po prvý raz.
Oba nové emkové modely, sedan i Coupé, majú pod kapotou nový radový šesťvalcový motor s objemom 2979 cm³ a dvoma turbodúchadlami, priamym vstrekovaním paliva, premenlivým časovaním ventilov Valvetronic a vačiek Double.Vanis, inak povedané technológiou M TwinPower Turbo. Obe verzie novej generácie majú aj nové kódové označenie - sedan M3 má F80 a kupé M4 zasa F82. Obe verzie používajú, ako inak, pohon zadných kolies.
Nový motor má najvyšší výkon 431 koní (317 kW). Oproti osemvalcovému minulej generácie má vyšší výkon a leží medzi otáčkami od 5390 min-1 do 7 000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 550 Nm dosahuje v rozsahu otáčok od 1850 do 5500 min-1, čo je až o 40 percent viac ako mal predošlý motor. Spotreba je pri oboch modeloch 8,8 l/100 km pri použití 6stupňového manuálu (pri 7st automate je to 8,1 l/100 km), čo je menej približne o 25 %. O toľko sú nižšie aj emisie CO2 - teraz sú 194 g/km.
Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládne BMW M3 sedan i BMW M4 Coupé za 4,1 sekundy s použitím sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky M s radením pádlami pod volantom. Použitím šesťstupňovej manuálnej prevodovky a radením pákou na podlahe je táto akcelerácia horšia o 0,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, za príplatok sa môže zvýšiť o 30 km/h.
Nové BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé majú podľa predsedu manažmentu divízie BMW M Fridricha Nitschkeho preniesť technológiu pretekárskych áut do ulíc. Aby sa to podarilo, bolo potrebné podrobiť oba modely náročným testom a najazdiť s nimi tisícky kilometrov aj na legendárnej severnej slučke Nürburgringu. Z oboch modelov sú teraz vysokovýkonné športové automobily, ktoré stanovili nové hranice precíznosti a agilnosti.
Nové modely môžu využívať šesťstupňovú manuálnu prevodovku s robustnou dvojkotúčovou spojkou. V porovnaní s predchádzajúcim modelom je kompaktnejšia a o dvanásť kilogramov ľahšia. Pri podraďovaní prevodovka spína funkciu medziplynu, ktorá bola doteraz k dispozícii len pre dvojspojkové prevodovky M.
Voliteľná sedemstupňová dvojspojková prevodovka M s Drivelogic popri automatickej zmene prevodových stupňov umožňuje aj manuálny režim rýchlej zmeny prevodových stupňov bez straty ťahu. Integrovaný režim Launch Control garantuje optimálne zrýchlenie z miesta s ešte lepšími hodnotami ako sú s manuálnou prevodovkou. Funkcia Smokey Burnout umožňuje pretáčanie zadných kolies. Funkcia Stability Clutch Control otvára pri preradení spojku, aby sa zvýšila stabilita vozidla.
Z dôvodu zvýšenia dynamiky a zlepšenia efektivity je hmotnosť zredukovaná približne o 80 kilogramov. Teraz má BMW M4 Coupé pohotovostnú hmotnosť 1497 kg, sedan je o 23 kilogramov ťažší. K zníženiu hmotnosti prispela inteligentná ľahká konštrukcia a súbor redukčných opatrení, napríklad výraznejšie využívanie ľahkých materiálov ako uhlíkových vlákien a hliníka pre komponenty podvozku a na karosérii. Obidva modely majú karbónovú strechu.
Aby bol športový charakter obidvoch modelov čo najdokonalejší, inžinieri úzko spolupracovali s profesionálnymi pretekármi z BMW Motorsport. Testovacích jázd na severnej slučke Nürburgringu sa zúčastňovali obidvaja piloti DTM Bruno Spengler a Timo Glock.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW