BMW M3 sedan a M4 Coupé: rakety na cesty

Utorok, 17 december 2013

BMW oficiálne predstavilo v týchto dňoch celkom netradične dva "emkové" modely naraz: BMW M3 sedan i BMW M4 Coupé. Coupé M4 ešte ako koncept BMW oficiálne odhalilo na súťaži vzácnych exemplárov v Pebble Beach v lete tohto roku, pričom teraz predstavený produkčný model sa od konceptu líši iba veľmi málo. Sedan M3 sa teraz predstavuje po prvý raz.

1 BMW M4 Coupé
Nové BMW M4 Coupé vo farbe Austin Yellow Metallic na 19" kolesách M z ľahkej zliatiny

Oba nové emkové modely, sedan i Coupé, majú pod kapotou nový radový šesťvalcový motor s objemom 2979 cm³ a dvoma turbodúchadlami, priamym vstrekovaním paliva, premenlivým časovaním ventilov Valvetronic a vačiek Double.Vanis, inak povedané technológiou M TwinPower Turbo. Obe verzie novej generácie majú aj nové kódové označenie - sedan M3 má F80 a kupé M4 zasa F82. Obe verzie používajú, ako inak, pohon zadných kolies.

Nový motor má najvyšší výkon 431 koní (317 kW). Oproti osemvalcovému minulej generácie má vyšší výkon a leží medzi otáčkami od 5390 min-1 do 7 000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 550 Nm dosahuje v rozsahu otáčok od 1850 do 5500 min-1, čo je až o 40 percent viac ako mal predošlý motor. Spotreba je pri oboch modeloch 8,8 l/100 km pri použití 6stupňového manuálu (pri 7st automate je to 8,1 l/100 km), čo je menej približne o 25 %. O toľko sú nižšie aj emisie CO2 - teraz sú 194 g/km.

Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládne BMW M3 sedan i BMW M4 Coupé za 4,1 sekundy s použitím sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky M s radením pádlami pod volantom. Použitím šesťstupňovej manuálnej prevodovky a radením pákou na podlahe je táto akcelerácia horšia o 0,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, za príplatok sa môže zvýšiť o 30 km/h.

Nové BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé majú podľa predsedu manažmentu divízie BMW M Fridricha Nitschkeho preniesť technológiu pretekárskych áut do ulíc. Aby sa to podarilo, bolo potrebné podrobiť oba modely náročným testom a najazdiť s nimi tisícky kilometrov aj na legendárnej severnej slučke Nürburgringu. Z oboch modelov sú teraz vysokovýkonné športové automobily, ktoré stanovili nové hranice precíznosti a agilnosti.

6 BMW M3 sedan
BMW M3 edan zdieľa s kupé rovnaký motor, ktorého 431 koní robí z neho raketu na ceste

Nové modely môžu využívať šesťstupňovú manuálnu prevodovku s robustnou dvojkotúčovou spojkou. V porovnaní s predchádzajúcim modelom je kompaktnejšia a o dvanásť kilogramov ľahšia. Pri podraďovaní prevodovka spína funkciu medziplynu, ktorá bola doteraz k dispozícii len pre dvojspojkové prevodovky M.

Voliteľná sedemstupňová dvojspojková prevodovka M s Drivelogic popri automatickej zmene prevodových stupňov umožňuje aj manuálny režim rýchlej zmeny prevodových stupňov bez straty ťahu. Integrovaný režim Launch Control garantuje optimálne zrýchlenie z miesta s ešte lepšími hodnotami ako sú s manuálnou prevodovkou. Funkcia Smokey Burnout umožňuje pretáčanie zadných kolies. Funkcia Stability Clutch Control otvára pri preradení spojku, aby sa zvýšila stabilita vozidla.

Z dôvodu zvýšenia dynamiky a zlepšenia efektivity je hmotnosť zredukovaná približne o 80 kilogramov. Teraz má BMW M4 Coupé pohotovostnú hmotnosť 1497 kg, sedan je o 23 kilogramov ťažší. K zníženiu hmotnosti prispela inteligentná ľahká konštrukcia a súbor redukčných opatrení, napríklad výraznejšie využívanie ľahkých materiálov ako uhlíkových vlákien a hliníka pre komponenty podvozku a na karosérii. Obidva modely majú karbónovú strechu.

Aby bol športový charakter obidvoch modelov čo najdokonalejší, inžinieri úzko spolupracovali s profesionálnymi pretekármi z BMW Motorsport. Testovacích jázd na severnej slučke Nürburgringu sa zúčastňovali obidvaja piloti DTM Bruno Spengler a Timo Glock.

1 BMW M4 Coupé 2 BMW M4 Coupé 3 BMW M4 Coupé 4 BMW M4 Coupé 5 BMW M3 sedan 6 BMW M3 sedan 7 BMW M3 sedan 8 BMW M3 sedan 9 BMW M3 sedan
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.