BMW M3 GTS - najostrejšia eM-trojka

Pondelok, 16 november 2009

Bavorská automobilka BMW "vyostrila" svoj športový model M3 tým, že pôvodnej eM-trojke ubrala takmer 200 kg na hmotnosti, zväčšila objem z 4,0 litra na 4,4 litra a zvýšila výkon na 450 koní. Dostatočný dôvod na to, aby sa takýto model mohol nazývať pravým športovým náradím, s ktorým síce môžete brázdiť aj po bežných cestách, ale hanbu vám neurobí ani na pretekárskom okruhu. V Mníchove ho pomenovali M3 GTS, zatiaľ je v pozícii konceptu, a čo je dôležité, bude sa s určitosťou vyrábať, avšak vždy len na objednávku konkrétneho zákazníka.

BMW M3 GTS
Najostrejšia odľahčená športová M3 GTS má výkon 450 koní. Na trh príde na jar 2010.

Znalci mníchovských modelov však už tušia, že nové BMW M3 GTS sa vracia ku koreňom známeho, uznávaného a milovaného M3 CSL, ktorý bol športovou verziou jednej z predchádzajúcich generácií eM-trojky – E46. M3 CSL, podobne ako nový koncept GTS, nebola obyčajnou M3-kou. Bola tiež ľahšia, výkonnejšia i rýchlejšia ako BMW M3 E46. Aj preto dodnes tým, ktorý ju bližšie poznali, nedá športiak tohto kalibru pokojne spávať. M3 CST z konca osemdesiatych a začiatku deväťdesiatych rokov bola a stále je v mysliach pamätníkov ikonou na nebi BMW. Bol to predovšetkým výkon, skvelý podvozok a z toho plynúce jazdné schopnosti, ktoré tento model vyniesli do bájnych výšav.

Základom pre M3 GTS je súčasné M3 kupé s už ľahšou karbónovou strechou. V odľahčovaní sa však ďalej pokračovalo, napríklad v interiéri. Ubrali zo sériovej výbavy, zvukovej izolácie (nahradená špecificky zostavenou zvukovou izoláciou) a vybrali sa aj ďalšie prvky komfortu, ako klimatizácia, audiosystém, navigácia, ale aj zadné sedadlá. A aj keď pribudli bezpečnostný oblúk v mieste B-stĺpikov, 6bodové bezpečnostné pásy, hasiaci prístroj, vypínač na okamžité odpojenie elektroinštalácie, nový výfukový systém a iné, podarilo sa znížiť hmotnosť M3 GTS na úžasných 1470 kg.

Pod kapotou bije teraz osemvalcové srdce z M3 so zvýšeným objemom 4,4 litra, ktorého výkon dosahuje 450 koní, ďalšie údaje BMW nezverejnilo. Poháňané sú kolesá zadnej nápravy prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky M-DKG Drivelogic, ktorá umožňuje zmenu prevodového stupňa bez prerušenia ťažnej sily. Koncept GTS sedí nad vozovkou nižšie, údaj však nepoznáme. Zvýšený výkon, nižšia hmotnosť a pridané nastaviteľné aerodynamické prvky zlepšili dynamické a jazdné schopnosti CSL, čo sa najviac prejaví pri jazde na okruhu.

BMW M3 GTS
Exteriér dotvára karbónová strecha, špeciálne kolesá a nastaviteľné aerodynamické prvky

Jazdné schopnosti má na starosti upravený podvozok. Predná i zadná náprava vychádzajú z konštrukcie náprav BMW M3 Coupé. Nosník zadnej nápravy je však uložený v pomocnom ráme. Podvozku asistujú tvrdšie žlté pružiny, nastaviteľné tlmiče pruženia a pneumatiky s rozmerom 225/35 vpredu a 285/30 vzadu obuté na 19palcových diskoch z ľahkého kovu s dizajnom dvojitých lúčov. K tomu sú prispôsobené aj brzdy (vpredu so šesťpiestikovými a vzadu so štvorpiestikovými strmeňmi), od ktorých sa požaduje vyššia účinnosť a efektívnosť. Vzhľadom k týmto vlastnostiam bude jazda v M3 GTS tak na bežnej ceste ako aj na okruhu predvídateľná, predovšetkým však taká, že vás za volantom uchváti.

Exteriérové prvky, ktoré sú na sériovom BMW M3 v chrómovom vyhotovení, ako BMW ľadvinky či postranné žiabrovanie, sú z tmavého eloxovaného chrómu. Vo výbave interiéru sú klasické anatomické sedadlá, vnútorné obloženie v karbónovom vyhotovení a M volant potiahnutý alcantarou. Aj vnútorná výplň dverí a zadnej časti je z alcantary.

Nové BMW M3, ktoré je zatiaľ len konceptom, sa má začať vyrábať tak, aby sa k prvým zákazníkom v Nemecku dostalo už na jar 2010. Na ostatné trhy by BMW M3 GTS malo doraziť v lete budúceho roka, ale ako sme už povedali, len na základe individuálnych objednávok. Cena by mala byť približne 115 000 eur.

Autor: J. Godberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.