Pondelok, 16 november 2009
Bavorská automobilka BMW "vyostrila" svoj športový model M3 tým, že pôvodnej eM-trojke ubrala takmer 200 kg na hmotnosti, zväčšila objem z 4,0 litra na 4,4 litra a zvýšila výkon na 450 koní. Dostatočný dôvod na to, aby sa takýto model mohol nazývať pravým športovým náradím, s ktorým síce môžete brázdiť aj po bežných cestách, ale hanbu vám neurobí ani na pretekárskom okruhu. V Mníchove ho pomenovali M3 GTS, zatiaľ je v pozícii konceptu, a čo je dôležité, bude sa s určitosťou vyrábať, avšak vždy len na objednávku konkrétneho zákazníka.
Znalci mníchovských modelov však už tušia, že nové BMW M3 GTS sa vracia ku koreňom známeho, uznávaného a milovaného M3 CSL, ktorý bol športovou verziou jednej z predchádzajúcich generácií eM-trojky – E46. M3 CSL, podobne ako nový koncept GTS, nebola obyčajnou M3-kou. Bola tiež ľahšia, výkonnejšia i rýchlejšia ako BMW M3 E46. Aj preto dodnes tým, ktorý ju bližšie poznali, nedá športiak tohto kalibru pokojne spávať. M3 CST z konca osemdesiatych a začiatku deväťdesiatych rokov bola a stále je v mysliach pamätníkov ikonou na nebi BMW. Bol to predovšetkým výkon, skvelý podvozok a z toho plynúce jazdné schopnosti, ktoré tento model vyniesli do bájnych výšav.
Základom pre M3 GTS je súčasné M3 kupé s už ľahšou karbónovou strechou. V odľahčovaní sa však ďalej pokračovalo, napríklad v interiéri. Ubrali zo sériovej výbavy, zvukovej izolácie (nahradená špecificky zostavenou zvukovou izoláciou) a vybrali sa aj ďalšie prvky komfortu, ako klimatizácia, audiosystém, navigácia, ale aj zadné sedadlá. A aj keď pribudli bezpečnostný oblúk v mieste B-stĺpikov, 6bodové bezpečnostné pásy, hasiaci prístroj, vypínač na okamžité odpojenie elektroinštalácie, nový výfukový systém a iné, podarilo sa znížiť hmotnosť M3 GTS na úžasných 1470 kg.
Pod kapotou bije teraz osemvalcové srdce z M3 so zvýšeným objemom 4,4 litra, ktorého výkon dosahuje 450 koní, ďalšie údaje BMW nezverejnilo. Poháňané sú kolesá zadnej nápravy prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky M-DKG Drivelogic, ktorá umožňuje zmenu prevodového stupňa bez prerušenia ťažnej sily. Koncept GTS sedí nad vozovkou nižšie, údaj však nepoznáme. Zvýšený výkon, nižšia hmotnosť a pridané nastaviteľné aerodynamické prvky zlepšili dynamické a jazdné schopnosti CSL, čo sa najviac prejaví pri jazde na okruhu.
Jazdné schopnosti má na starosti upravený podvozok. Predná i zadná náprava vychádzajú z konštrukcie náprav BMW M3 Coupé. Nosník zadnej nápravy je však uložený v pomocnom ráme. Podvozku asistujú tvrdšie žlté pružiny, nastaviteľné tlmiče pruženia a pneumatiky s rozmerom 225/35 vpredu a 285/30 vzadu obuté na 19palcových diskoch z ľahkého kovu s dizajnom dvojitých lúčov. K tomu sú prispôsobené aj brzdy (vpredu so šesťpiestikovými a vzadu so štvorpiestikovými strmeňmi), od ktorých sa požaduje vyššia účinnosť a efektívnosť. Vzhľadom k týmto vlastnostiam bude jazda v M3 GTS tak na bežnej ceste ako aj na okruhu predvídateľná, predovšetkým však taká, že vás za volantom uchváti.
Exteriérové prvky, ktoré sú na sériovom BMW M3 v chrómovom vyhotovení, ako BMW ľadvinky či postranné žiabrovanie, sú z tmavého eloxovaného chrómu. Vo výbave interiéru sú klasické anatomické sedadlá, vnútorné obloženie v karbónovom vyhotovení a M volant potiahnutý alcantarou. Aj vnútorná výplň dverí a zadnej časti je z alcantary.
Nové BMW M3, ktoré je zatiaľ len konceptom, sa má začať vyrábať tak, aby sa k prvým zákazníkom v Nemecku dostalo už na jar 2010. Na ostatné trhy by BMW M3 GTS malo doraziť v lete budúceho roka, ale ako sme už povedali, len na základe individuálnych objednávok. Cena by mala byť približne 115 000 eur.
Autor: J. GodbergerFoto: BMW