Štvrtok, 23 február 2012
Líder v oblasti vznetových motorov prináša aj naďalej revolučné riešenia. Po tom, ako v roku 2004 prekvapil prvým sériovo vyrábaným dieselom s dvoma turbodúchadlami, uvádza teraz nový radový šesťvalcový naftový motor pridaním ďalšieho tretieho turba. Parametre tohto motora sú na úrovni najvýkonnejších dieselových osemvalcov.
Nové produktové modely BMW s novými vznetovými šesťvalcami a troma turbami nesú označenie M Performance, vynikajú mimoriadne výkonnými motormi, zvýšenou agilitou a presnosťou riadenia, emotívne ladeným dizajnom, zachovanou každodennou praktickou využiteľnosťou a pozoruhodnou efektivitou pri vysokej dynamike. Vychádzajú pritom z aktuálnych modelov.
Nový vznetový radový šesťvalec s troma turbodúchadlami a priamym vstrekovaním common-rail má zdvihový objemu 2993 cm3 a naladený je na výkon 381 koní pri 4000-4400 otáčkach. Najvyšší krútiaci moment 740 Nm dosahuje pri 2000-3000 otáčkach. Motor sa spája výlučne len s osemstupňovou automatickou prevodovkou a systémom pohonu všetkých kolies xDrive.
Ako pracuje motor s troma turbodúchadmi? Prvé malé turbo sa roztáča hneď po prekročení voľnobežných otáčok. Pri kompaktných rozmeroch a variabilnej geometrii lopatiek má malú zotrvačnosť a vďaka tomu rýchlu odozvu pri zmene otáčok. Veľké turbo sa pripája od 1500 otáčok. Obe turbodúchadlá sa dokážu postarať o to, aby motor dosiahol najvyšší krútiaci moment 740 Nm už po prekročení 2000 otáčok. Tretie turbodúchadlo je malé a pripája sa len výnimočne.
Mimoriadne výkonný nový vznetový šesťvalec udeľuje modelom BMW M550d xDrive sedan, BMW M550d xDrive Touring, BMW X5 M50d a BMW X6 M50d jazdné výkony. Nová technológia M Performance TwinPower Turbo poskytuje vysoký nárast výkonu a krútiaceho momentu v extrémne širokom pásme otáčok. Napriek tomu sú hodnoty spotreby paliva aj emisie podľa testovacieho cyklu EU takmer nezmenené.
Spotrebu paliva nového naftového motora znižujú mnohé inovácie, vrátane evolúcie priameho vstrekovania nafty common-rail, ktorej piezoelektrické vstrekovače pracujú s tlakom až do 2200 barov. Spotrebu znižuje aj funkcia Auto Start/Stop, rekuperácia brzdnej energie, mód ekonomickej jazdy a ďalšie, vďaka čomu je udávaná kombinovaná spotreba M550d xDrive len 6,3 litra nafty na 100 kilometrov.
Výkonové žezlo v päťkovom rade nepreberá nový motor, resp. modely do ktorých sa montuje. Vrchol radu 5 bude patriť naďalej modelu M5 s benzínovým 4,4 litrovým motorom s 560 konskými silami (pri 6000 až 7000 otáčkach) a 680 Nm, ktoré motor má v rozmedzí od 1500 do 5750 otáčok. Sila tohto motora ide však len na kolesá zadnej nápravy cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku, zatiaľ čo nový motor používa systém pohonu všetkých kolies xDrive a klasickú osemstupňovú automatickú prevodovku.
Aj keď sedan M550d xDrive s novým motorom nedosahuje parametre modelu M5, predsa však zrýchlenie z 0-100 km/h za 4,7 sekundy a maximálna rýchlosť 250 km/h (elektronicky obmedzená) si zasluhujú zaslúženú pozornosť. Navyše, podobnú dynamiku, s akceleráciou z 0-100 km/h za 4,9 sekundy, ponúka aj praktickejšia verzia kombi, teda M550d xDrive Touring.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW