BMW M Performance: tri turbá, 381 k, 740 Nm

Štvrtok, 23 február 2012

Líder v oblasti vznetových motorov prináša aj naďalej revolučné riešenia. Po tom, ako v roku 2004 prekvapil prvým sériovo vyrábaným dieselom s dvoma turbodúchadlami, uvádza teraz nový radový šesťvalcový naftový motor pridaním ďalšieho tretieho turba. Parametre tohto motora sú na úrovni najvýkonnejších dieselových osemvalcov.

BMW X6 M50d
Jedným z modelov s novým vznetovým šesťvalcom s troma turbami je BMW X6 M50d

Nové produktové modely BMW s novými vznetovými šesťvalcami a troma turbami nesú označenie M Performance, vynikajú mimoriadne výkonnými motormi, zvýšenou agilitou a presnosťou riadenia, emotívne ladeným dizajnom, zachovanou každodennou praktickou využiteľnosťou a pozoruhodnou efektivitou pri vysokej dynamike. Vychádzajú pritom z aktuálnych modelov.

Nový vznetový radový šesťvalec s troma turbodúchadlami a priamym vstrekovaním common-rail má zdvihový objemu 2993 cm3 a naladený je na výkon 381 koní pri 4000-4400 otáčkach. Najvyšší krútiaci moment 740 Nm dosahuje pri 2000-3000 otáčkach. Motor sa spája výlučne len s osemstupňovou automatickou prevodovkou a systémom pohonu všetkých kolies xDrive.

Ako pracuje motor s troma turbodúchadmi? Prvé malé turbo sa roztáča hneď po prekročení voľnobežných otáčok. Pri kompaktných rozmeroch a variabilnej geometrii lopatiek má malú zotrvačnosť a vďaka tomu rýchlu odozvu pri zmene otáčok. Veľké turbo sa pripája od 1500 otáčok. Obe turbodúchadlá sa dokážu postarať o to, aby motor dosiahol najvyšší krútiaci moment 740 Nm už po prekročení 2000 otáčok. Tretie turbodúchadlo je malé a pripája sa len výnimočne.

Mimoriadne výkonný nový vznetový šesťvalec udeľuje modelom BMW M550d xDrive sedan, BMW M550d xDrive Touring, BMW X5 M50d a BMW X6 M50d jazdné výkony. Nová technológia M Performance TwinPower Turbo poskytuje vysoký nárast výkonu a krútiaceho momentu v extrémne širokom pásme otáčok. Napriek tomu sú hodnoty spotreby paliva aj emisie podľa testovacieho cyklu EU takmer nezmenené.

Spotrebu paliva nového naftového motora znižujú mnohé inovácie, vrátane evolúcie priameho vstrekovania nafty common-rail, ktorej piezoelektrické vstrekovače pracujú s tlakom až do 2200 barov. Spotrebu znižuje aj funkcia Auto Start/Stop, rekuperácia brzdnej energie, mód ekonomickej jazdy a ďalšie, vďaka čomu je udávaná kombinovaná spotreba M550d xDrive len 6,3 litra nafty na 100 kilometrov.

Výkonové žezlo v päťkovom rade nepreberá nový motor, resp. modely do ktorých sa montuje. Vrchol radu 5 bude patriť naďalej modelu M5 s benzínovým 4,4 litrovým motorom s 560 konskými silami (pri 6000 až 7000 otáčkach) a 680 Nm, ktoré motor má v rozmedzí od 1500 do 5750 otáčok. Sila tohto motora ide však len na kolesá zadnej nápravy cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku, zatiaľ čo nový motor používa systém pohonu všetkých kolies xDrive a klasickú osemstupňovú automatickú prevodovku.

Aj keď sedan M550d xDrive s novým motorom nedosahuje parametre modelu M5, predsa však zrýchlenie z 0-100 km/h za 4,7 sekundy a maximálna rýchlosť 250 km/h (elektronicky obmedzená) si zasluhujú zaslúženú pozornosť. Navyše, podobnú dynamiku, s akceleráciou z 0-100 km/h za 4,9 sekundy, ponúka aj praktickejšia verzia kombi, teda M550d xDrive Touring.

BMW X6 M50d BMW X6 M50d BMW X6 M50d BMW X6 M50d BMW M550d xDRive BMW M550d xDRive BMW M550d xDrive Touring BMW M550d xDrive Touring BMW 50d MPerformance BMW M550d BMW M550d BMW M550d BMW M550d BMW M550d BMW M550d
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.