Štvrtok, 27 október 2011
Pred vyše týždňom predstavila mníchovská automobilka svoj nový model trojkového radu. Ide už o šiestu generáciu automobilu strednej triedy s interným modelovým označením F30. Veľkolepé uvedenie nového modelu prebehlo ako veľká show priamo v objektoch továrne a prostredníctvom televízneho obrazu ho bolo možné sledovať prakticky na celom svete. Aj to vypovedá o tom, aký veľký dôraz kladie automobilka BMW na svoj nosný model.
Nová "trojka" je vzhľadovo dosť podobná predchádzajúcej generácii, aj keď nový model má viac členité plochy rôznymi linkami. Tí čo ju videli hovoria, že naživo odzadu je veľmi podobná novému päťkovému radu. Vpredu sa zasa od päťky odlišuje prepojením nových nízkych svetlometov s ľadvinkami.
Dizajnéri sa pekne pohrali s tvarovaním karosérie, keďže hodnoty koeficienta odporu vzduchu stlačili na úroveň 0,26. Napriek nárastu dĺžky o 93 mm, rázvoru náprav o 50 mm a rozchodu kolies vpredu o 37 mm a vzadu o 47 mm, má nové BMW 3 o 45 kg nižšiu hmotnosť od predchodcu a zachováva si aj istú kompaktnosť.
Nová trojka prichádza s tromi stupňami výbavy: Sport Line, Luxury Line a Modern Line. Odlišujú sa od seba napríklad aj farbou vonkajších spätných zrkadiel, chrómovaním nárazníka, ale najmä obložením interiéru, ktorý je oproti odchádzajúcej generácii väčší už aj preto, že väčšia je aj celková dĺžka vozidla o spomínaných 93 mm i rázvor náprav o 50 mm.
BMW 3 – porovnanie novej a predchádzajúcej generácie
Model | F30 | E90 (2005-2011) | rozdiel |
Dĺžka (mm) | 4624 | 4531 | +93 |
Šírka (mm) | 1811 | 1817 | -6 |
Výška (mm) | 1416 | 1421 | -5 |
Rázvor (mm) | 2810 | 2760 | +50 |
Objem bat. priestoru (l) | 480 | 460 | +20 |
Objem pal. nádrže (l) | 57 | 61 | +4 |
Súčiniteľ aer. odporu | 0,26-0,30 | 0,27-0,32 |
Dosť zmien je aj v interiéri, čo vidieť napríklad na vzhľade palubnej dosky. Veď tu nejde o facelift, ale o nový model! Chýbať vo výbave nebude ani M športový balík s aerodynamickými a športovými doplnkami, napríklad aj 18 a 19palcové kolesá v M dizajne.
Nový model vyrukuje k zákazníkovi spočiatku so štyrmi motormi. Dva z nich sú benzínové a dva na naftu. Všetky sú štvorvalcové, iba najsilnejší benzínový 335i je radový šesťvalec. Špecifikácie prinášame v tabuľke.
BMW 3 (F30) - technické údaje
Model | 335i | 328i | 320d | 320d EDE* |
Max. výkon (kW/min-1) | 225/5800 | 180/5000 | 135/4000 | 120/4000 |
Krút. moment (Nm/min-1) | 400/1200 | 350/1250 | 380/1750 | 380/1750 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 235 | 230 |
Zrých. 0–100 km/h (s) | 5,5 | 5,9 | 7,5 | 8 |
Komb. spotreba (l/100 km) | 7,9 | 6,4 | 4,5 | 4,1 |
Pohot. hmotnosť (kg) | 1585 | 1505 | 1495 | 1490 |
V priebehu budúceho roka počiatočnú motorovú paletu doplnia ďalšie pohonné jednotky. Budú to turbodiesely 316d/115 k, 318d/143 k a benzínový 320i/184 k. Kombinovať sa budú so šesťstupňovými manuálnymi prevodovkami, na prianie aj s osemstupňovým automatom.
Koncom roka 2012 má prísť ešte hybrid BMW ActiveHybrid 3 s benzínovým šesťvalcom s výkonom 225 kW/306 k a elektromotorom (40 kW/54 k), čo je spolu 250 kW/340 k a 420 Nm. Kombinovanú spotrebu udáva BMW len 6,4 l/100 km.
Začiatok predaja by mal byť február budúceho roka. Prvé prídu štvordverové sedany, v závere roka 2012 verzia kombi a potom aj štvorkolky. Kupé a kabriolet by mali prísť v priebehu roku 2013.
Autor: J. GoldbergerFoto: BMW